مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی اردبیل:

آب و هوای مساعد باعث ماندگاری سفیدک دروغی در مزارع سیب‌زمینی اردبیل شده است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی اردبیل با بیان اینکه آب و هوای مساعد باعث ماندگاری سفیدک دروغی سیب زمینی در مزارع استان شده است، به کشاورزان توصیه کرد در مزارع سبز و دیرکاشت همچنان توصیه‌های کارشناسان برای مقابله با سفیدک دروغی سیب‌زمینی را در دستور کار قرار دهند.

یحیی آذرمی اظهار کرد: از نیمه اردیبهشت ماه امسال تاکنون شرایط آب و هوای استان برای سفیدک دروغی سیب‌زمینی مساعد بوده و این مساله باعث ماندگاری این بیماری در مزارع استان شده است.

او با اشاره به بارندگی در استان به کشاورزان و صاحبان این مزارع توصیه کرد به محض قطع بارندگی حداقل یک نوبت با سم‌های سیستمیک معرفی شده جهاد کشاورزی اقدام به سم‌پاشی مزارع خود کنند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: طی ماه‌های اخیر اقدامات لازم از سوی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان انجام شده و با اطلاعیه‌های مکرر به کشاورزان اطلاع رسانی شده و مدیریت و مقابله با این بیماری همچنان در دستور کار است.

این کارشناس کشاورزی در خصوص ارزیابی میزان خسارت بیماری سفیدک دروغی سیب زمینی گفت: به لحاظ کمی هنوز میزان خسارت مشخص نیست و در زمان اتمام برداشت میزان خسارت مشخص خواهد شد.

او اضافه کرد: برداشت از مزارع نیار و آقاباقر از حدود ۱۰ روز قبل شروع شده است و از نظر عملکرد شرایط تقریبا همانند سال‌های گذشته است منتهی به صورت دقیق نمی‌توان درباره میزان تولید و یا کاهش آن سخن گفت.

آذرمی با اشاره به اینکه تقریبا ۸۰ درصد مزارع تا ۱۰ روز آینده به مرحله برداشت می‌رسد، ادامه داد: برداشت سیب زمینی از مزارع به عوامل مختلفی از جمله وضعیت بازار و امکانات انبارداری وابسته است و کشاورزان به صورت تدریجی اقدام به برداشت محصول می‌کنند.

او یادآورشد: با توجه به اینکه بخش اعظم انبار‌های استان سنتی است و امکان تنظیم دما و رطوبت در این انبار‌ها وجود ندارد، کشاورزان ترجیح می‌دهند محصول آن‌ها تا سرد شدن دمای هوا زیرخاک بماند و از نیمه دوم شهریور تا آخر مهرماه اقدام به برداشت محصول کنند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: سالانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن سیب زمینی در استان تولید می‌شود که از این میزان برای ۱۰ درصد این مقدار یعنی حدود ۸۰ هزار تن امکانات انبارداری و سردخانه وجود دارد و بقیه انبار‌های استان سنتی است و امکان کنترل دما و رطوبت در این انبار‌ها وجود ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.