نتایج کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و چین اعلام شد

وزیر اقتصاد ودارایی گفت: نتایج کمیسیون‌های مشترک ایران و چین با اولویت‌های سرمایه گذاری برخی از وزارت خانه‌ها در این حوزه اعلام شد.

آقای سید احسان خاندوزی گفت: رئیس جمهور در زمستان سال قبل سفر مهمی به پکن داشتند و توافقات خوبی بارئیس جمهور چین انجام شد؛ بنابراین برای  عملیاتی شدن این توافقات نیازمند پیگیری از سمت وزارت خانه‌های مختلف بود که در نتیجه ما موفق شدیم روز پنج شنبه  اولین کمیسیون مشترک بعد از چهار سال برگزار کنیم.

به گفته وزیر اقتصاد و دارایی، چین بزرگترین شریک اقتصادی ایران به شمار می‌رود به طوریکه  کشور چین ۲۴ درصد از  تجارت ایران را به خود اختصاص داده است و  سهم واردات و صادرات از سایر شرکاری تجاری ایران بسیار بالاتر بوده است.

او می‌گوید:وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه شهرسازی، سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت، بانک مرکزی،گمرک، سازمان مالیاتی و وزارت امور خارجه  با مشارکت طرف‌های ایرانی در این حوزه شرکت کرده  اند و  مقرر شد پروژه‌های که بعد از توافق دو رئیس جمهور از ماه آینده به صورت مستمر و براساس اولویت اجرایی و عملیاتی شوند.

خاندوزی گفت:  هر دو کشور در حوزه تجارت  ظرفیت خوبی دارند و بسیاری از تجاری که پیش از این  نیازمند مجوز بودن طبق توافق صورت گرفته صدور مجوز برای آن‌ها تسهیل شد، همچنین در کنار مذاکرات دولتی جلسه خوبی اتاق بازرگانی مشترک ایران وچین و بخش خصوصی برگزار کردند که از این پس شاهد حضور پر رنگ شرکت‌های چینی درایران و برخی از شرکت‌های ایرانی در چین که پیش از این موانعی وجود داشت برطرف شود.

 وزیر اقتصاد و دارایی گفت: با توجه به آنکه وزارت خانه‌ها درخواست‌های بسیاری برای سرمایه گذاری داشتند و دولت تاکید داشت که براساس اولویت و از بین فهرست گروه‌های سرمایه گذاری تعداد معدودی با اولویت‌های سرمایه گذاری به طرف چینی معرفی شود مقرر شد در حوزه انرژی، صنعت معدن، صنایع معدنی، محصولات کشاورزی و تعدادی از پروژه‌ها در حوزه بهدشات و درمان  برخی از پروژه‌ها معرفی شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار