ذخیره سالانه ۲۲ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری استان اردبیل

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: در سال‌های اخیر سالانه ۲۲ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری استان ذخیره‌سازی شده است.

محمود قلی‌زاده با بیان اینکه از پارسال تاکنون ۲۲ سازه آبخیزداری در ۱۹ حوضه آبخیز با تامین اعتبارات لازم اجرا شده است، گفت: برای اجرای این طرح‌ها که نقش موثری در جلوگیری از آثار مخرب سیلاب استان دارد ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که تاکنون ۲۷۵ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با تاکید بر لزوم تامین منابع برای اجرای این طرح‌ها می گوید: ۲ هزار میلیارد ریال برای اجرا و تکمیل طرح‌های آبخیزداری استان اردبیل نیاز است.

او با اشاره به وقوع مکرر سیل ماه‌های اخیر در شهرستان گرمی گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، اجرای طرح آبخیزداری در ۱۳ هزار هکتار در حوضه زیوه شهرستان گرمی را پیشنهاد کرد که برای مطالعه آن یک میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و نیاز است برای تکمیل مطالعات طرح، اعتبار موردنیاز تامین شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل همچنین درباره اجرای طرح آبخیزداری در حوضه‌های آبخیز دیزج و سلاله گرمی می گوید: برای مطالعات ۲ حوضه دیزج و سلاله که جزو مناطق سیل‌خیز شهرستان گرمی هستند، اعتبار مورد نیاز اختصاص یافته و اگر مسئولان اهتمام داشته و اعتبارات لازم را اختصاص دهند می‌توان مناطق بحرانی را شناسایی و طرح را اجرا کرد.

او گفت: تاکنون ۴۴ سازه مکانیکی در شهرستان گرمی اجرا شده و مطالعات آبخیزداری در سطح ۳۹ هزار هکتار هم در دست مطالعه است که اجرای این طرح‌ها نقش موثری در مهار و اثرات مخرب سیل خواهد داشت.

قلی‌زاده تصریح کرد: همچنین در سال‌های اخیر در شهرستان بیله‌سوار که در سیل‌های فصل بهار خسارت‌های زیادی دید، ۱۴ هزار هکتار در قالب سه حوضه آبخیز مطالعه و ۶۳ سازه آبخیز هم اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان علاوه بر ممانعت از پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی و ذخیره آب، راهکار اساسی برای کنترل و کاهش خسارات ناشی از سیلاب است که تحقق این امر مستلزم مشارکت همگانی دستگاه‌های مربوطه در تامین اعتبارات لازم برای تکمیل طرح‌های آبخیزداری در استان می‌باشد.

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.