تجهیز بیش از ۵۸ درصد از اراضی چهارمحال و بختیاری به سامانه‌های نوین آبیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، از تجهیز بیش از ۵۸ درصد از اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد.

حسین برزگر گفت: گسترش سامانه نوین آبیاری و آبیاری هوشمند در حوزه کشاورزی یکی از روش‌های مهم در شرایط کم آبی و سازگاری با این شرایط است که از برنامه‌ها و اولویت‌های اصلی سازمان جهاد استان می‌باشد. 

وی با بیان اینکه بیش از ۶۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده اند افزود: با اجرای سامانه نوین آبیاری متوسط پتانسیل افزایش راندمان کاربرد (داخل مزرعه) آبیاری حدود ٤٤ درصد، حداقل پتانسیل افزایش عملکرد محصول حدود ٣٠ درصد، حداقل پتانسیل کاهش مصرف سم و کود شیمیایی حدود ٣٠ درصد، و متوسط پتانسیل کاهش مصرف انرژی (درمنابع آب زیرزمینی) حدود ٢٥ درصد است که نشان از کاربردی بودن اجرای این سامانه‌ها در سطح مزارع و باغات دارد. 

برزگر همچنین به ضرورت هوشمند سازی سامانه‌های نوین آبیاری اشاره کرد و افزود: طرح هوشمند سازی سامانه‌های نوین آبیاری به صورت پایلوت در ۱۸ استان کشور اجرا می‌شود که در استان چهارمحال و بختیاری نیز در شهرستان‌های فارسان و بروجن در حال اجرا می‌باشد. 


بیشتر بخوانید


غلامرضا ذاکری مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان هم گفت: بر اساس آمار‌ها به ازای اجرای هر هکتار سامانه آبیاری نوین ۴ هزار و ۴۰۰ متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود که در شرایط کم آبی نقش موثری در کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی دارد. 

لازم به توضیح است؛ استان چهارمحال و بختیاری بر اساس درصد تجهیز سطح مزارع به سامانه‌های نوین آبیاری، رتبه دوم کشوری را دارا می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۱:۰۸ ۲۷ تير ۱۴۰۲
برای شهرها و دستهای استان از حوضه کارونمان و دریاچه سد کارون چهار استان آبرسانی شود مسولان استان و کشور و نمایندگان و وزارت نیرو این خواسته ما مردم استان سرچشمه سه رود بزرگ را جامعه عمل بپوشانند و اینقدر کند و سست در اجرا نباشند
آخرین اخبار