تعرفه تجاری صفر بین ایران سوریه بزودی به گمرکات ابلاغ خواهد شد

بذرپاش گفت: توافق‌ها برای تعرفه تجاری صفر بین دو کشور انجام شده و به زودی به گمرکات ابلاغ خواهد شد.

بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه گفت: امروز گزارشات پیشرفت کار‌ها توسط دستگاه‌های مختلف بررسی شد و تعداد بسیار زیادی از این توافق‌ها عملی شده است. سفری که ۳ ماه از آن میگذرد و این حجم از عملی شدن توافقات جای تقدیر دارد.

او ادامه داد: پیگیری صحبت‌ها و توافقات مورد تاکید رئیس جمهور دو کشور است که این کار هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد. در حوزه بیمه پیشرفت خوبی حاصل شد. شرکت مشترک تاسیس شده و میتواند به ایرانی‌ها و زوار خدمت دهد.

 بانک ایرانی به زودی فعالیت خود در سوریه را آغاز خواهد کرد

بذرپاش گفت: در موضوع بانک مشترک بانک طرف ایرانی معرفی شد و ظرف چند هفته آتی فعالیت خود را در سوریه آغاز میکند. کاری که شاید در حالت عادی چند سال طول می‌کشید، اما ظرف سه ماه انجام گرفته است.

او در خصوص تعرفه تجاری بین دو کشور گفت: حذف تعرفه تجاری کالای‌های دو کشور انجام شده و تقریبا تعرفه تمامی کالا‌ها حذف شده و به زودی به گمرکات ابلاغ خواهد شد.

به گفته او، سرمایه گذاری دو خودرو سازی ایرانی در سوریه مدتی بود دچار وقفه شده بود و تسهیلات بسیار خوبی از این سوی انجام شده که بتوانند دو کارخانه ایرانی تولیدات خود را از سر بگیرند. البته سوریه استاندارد هایی دارد که قرار شد خودرو ساز ها آنها را رعایت کنند. بازار بسیار خوبی در زمینه تولید تراکتور و لاستیک وجود دارد که در این زمینه نیز مذاکرات خوبی انجام شده است.

وزیر راه ادامه داد: موضوع اعزام زائرین به مقصد سوریه و رونق بخشیدن به فضای گردشگری آغاز شده و اولین پرواز ها به این کشور انجام شده است و در این زمینه سالی ۵۰ هزار زائر ایرانی به سوریه هدف‌گذاری شده که البته کافی نیست و در آینده به ارقام بالاتری خواهد رسید. در موضوع اپراتور سوم و اپراتور سیار در سوریه  هم  که سال ها معطل مانده بود توفیقاتی حاصل شد.

بذرپاش می‌گوید: مجموعا ۱۷ سند امضا شده و ما حتی کارهایی که سند برای امضا نکرده ایم نیز پیش می‌بریم و مشکلات مزمنی که از گذشته باقی مانده بود در کنار این توافقات انجام شده است.

یکی مسایل زیرساختی در گردشگری مکان های اقامتی است و ما در مرحله اول انجام پروازها را در دستور کار داریم. مسئله دیگر معرفی ظرفیت های گردشگری ایرانی در خاک سوریه است که محلی در سوریه تعبیه شده و قرار شد در نمایشگاه های فصلی ظرفیت های گردشگری ایران معرفی شود که بازار خوبی برای ایران ایجاد می‌کند.

بذرپاش در خصوص ارزی که در تجارت بین دو کشور استفاده می‌شود گفت: توافق شد که هر جا امکان دارد با ارز ملی دو طرف، تبادلات انجام شود و استفاده از ارز های دیگر به حداقل برسد.

محمد سامر وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه گفت: انجام این سفر تکلیفی از سوی رئیس جمهور سوریه بود به منظور پیگیری توافقاتی که پیش تر در سفر رییس‌جمهور ایران به سوریه اتفاق افتاده بود و هدف مهم این سفر این است که در مباحث مرتبط و اقتصادی و مجال هایی که زمینه همکاری وجود دارد همراهی کنیم. تاکید ما این است که اهداف محقق شده به منفعت هر دو کشور منجر شود.

او ادامه داد: جلسه مفصلی با وزیر راه در حوزه توافق های تجاری مطرح شد و در تمامی زمینه هایی که امکان همکاری وجود دارد بحث شده و امید است به نتایج مثبت ختم شود.

سامر با اشاره به محورهای مذاکره در جلسات انجام شده، بیان کرد: گام‌های بسیار زیادی در حوزه همکاری‌های بانکی، گردشگری، حمل و نقل و تجارت آزاد به نتیجه رسیده و امیدوار به توسعه قوی روابط هستیم.

او ادامه داد: خطوط ترانزیتی زمینی و دریایی هم اکنون برقرار شده و زمان رسیدن کالا به سوریه حداقل ۱۵ روز است که باید موانع این‌ مسیرها را بر طرف کنیم.

این مقام مسئول از سوریه گفت: در مباحث امروز و دیروز چه در خصوص مباحث امضا شده و حتی مواردی که هنوز امضا نشده کار ها لازم در حال انجام است و در مذاکرات مفصل دیروز و امروز در مورد آن بحث شده است تا توافقات لازم حاصل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
تعرفه برای سوریه صفر اما برای ایرانیان میلیون ها تومان
آخرین اخبار