مدیرکل حفاظت محیط زیست استان:

عملیات احیا و حفاظت از جَبیر در پارک ملی نایبند ادامه دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: عملیات احیا، حفاظت و ارتقای شرایط زیستی جبیر (آهو) به عنوان یکی از وحوش شاخص و نمادین این استان در منطقه پارک ملی دریایی نایبند با قوت ادامه دارد.

عبدالرحمن مرادزاده صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به مشکلات زیستگاهی ناشی از توسعه صنایع نفت و گاز، جمعیت جبیر در دهه ۸۰ رو به افول گذاشت و از این رو به منظور حفظ و صیانت از آن، اداره‌کل محیط زیست استان بوشهر از سال ۱۳۸۷ تصمیم به آغاز طرح تکثیر و پرورش این گونه در منطقه به منظور افزایش ذخیره و احیا آن در زیستگاه نایبند گرفت.

وی افزود: پس از پیشرفت اولیه، سازمان منطقه ویژه اقتصادی، حسب مسئولیت اجتماعی خود نسبت به همکاری در اتمام عملیات فنس کشی اقدام کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآورشد: پس از پایان ساخت فنس و قرنطینه چوبی داخل آن، نخستین جمعیت‌های مولد این گونه با انتقال از استان‌های مجاور از سال ۱۳۸۹ در محدوده فنس ۱۰۰ هکتاری تکثیر و پرورش رهاسازی شد و محیط زیست نسبت به مدیریت و افزایش گونه اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از سال ۹۴ این اداره کل با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست کشور نسبت به ساخت پاسگاه محیط بانی داخل فنس اقدام کرد گفت: از سال ۱۳۹۴ و در حالی که طبق سوابق آماربرداری، ۳۳ راس جبیر در محدوده فنس حضور داشتند، یک شرکت پیشنهاد حمایت از این گونه را ارائه داد و با حمایت‌های این شرکت در پشتیبانی‌های تجهیزاتی و پرسنلی از جمله تامین برق خورشیدی و بکارگیری پنج نفر نیروی اجرایی برای شرایط حفاظتی بهتر از این فنس، شرایط زیستی آنها مساعدتر شد.

مرادزاده ادامه داد: در مهر ماه گذشته و با تصمیم اداره کل حفاظت محیط زیست و همراهی شرکت حامی در نخستین فاز از رهاسازی جبیر، نخستین گروه از جبیرها زنده‌گیری شده و در زیستگاه رها شدند و چند نفر از کارکنان دیگر نیز با توجه به لزوم حفاظت بهینه در عرصه گسترده زیستگاهی به نفرات موجود اضافه شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: رهاسازی این گونه در طبیعت نایبند، به نوعی آغاز راهی پرمخاطره و مهم بود که در سایه حمایت همه ذینفعان اعم از جوامع محلی، دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های صنعتی، این مسیر با سرعت و قدرت بیشتری طی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی چند روز گذشته مدیریت شرکت یاد شده قطع همکاری در حمایت از این گونه را اعلام کرده است گفت: هیچ قرارداد مدت داری بین این اداره کل و شرکت حامی وجود نداشته و حسب علاقه و حس مسئولیت پذیری ایفای نقش مشارکتی در حفاظت از این گونه، از سوی مدیرعامل وقت این مجموعه، این همکاری‌ها آغاز و در مدیریت‌های بعد نیز ادامه داشته است.

مرادزاده افزود: اکنون نیز که کمتر از یک سال از نخستین فاز رهاسازی جبیر می‌گذرد و البته عملیات رهاسازی نیز وفق جلسات هماهنگی متعدد مشترک بین دو دستگاه بر اساس تداوم این همکاری‌ها برنامه ریزی شده بود، حفاظت و مدیریت این گونه ، حسب شرایط جدید پیش می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: حال که شرکت حامی به تشخیص خود نسبت به قطع همکاری‌ها اقدام کرده است، این اداره کل با بضاعت پرسنلی و تجهیزاتی محدود خود و با پشتوانه خون ده‌ها شهید محیط بان که در راه حفاظت و صیانت از میراث گران‌بهای طبیعی و تنوع زیستی کشور از جان خویش گذشتند، با قدرت نسبت به تداوم حفاظت بهینه از این گونه ارزشمند ادامه می‌دهد.

وی اظهار کرد: با همکاری همه مردم فهیم شهرستان عسلویه و منطقه نایبند و استقبال از همه سمن‌ها و صنایعی که بدون هیچ گونه چشمداشتی، به صورت داوطلبانه درخواست سهیم شدن در امر حفاظت از ذخایر محدود باقیمانده طبیعی این زیستگاه را دارند، تلاش می‌شود که این حیوان همچنان در غوغای صنعت و تخریب چند دهه گذشته، زینت دهنده طبیعت گران‌بهای این منطقه باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.