رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس:

سنت حسنه گزارش دهی عملکرد سازمان‌ها به مردم و کارکنان، ترویج شود

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با ارائه گزارش عملکرد این مرکز در سال ۱۴۰۱ به کارکنان و کارشناسان مرکز و مردم، بر ترویج سنت حسنه گزارش دهی عملکرد سازمان‌ها به مردم و کارکنان سازمان ها، تاکید کرد.

بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی از عملکرد این مرکز را در کنار ارسال گزارش به مسئولان کشور، به کارکنان و کارشناسان این مرکز و مردم جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد.

وی با بیان اینکه ارائه گزارش عملکرد یک سازمان به کارکنان و مردم مهمتر از ارائه آن به مسئولان است، تصریح کرد: سنت حسنه گزارش‌دهی عملکرد سازمان‌ها به مردم و کارکنان مجموعه، ترویج شود و به فرهنگ تبدیل شود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با تشکر و قدردانی از تلاش‌های کارکنان و کارشناسان این مرکز، عنوان کرد: از داشتن چنین همکارانی به خود می‌بالم و تلاش‌های شبانه‌روزی آن‌ها را ارج می‌نهم.

گزارش عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی جهت ارائه به مردم شریف ایران اسلامی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به شرح زیر است؛

۱- رشد ۱۰۴ درصدی در تولید گزارش‌های راهبردی و نظارتی نسبت به سال ۱۳۹۹، از ۲۲۲ به ۴۵۴ مورد.

۲- رشد ۳۲۷ درصدی در تهیه پیش نویس قوانین مورد نیاز مجلس و کمیسیون‌ها نسبت به سال ۱۳۹۹ از ۲۶ به ۱۱۱ مورد.

۳- رشد ۸۵ درصدی در تهیه گزارش‌های کارشناسی مورد نیاز هر یک از نمایندگان مجلس نسبت به سال ۱۳۹۹ از ۳۳۷ به ۶۲۶ مورد.

۴- رشد ۵۰ درصدی در تهیه گزارش‌های اظهارنظر کارشناسی پیرامون طرح و لوایح نسبت به سال ۱۳۹۹ از ۲۱۹ به ۳۲۹ مورد.

۵- رشد ۱۷۷ درصدی برگزاری نشست‌های تخصصی با دعوت از صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی و ذی نقشان هر حوزه نسبت به سال ۱۳۹۹ از ۱۷۲۴ به ۴۷۸۷ مورد.

۶- رشد ۵۴۰ درصدی در انتشار کتب تخصصی در زمینه قانونگذاری و سیاست گذاری نسبت به سال ۱۳۹۹ از ۵ به ۳۲ مورد.

۷- رشد ۹۲ درصدی حضور منظم و ارائه کارشناسی مرکز پژوهش‌ها در جلسات کمیسیون‌های مجلس و کارگروه‌های ذی ربط نسبت به سال ۱۳۹۹ از ۱۶۷۷ به ۳۲۳۳ مورد.

۸- اخذ بالاترین نمره کیفی گزارش‌های تخصصی تولیدی مرکز نسبت به ۴ دوره مدیریتی قبل طبق ارزیابی هیات داوری در کنار گسترش کمی فعالیت‌ها.

۹- تهیه نقشه جامع پویایی شناسی ابر چالش‌های حکمرانی کشور در ۳۷ سکوی ابرچالش و حدود ۱۰۶۷ متغیر استراتژیک و ترسیم روابط علی و معلولی بین آن‌ها و انتقال آن بر روی نرم افزار‌های شبیه سازی و ایجاد توانمندی شبیه سازی برای طرح‌ها و لوایح.

۱۰- تهیه و تدوین منشور‌های راهبردی و عملیاتی نظیر ایران آینده، حکمرانی مردمی در حوزه‌های مختلف اداره کشور، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض و راه‌اندازی ستاد‌های راهبری برای هر یک در مرکز پژوهش‌ها

۱۱- تهیه نسخه پیشنهادی کامل برنامه هفتم پیشرفت و توسعه در تیرماه ۱۴۰۱ و ارائه آن به مجمع تشخیص مصلحت، مجلس شورای اسلامی و دولت محترم.

۱۲- ارسال حدود ۵۵۰ پیشنهاد عملیاتی مستخرج از گزارش‌های مرکز در حوزه‌های مختلف اداره کشور به وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف دولت در قالب مکاتبات رسمی طی سال‌های ۱۴۰۱-۱۴۰۲.

۱۳- ارسال حدود ۵۷۰ پیشنهاد نظارتی مستخرج از گزارش‌های مرکز در حوزه‌های مختلف به کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی در قالب مکاتبات رسمی طی سال‌های ۱۴۰۱-۱۴۰۲،

۱۴- برگزاری حدود ۴۰ رویداد نوآورانه و استارت آپی در حوزه‌های مختلف قانونگذاری و حکمرانی با مشارکت ۱۱۲۰ نفر از نخبگان جوان کشور.

۱۵- انجام موفق پروژه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی در مرکز پژوهش‌ها که پیشرفت ۶۰ درصدی تاکنون داشته است.

۱۶- راه اندازی اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استان به منظور مشارکت نخبگان استان‌های سراسری کشور در مباحث کارشناسی مجلس شورای اسلامی و مرکز (تاکنون در ۱۳ استان در قالب ظرفیت و شبکه اجتماعی و نه ساختار اداری و با مشارکت دانشگاه‌های هر استان افتتاح شده و بقیه استان‌ها در حال انجام است)

۱۷- راه اندازی مدرسه حکمرانی و قانونگذاری شهید مدرس و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت سه ماهه برای توانمندسازی و تربیت نخبگان جوان در زمینه‌های مختلف حکمرانی و اداره کشور

۱۸- راه اندازی مجموعه افکارسنجی ملت و انجام حدود ۵۶ مورد افکارسنجی در خصوص طرح‌ها و لوایح مطرح در مجلس شورای اسلامی و مسائل مهم کشور و ارائه نتایج به نمایندگان محترم و مسئولین کشور

۱۹- راه اندازی آیین جایزه ملی قانون برای شناسایی و معرفی بهترین‌های تصویب، اجرا، نظارت و تبعیت از قانون در راستای حاکمیت قانون و برترین پژوهش‌ها و فعالیت‌های علمی صورت گرفته در راستای ارتقاء کیفی قانونگذاری و سیاست گذاری در کشور

۲۰- راه اندازی شورای هماهنگی مراکز تحقیقات استراتژیک کشور به ابتکار مرکز پژوهش‌ها و با حضور رؤسای مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص، دانشگاه عالی دفاع ملی، پژوهشگاه قوه قضائیه و مؤسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری و مرکز پژوهش‌های مجلس و برگزاری نشست‌های مستمر در خصوص همفکری پیرامون مسائل اصلی کشور

۲۱- انجام دو دوره فراخوان عمومی برای اولین بار در مرکز و به منظور ایجاد فرصت برابر برای جذب پژوهشگر همکار و هیأت علمی از بین استعداد‌های برتر دانشگاه‌های کشور که با ثبت نام ۵۰۰۰ نفر و انتخاب ۲۰۳ پژوهشگر نخبه همراه بود و ثبت نام ۶۷۰ متقاضی هیأت علمی که در مسیر فرآیند بررسی و انتخاب قرار دارند.

۲۲- نمایه سازی کلیه گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در پایگاه‌های استنادی علمی نظیر Google Scholar، ISQ، SID برای اولین بار که با رعایت استاندارد‌های علمی مورد این پایگاه‌ها صورت گرفت و مراجعه به گزارش‌های تخصصی مرکز را در یک بازه زمانی یکساله بیش از یک میلیون مورد افزایش داده است.

۲۳- تقویت بخش داده کاوی مرکز پژوهش‌ها و تجهیز آن به ۲۷۰ داشبورد داده‌های تخصصی مدیریت و حکمرانی کشور.

۲۴- تنوع بخشی به قالب‌های ارائه محصولات پژوهشی مرکز و اقدامات ترویجی با تولید بیش از ۴۳۰ پادکست صوتی، ۲۲۵ کلیپ تصویری، ۱۷ شماره رهنامه شامل گزاره‌های سیاستی و مدیریتی برگرفته از گزارش‌ها.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار