روسیه: کشور‌های مستقل دیگر سیاست‌ آمریکا را نمی‌پذیرند

دبیر شورای امنیت روسیه در دیدار با مقامات کشور‌های عضو بریکس گفت جهان به سمت چندقطبی شدن در حال حرکت است.

نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه می‌گوید کشور‌های مستقل دیگر تلاش‌های واشنگتن برای تحمیل سیاست‌های خود به بقیه جهان را تحمل نمی‌کنند.

به گزاری خبرگزاری تاس، این مقام روسی در نشستی با مقامات ارشد امنیتی کشور‌های بریکس در آفریقای جنوبی گفت: «امروز جهان به طور پیوسته به سمت یک سیستم چندقطبی عادلانه‌تر حرکت می‌کند. متاسفانه، غرب این روند را نمی‌پذیرد و با استفاده از هر ابزاری، از تحریم‌های یکجانبه گرفته تا جنگ‌های ترکیبی، تلاش می‌کند موقعیت هژمونیک خود را در جهان حفظ کند». 

پاتروشف در ادامه گفت: «به نفع همه کشور‌های مستقل است که تلاش‌های آمریکایی‌ها برای دیکته کردن سیاست‌های خود به دیگران را خنثی کنند». 

به گفته او «در معماری سیاسی و اقتصادی معاصر جهان، تقاضای فزاینده‌ای برای افزایش نمایندگی کشور‌های آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و خاورمیانه وجود دارد که سیاست خارجی مستقلی را دنبال می‌کنند و آماده دفاع از منافع ملی و حاکمیت خود در نهاد‌های حاکمیت جهانی هستند».

گفتنی است، آفریقای جنوبی امسال ریاست گروه بریکس را بر عهده دارد. اولین نشست این گروه که متشکل از کشور‌های برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، در سال ۲۰۰۹ به ابتکار مسکو برگزار شد و امسال سیزدهمین نشست آن برگزار شده است. ریاست دوره‌ای بریکس سال ۲۰۲۴ به روسیه خواهد رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار