تحکیم بنیان خانواده با امر به معروف

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: تاثیر امر به معروف و نهی از منکر در محکم شدن بنیان خانواده‌ها مشهود می‌شود.

نخستین هفته ماه محرم، هفته زنده نگه داشتن امر به معروف و نهی از منکر نام گذاری شده است. از آنجا که امر و نهی، دو ابزار اساسی تربیت و پرورش روح آدمی است، لذا این فریضه الهی شیوه پیامبران، مصلحان و بزرگان در تربیت و هدایت بوده است. 

از این جهت، احیای این دو فریضه پر برکت الهی، استمرار حرکت انسان ساز و بسترساز تحقق صلاح و اصلاح جامعه است.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: قران کریم در مورد امر به معروف و نهی از منکر می‌فرماید: شما بهترین امت هستید، اما شرط آن اینست که امر به معروف و نهی از منکر کنید.

حجت الاسلام احمدی گفت: باید در نظر بگیریم که افرادی که در کربلا در برابر هم قرار گرفتند همین امت اسلام بود. امر به معروف مراتبی دارد که باید از پایین‌ترین آن شروع کنیم. اگر اینگونه مقابله نکنیم به همان موقعیت امام حسین (ع) می‌رسیم که منکر اکثریت اسلام را فرا گرفته بود.

وی تصریح کرد: شرایط امر به معروف شناسایی معروف‌ها و منکرات است. در مجموع معارف دینی، معروف‌ها همان واجبات الهی هستند و گناهان در زمره منکرات قرار می‌گیرند. دراین زمینه دو کتاب چاپ شده است که یکی از آن‌ها توضیح المسائل مراجع تقلید افراد است. کتاب گناهان کبیره شهید آیت الله دستغیب هم ۴۰ گناه کبیره را برشمرده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: افرادی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند ابتدا باید خود عامل به آن باشند. حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در این زمینه بزرگترین امر به معروف کنندگان هستند. البته عامل بودن شرایط ویژه‌ای دارد. پیرمردی که اشتباه وضو می‌گرفت و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) او را هدایت کردند در این راستا کاملا راهگشاست.

وی اظهار کرد: شیوه گفتار بسیار مهم است. عامل به معروف بودن نقش مهمی دارد. باید تاثیر امر به معروف و نهی از منکر را در نظر بگیریم. تاثیر دایره بزرگی را شامل می‌شود. ممکن است همان لحظه تاثیر نگذارد، اما سوالی در ذهن طرف مقابل به جا می‌گذارد. در ماجرای کربلا به ظاهر حضرت به شهادت رسید، اما حرکت ایشان در تاریخ ماندگار شد و خون بر شمشیر پیروز شد. سال‌ها بعد تاثیر آن مشهود شد.

حجت الاسلام احمدی اظهار کرد: یکی از اندیشمندان غربی می‌گوید وقتی در احوالات اسلام مطالعه کردم دیدم افراد نسبت به سرنوشت همدیگر بی تفاوت نیستند و تنها سعادت فردی مهم نیست. امر به معروف و نهی از منکر مسئولیت پذیری و نظارت همگانی را در جامعه بالا می‌برد. بر اساس فرموده مقام معظم رهبری انزجار قلبی در مرتبه اول قرار دارد. تذکر لسانی هم یک وظیفه همگانی است. به عنوان مثال ویروس کرونا نشان داد که جامعه نمی‌تواند نسبت به شیوع آن بی تفاوت باشد.

وی گفت: یکی از نقش‌های امر به معروف و نهی از منکر، تحکیم بنیان‌های خانواده است. در صورت بروز خطا در افراد خانواده در صورتی که تذکر داده شود بنیان خانواده مستحکم خواهد شد. قیام امام حسین (ع) هم برای اصلاح ارکان اجتماعی بود. مردم می‌توانند برای آشنایی با دوره‌های امر به معروف و نهی از منکر به سایت این ستاد مراجعه کنند. آمرین به معروف و ناهیان از منکر هم می‌توانند به تناوب دانش خود را با مطالعه و مراجعه به این سایت افزایش دهند.

حجت الاسلام احمدی گفت: احکام شرعی در مورد فضای مجازی هم جاری است. آنچه که در فضای حقیقی حرام است در فضای مجازی هم اشکال شرعی دارد. امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است. تذکر لسانی را نباید فراموش کنیم. یکی از راهکار‌هایی که در ستاد کار می‌شود مطالبات مقام معظم رهبری بر آحاد جامعه است. مهمترین دستورات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال‌ها مشهود است. فشار‌های اقتصادی بیش از دوازده سال است که باعث شده شعار‌های سال به سمت مطالبات اقتصادی برود.

وی افزود: اگر اقتصاد را به دست خود مردم بدهیم اقتصاد بهتر مدیریت خواهد شد. عدالت در هر عرصه‌ای نیاز مبرم هر جامعه است. امام زمان (عج) هم برای پیاده کردن عدالت ظهور خواهند کرد. جمهوری اسلامی هم مقدمه این راه است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: وقتی نخبگان نسبت به یک مساله موضع درست بگیرند عموم جامعه به سمت اصلاح پیش خواهند رفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار