عضو کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس اسلامی:

آفریقا قاره فرصت‌ها برای ایران است

ابوالفضل عموئی از اعضای کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس اسلامی، با دیاباته دائودا، دبیرکل وزارت امور خارجه ساحل عاج دیدار و گفتگو کردند.

ابوالفضل عموئی نماینده مردم تهران و ابراهیم رضائی نماینده مردم دشتستان و از اعضای کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس اسلامی (PUIC) در ادامه سفر خود به ابیجان، با آقای دیاباته دائودا، دبیرکل وزارت امورخارجه ساحل عاج دیدار و گفتگو کردند.

دیاباته دائودا، در این دیدار ضمن اظهار خرسندی از سفر هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به ابیجان، بر روابط دیرینه و دوستانه دو کشور اشاره کرد و گفت: سطح روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور را در مقایسه با ظرفیت‌های موجود، دور از انتظار ارزیابی کرد و با تأکید بر بروزرسانی موافقتنامه‌های تجاری فیمابین، از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی و تداوم رایزنی‌های سیاسی میان دوکشور، استقبال کرد.

دائودا، با بیان اینکه کشورش سال‌های متمادی را در بحران سپری کرده و اکنون روند توسعه و رشد را طی می‌کند، گفت: در ۱۰ سال اخیر میانگین رشد اقتصادی ساحل عاج بیش از ۸ درصد بوده است.

وی افزود: دیپلماسی اقتصادی یکی از اولویت‌های دولت ساحل عاج است و در این راستا آماده پذیرش سرمایه گذاری و فعال نمودن بخش خصوصی را داریم تا بستر‌های لازم، برای فراوری محصولات کشاورزی را در ساحل عاج فراهم کنند.

ابوالفضل عموئی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این دیدار، با اشاره به جایگاه قاره آفریقا در سیاست خارجی کشورمان گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران، آفریقا را قاره فرصت‌ها می‌دانیم و تاکیدمان بر گسترش همکاری‌های اقتصادی با ساحل‌عاج است و در این زمینه نیز، آماده گفتگو در سطوح مختلفِ سیاسی و اقتصادی هستیم.

وی همچنین به حجم ۵۰ میلیون دلاری روابط دو کشور اشاره کرد و افزود: ما آمادگی کامل برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را داریم و امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد برگزاری این نشست باشیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه، به ظرفیت‌های فراوان موجود در دو کشور اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران سعی دارد روابط خارجی خود را به صورت متعادل و متوازن با کشور‌های آفریقایی، ازجمله جمهوری ساحل عاج توسعه دهد.

لازم به ذکر است در این دیدار، آقای امیرحسین نیک بین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ابیجان نیز حضور داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار