تهیه پلاکت خون به روش بافی کوت در قزوین برای اولین بار در کشور

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: تهیه پلاکت خون به روش بافی کوت (Buffy coat) برای نخستین بار در کشور در مرکز انتقال خون قزوین انجام شد.

عباس طالبیان  مدیرکل انتقال خون استان گفت: امروزه در دنیا به سه روش امکان تهیه پلاکت خون وجود دارد که بافی کوت جدیدترین آن‌ها به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: در ۲ روش قبلی که قدیمی‌تر هستند عمر پلاکت حداکثر سه روز است، اما در روش جدید که بافی کوت نام دارد عمر پلاکت‌های خون به هفت روز افزایش یافته است.

این مسوول گفت: دستگاه‌های مربوط به انجام سانتریفیوژ و تهیه پلاکت خون از این روش با همراهی سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت به کشور وارد شده و در مرکز انتقال خون قزوین راه اندازی شده و آموزش‌های لازم به همکاران در این خصوص داده شده است.

طالبیان با بیان اینکه با ورود این دستگاه‌ها اولین نمونه‌های پلاکت به روس بافی کوت در کشور در قزوین تهیه شده است، اظهار کرد: روزانه قادر به تهیه ۲۵ واحد پلاکت هستیم که البته بستگی به اعلام نیاز پزشکان و مراکز بیمارستانی دارد.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین همچنین از آغاز پویش "نذر خون" همزمان با ماه محرم خبر داد و گفت: در قالب این طرح پایگاه‌های ثابت و سیار انتقال خون قزوین در شب و روز تاسوعا و روز عاشورا پذیرای اهداکنندگان خون خواهند بود.

انواع سلول‌های موجود در بافت خون اصطلاحاً یاخته خونی نام دارند، یاخته‌های خونی معمولاً سه نوع شامل گلبول‌های قرمز (اریتروسیت‌ها)، گلبول‌های سفید (لوکوسیت‌ها) و پلاکت‌ها (ترومبوسیت‌ها) هستند.

پلاکت‌های خون مانند گلبول‌های قرمز و گلبول‌های سفید خون (لکوسیت ها) در مغز استخوان ما تولید می‌شوند، پلاکت‌ها کوچکترین سلول‌های خون هستند و مسئولیت لخته شدن خون را بر عهده دارند

درصورتی‌که اختلالی در عملکرد ترومبوسیت‌ها یا پلاکت‌ها ایجاد شود، احتمال بروز خونریزی‌های مکرر بینی و لثه، به وجود آمدن لکه‌های قرمز بر سطح پوست و قاعدگی‌های طولانی در بانوان وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.