سهم شرکت های دارویی خراسان رضوی در تامین نیاز کشور ۱۰ درصد است

رییس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: اکنون ۱۷ شرکت دارویی فعال در استان وجود دارند که هشت تا ۱۰ درصد نیاز کشور را در حوزه دارو تامین می‌کنند.

مرتضی کرباسی در نشست اعضای کمیسیون سلامت این اتاق افزود: شرکت‌های خراسانی سهم زیادی در تامین تجهیزات پزشکی و دارویی کشور دارند و تداوم فعالیت در این حوزه نیازمند پایش مستمر محیط کسب و کار استان است، افزون بر این ۳۵ درصد سرم تولیدی در کشور توسط این استان تامین می‌شود و تاکنون ۱۲۶ پروانه ساخت در حوزه تجهیزات پزشکی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد صادر شده است.

وی بیان کرد: وزارت بهداشت از منابع عمومی و درآمد‌های اختصاصی و تملک دارایی سرمایه‌ای و غیره، بودجه‌ای سه هزار و ۱۳۰ میلیارد ریالی برای حوزه سلامت کشور اختصاص داده است که در حال حاضر به دلیل ناترازی درآمد‌ها و هزینه‌های مراکز درمانی و همچنین مطالبات انباشته‌ای که در بخش درمان و سازمان‌های بیمه‌گر وجود دارد.

رییس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی اضافه کرد: نیاز به بررسی و واکاوی بیشتر این بودجه و سهمیه‌بندی آن هم در سطح حاکمیتی و هم در سطح بخش خصوصی است به گونه‌ای که مانند شرایط کنونی به واسطه عدم وصول مطالبات حوزه سلامت شامل اقلام دارویی، تجهیزات پزشکی و دستگاه‌ها شاهد نارضایتی در بخش خصوصی حوزه سلامت نباشیم. امید می‌رود بتوانیم در کمیسیون سلامت به طرح این مسائل و راهکاریابی و کارشناسی این حوزه‌ها بپردازیم.

وی با بیان اینکه این استان در حوزه دارو‌های دامی نیز دارای بزرگترین واحد‌های تولیدی است، اظهار کرد: در برخی از اقلام دارویی، صادرات‌محور شدن تولید، می‌تواند تاب‌آوری شرکت‌های دارویی را در برابر اتفاقاتی که در حوزه اقتصاد سلامت در کشور رخ می‌دهد، افزایش دهد.

کرباسی با اشاره به رقابت شرکت‌های دولتی و خصوصی در تولید تجهیزات سلامت‌محور، اذعان کرد: متاسفانه این رقابت‌ها گاهی موجب تضعیف بخش خصوصی می‌شود. هم‌اکنون ۷۰ درصد تولید محصولات حوزه سلامت در اختیار شرکت‌های دولتی و ۳۰درصد در اختیار بخش غیردولتی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به طرح دارویار اشاره و اظهار کرد: اعتبار ۶۹۰ هزار میلیارد ریالی پیش بینی شده در بودجه برای طرح دارو یار، به هیچ وجه کفاف امور بهداشت و درمان کشور را نمی‌کند. متخصصان حوزه سلامت معتقدند این رقم باید حداقل به هزار و ۵۰ میلیارد ریال افزایش یابد.

موج مهاجرت در بخش درمان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: موج مهاجرت در حوزه پزشکی و خدمات درمانی، علاوه بر تبعات اجتماعی و ایجاد بحران کمبود نیروی کار متخصص، تاثیرات منفی جدی بر آینده اقتصاد و سرمایه‌گذاری استان و کشور خواهد داشت.

محمدرضا توکلی زاده افزود: مشهد یکی از قطب‌های گردشگری سلامت به شمار می‌آید، چنین بستری در کنار وجود ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی و البته حضور نیروی متخصص این حوزه، انگیزه سرمایه‌گذاران را برای فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در این شهر و استان افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه موج مهاجرت در سال‌های اخیر تشدید شده و امروز شاهدیم که بخش مهمی از سرمایه انسانی کشورمان در حوزه پزشکی و درمانی، در اندیشه هجرت و جلای‌وطن هستند و قطعا این مسئله علاوه بر تبعات اجتماعی، حتی در بخش اقتصادی هم آثاری منفی از خود به جای می‌گذارد که بی‌رغبتی و گریز سرمایه‌ها از آن جمله هستند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی موج مهاجرت نیروی کار متخصص را یک عارضه جدی توصیف و عنوان کرد: فراموش نکنیم، هر میزان زیرساخت‌ها و امکانات رشد کند، اما در بخش نیروی انسانی برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها، خلاء و فقدان وجود داشته باشد؛ پیشرفتی رقم نخواهد خورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.