ارزیابی دیدبان حقوق بشر از افغانستان به شورای امنیت ارائه می‌شود

دیدبان حقوق بشر ارزیابی خود از نقض حقوق بشر در افغانستان را برای پیش‌گیری و پاسخگویی به شورای امنیت ارائه‌ می‌کند.

دیدبان حقوق بشر در نامه‌ای از شورای امنیت این سازمان خواست که جهان در رویکردش با افغانستان تحت سرپرستی طالبان، حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران را در اولویت قرار دهد.

دیدبان حقوق بشر امروز با ارسال نامه به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که ارزیابی خود از بازماندگان نقض حقوق بشر در افغانستان را برای پیش‌گیری و پاسخگویی به شورای امنیت ارائه می‌کند.

هدر بار، مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر سازمان ملل در این مورد گفت: «وضعیت در افغانستان در حال حاضر جدی‌ترین بحران حقوق زنان در جهان است. ارزیابی مستقل می‌تواند یک واکنش بین‌المللی مؤثرتر به این وضعیت وخیم را راهنمایی کند، اما برای انجام این کار باید به زنان و دختران و سایر بازماندگان نقض حقوق اولویت داده شود.»

پیش از این قطعنامه شورای امنیت در ماه مارچ ۲۰۲۳ از سازمان ملل خواست تا ۱۷ نوامبر یک ارزیابی واحد و مستقل را با توصیه‌های آینده‌نگر برای رویکرد منسجم انجام دهد و به شورای امنیت ارائه کند.

دبیرکل سازمان ملل برای پیشبرد این هدف فریدون سینیرلی اوغلو را که از مقام‌های ارشد سابق دولت ترکیه است به‌عنوان هماهنگ‌کننده ویژه منصوب کرد.

این خواست در حالی مطرح می‌شود که طالبان پس از تسلط بر افغانستان قوانین خاصی در حقوق زنان و دختران اجرا کرده‌ است.

منع آموزش بالاتر از صنف ششم و تحصیل، ممنوعیت کار و گشت‌گذار در اماکن عمومی از جمله محدودیت‌های است که در کمتر از دوسال گذشته از سوی طالبان بر زنان و دختران افغانستانی اعمال شده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.