دیدار اردوغان با وزیر خارجه چین در آنکارا

رئیس جمهور ترکیه در آنکارا میزبان وزیر خارجه چین بود.

وانگ یی، وزیر خارجه چین پس از انتصاب مجدد به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی چین امروز در آنکارا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفتگو کرد. 

به نقل از تله تریدر، در بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه چین منتشر شده، آمده است: اردوغان در دیدار با وانگ یی اعلام کرد آنکارا از گسترش فعالیت‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در منطقه آسیا – اقیانوسیه حمایت نمی‌کند. 

اردوغان در این دیدار با اشاره به مسئله تایوان و تنش‌های پیرامون این موضوع، خاطرنشان کرد: ترکیه همچنان به سیاست چین واحد پایبند است. ما به رشد چین از منظر یک تهدید نگاه نمی‌کنیم. آنکارا به دنبال گسترش همکاری‌ها با پکن در حوزه‌های تجارت، انرژی، گردشگری و دیگر مسائل مورد علاقه دو طرف است. 

رئیس جمهور ترکیه در پایان از سرمایه گذاری‌های طرف چینی در این کشور استقبال کرده و خواهان گسترش همکاری‌های اقتصادی دو جانبه و سرمایه گذاری‌های مشترک شد. 

بحث افزایش فعالیت‌های ناتو در شرق آسیا پس از آن مطرح می‌شود که این ائتلاف نظامی برای نخستین بار اقدام به افتتاح دفتر خود در ژاپن کرد که با واکنش سرد چین همراه بود. پکن ائتلاف نظامی ناتو را تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه شرق آسیا می‌داند. 

جان مرشایمر، بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان می‌گوید کشور‌های اروپایی توان نظامی کافی برای حضور در شرق آسیا را ندارند، زیرا بودجه کمی را به حوزه دفاعی اختصاص می‌دهند. با این حال، آمریکا به دلیل نگرانی از افزایش قدرت چین به دنبال اعمال سیاست چرخش به آسیاست. طبق این سیاست اکنون شرق آسیا به دلیل وجود چین بیشترین اهمیت استراتژیک را برای آمریکا دارد و واشنگتن باید برای اعمال سیاست مهار علیه این کشور منابع نظامی و مادی خود را در این منطقه متمرکز کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار