غفلت از نخبگان شهرستانی در دولت سیزدهم جبران می‌شود

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: غفلت نسبت به نخبگان شهرستانی با برنامه ریزی انجام شده در دولت سیزدهم جبران می شود، در گذشته بیشتر حمایت‌ها متمرکز به پایتخت و اطراف آن بود.

محمدرضا کاشفی نیشابوری روز سه‌شنبه و در نشست با نخبگان استان خراسان رضوی افزود: این در حالی است که بسیاری از نخبگان شهرستانی و دانش‌بنیان‌ها، با ایده‌های خود می‌توانستند بسیاری از مسائل کشور را حل کنند.

وی ادامه داد: بر همین اساس تمام معاونان توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری موظف هستند تا به همه استان‌های کشور مراجعه کنند و با آسیب شناسی و جمع بندی گزارش‌های به دست آمده، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در آن مناطق را با برنامه ریزی ارتقا دهند.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بیان کرد: بر اساس این رویکرد و برای اولین بار ۱۰ استان کشور به عنوان نمونه انتخاب شده اند تا به جای آنکه بودجه در اختیار ستاد تخصصی قرار گیرد، در قالب یک بسته اعتباری شامل تسهیلات، معافیت‌های مالیاتی و اعتبارات در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در این راستا استان‌های مختلف کشور و بر اساس اولویت‌های خود، امکان حل مشکلات را داشته و امیدوار هستیم بعد از گذشت ۶ ماه نتایج این طرح مشاهده شود.

کاشفی نیشابوری گفت: بعد از آسیب شناسی و رفع مشکلات این طرح، امکان عملیاتی شدن این نوع حمایت مالی از نخبگان برای تمام استان‌های کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال گسترش چتر حمایتی برای تمام نخبگان هستیم، افزود: اکنون مسوولیت نخبگان در کشور افزایش پیدا کرده است و بر همین اساس نباید در این چالش قرار بگیریم که، چون ما نخبه هستیم، کشور باید همه امکانات را برای ما فراهم کند.

این مقام مسوول بیان کرد: در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا، استادان دانشگاه با ایجاد ارتباط‌های کاری که دارند، مسائل را به دانشگاه می‌آورند و ضمن حل آن مشکل از طریق تحقیق و پژوهش، دانشگاه و خانواده دانشگاهیان را از عوائد مالی آن طرح بهره‌مند می‌کنند.

کاشفی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: معاونت علمی و بنیاد خود را موظف به حمایت نخبگان می‌دانند، ولی نخبگان نیز در برابر کشور مسولیت‌هایی دارند و بر همین اساس استادان دانشگاه به واسطه ارتباط مستقیم با دانشجویان مسوولیت بیشتری را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: دانشگاه محیط آزاد اندیشی است، ولی چارچوب‌هایی نیز دارد و نمی‌توانیم به اسم نخبه و دانشگاهی بودن، این قوانین را زیر پا گذاشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.