افزایش یک و نیم میلیون متر مکعبی حجم مخزن سیجوال ترکمن

مدیر طرح زهکشی اراضی اولویت دار آب منطقه‌ای گلستان از افزایش یک و نیم میلیون متر مکعبی حجم مخزن سیجوال ترکمن با اعتبار ۸۵۰ میلیارد ریال خبر داد.

محسن بزرعلی گفت: منبع تأمین آب این مخزن از رودخانه قره‌سو است که توسط بندانحرافی (چک سیجوال) که در مسیر این رود احداث شده به سمت سازه هدایت می‌ شود و آب مورد نیاز اراضی کشاورزی محدوده طرح و همچنین آب مورد نیاز استخر‌های مجموعه پرورش ماهیان کلمه (استخوانی) شیلات ایران از این مخزن تامین می‌گردد.

بزرعلی بیان کرد: در ابتدا حجم مخزن بالغ بر ۳۰۰ هزار مترمکعب بوده که به دلایل ذیل: ۱) سیلاب‌های مخرب سالانه، موجب خسارت به اراضی کشاورزی و تأسیسات آبی در منطقه شده و بروز هزینه‌های سنگین بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی ۲) مشکلات کمبود شدید آب در دشت گرگان و نیاز مبرم بخش کشاورزی و پرورش آبزیان به این مهم، مقرر شد، در مطالعات بازنگری و باز طراحی انجام شود، بررسی گزینه‌های افزایش سطح و یا عمق آب‌بندان نسبت به افزایش حجم ذخیره‌ای اقدام شود.

او گفت: از این‌رو و با توجه به عدم امکان افزایش سطح مخزن، گزینه افزایش ارتفاع مورد توجه قرار گرفت که ارتفاع دیواره‌های آب‌بندان تا ۶ متر و عمق مفید ۵ متر با خاک محل باز طراحی شده که با اجرای این طرح حجم مفید مخزن ۵/۱ میلیون مترمکعب شد.

برزعلی افزود:عملیات اجرایی این مخزن با مبلغ ۸۵۰ میلیارد ریال تکمیل و آماده بهره‌برداری است.

آب بندان سیجوال (سد کوچک مخزنی سیجوال) در شمال روستای سیجوال بندرترکمن با هدف آبگیری استخر‌های مرکز تکثیر بازسازی ذخایر و حفاظت ژنتیکی ماهیان استخوانی استان گلستان و همچنین ذخیره‌سازی آب مازاد رودخانه قره‌سو برای مصارف کشاورزی منطقه به مساحت ۴۰ هکتار (کل مخزن با دیواره) در سال ۱۳۹۷ عملیات ترفیع و افزایش حجم مخزن شروع و در سال ۱۴۰۲ توسط شرکت آب منطقه‌ای گلستان تکمیل و آماده بهره برداری شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.