کم محلی اتحادیه اروپا به زلنسکی/ رئیس جمهور اوکراین به نشست سلاک دعوت نشد

سران اتحادیه اروپا رئیس‌جمهور اوکراین را به نشست با کشورهای آمریکای لاتین دعوت نکردند.

نشریه اسپانیایی «لا ونگوردیا» چاپ بارسلونا در گزارشی نوشت که اتحادیه اروپا درخواست‌های «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، برای دعوت به نشست سران این اتحادیه با سران کشور‌ها و دولت‌های آمریکای لاتین را نادیده گرفته است.

این نشریه با استناد به اظهارات چند مقام اروپایی  مدعی شد که «شارل میشل» رئیس شورای اروپا، به این نتیجه رسیده است که بهتر است زلنسکی به نشست اتحادیه اروپا و رهبران کشور‌های کارائیب (CELAC) با  جامعه آمریکای لاتین در بروکسل دعوت نشود. البته این مقام‌ها می‌گویند در هرحال اوکراین جایگاه برجسته‌ای را در جریان‌ این نشست خواهد داشت.

این دیپلمات‌ها بحث درباره امنیت غذایی را به عنوان یکی از مواردی که در دستور کار نشست قرار می‌گیرد، ذکر کردند. اتحادیه اروپا برای گنجاندن محکومیت کمپین نظامی روسیه علیه اوکراین در سند نهایی اجلاس فشار آورده است، اما مشخص نیست این اقدام انجام بگیرد، زیرا موضع کشور‌های آمریکای لاتین در این باره مشخص نیست.

نشست قبلی اتحادیه اروپا و کشور‌های آمریکای لاتین در سال ۲۰۱۵ در بروکسل برگزار شد و اتحادیه اروپا در تلاش برای چند برابر کردن همکاری‌ها است.

هفته گذشته هم ائتلاف ناتو از پذیرش درخواست‌های کی‌یف برای یک جدول زمانی مشخص برای عضویت در ناتو خودداری کرد. در واکنش ولودیمیر زلنسکی با انتقاد از بیانیه مشترک نشست سران ناتو در مورد عضویت احتمالی کشورش، فقدان جدول زمانی مشخص در این باره را «بی‌سابقه و پوچ» خواند.

بسیاری از کشور‌های ناتو در مورد خطر جنگ مستقیم با روسیه محتاط هستند و به دنبال راهی برای متعادل کردن امید‌های اوکراین با محاسبات امنیتی کشور‌های خود هستند. برخی گزارش‌های حاکیست زلنسکی به‌ویژه از این ایده که شرایط حتی برای دعوت به عضویت فراهم نیست، چه رسد به عضویت کامل، ناراحت و ناامید به نظر می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار