تاکید پوتین بر گسترش روابط عمیق‌تر با کشور‌های آفریقایی

رئیس جمهور روسیه در دومین اجلاس سران روسیه و آفریقا در سن پترزبورگ گفت که روسیه توانایی جایگزین کردن غلات اوکراین برای قاره آفریقا را دارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در جلسه عمومی دومین اجلاس سران روسیه و آفریقا در سن پترزبورگ گفت: روسیه آماده است، غلات را به کشور‌های آفریقایی بدون دریافت پول، ارسال کند. روسیه توانایی جایگزین کردن غلات اوکراین برای قاره آفریقا را دارد. موضوع مهم معامله با ارز‌های کشور‌ها از جمله روبل است و باید از ارز‌های آفریقایی هم پشتیبانی کرد.

پوتین افزود: برای اجرای احداث ۳۰ طرح انرژی با مشارکت روسیه در قاره آفریقا آماده می‌شویم. تلاش می‌کنیم تا نظام عادلانه‌تر در توزیع منابع ایجاد و از بحران جهانی جلوگیری شود. روسیه برای انتقال تجربیات در زمینه تولید محصولات زراعی به کشور‌های آفریقایی آمادگی دارد و می‌تواند در زمینه انرژی هم به این کشور‌ها کمک کند. روسیه نیروگاه هسته‌ای الضبعه را برای تولید انرژی در مصر احداث می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: در مرحله گذشته شاهد افزایش تبادل تجاری روسیه و کشور‌های آفریقایی بودیم. در تابستان، حجم تجارت بین دو طرف در زمینه مواد غذایی، ۶۰ درصد افزایش دارد. بیش از ۷۰ درصد از غلات وارداتی در چارچوب توافقنامه صادرات غلات، به کشور‌های پیشرفته تحویل داده شد. باور داریم که قاره آفریقا می‌تواند غذای کافی برای ساکنان خودش تولید کند، اما به حمایت در زمینه فناوری نیاز دارد. با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر درباره ایجاد منطقه صنعتی روسیه در مصر گفتگو کردیم و امیدواریم این اقدام در آینده نزدیک با موفقیت انجام شود. تلاش می‌کنیم راه‌های جدیدی برای انتقال کالا‌های روسی به خلیج (فارس) و اقیانوس آرام ایجاد کنیم که کشور‌های آفریقایی هم از آن استفاده خواهند کرد. آمادگی تبادل تجربیات با کشور‌های آفریقایی درباره سازوکار هم افزایی بین این کشور‌ها هستیم. ۳۵ هزار نفر از شهروندان آفریقایی در روسیه تحصیل می‌کنند و برای گسترش همکاری در زمینه آموزشی با این قاره تلاش می‌کنیم. برای افتتاح شعبه‌هایی از دانشگاه‌های روسیه در قاره آفریقا برنامه ریزی می‌کنیم. آماده همکاری با کشور‌های آفریقایی در زمینه انرژی هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار