رصد فرآیند ادغام گروهی از کهکشان‌ها در یکدیگر توسط هابل

تلسکوپ هابل گروهی از کهکشان‌های در حال ادغام را شناسایی کرده است.

تلسکوپ فضایی هابل ناسا/ESA یک هیولا در حال شکل گیری را در هنگام رصد خوشه کهکشانی eMACS J۱۳۵۳.۷+۴۳۲۹، واقع در حدود هشت میلیارد سال نوری از زمین در صورت فلکی Canes Venatici، گروهی متشکل از حداقل دو خوشه کهکشانی، شکار کرد.

این کهکشان‌ها در حال ادغام با هم هستند تا یک هیولای کیهانی را تشکیل دهند، یک مجموعه غول پیکر که به عنوان یک عدسی گرانشی عمل می‌کند.
 
عدسی گرانشی نمونه جالبی از نظریه نسبیت عام انیشتین در عمل است. جرم آسمانی مانند گروهی از کهکشان‌ها به اندازه کافی بزرگ است که مقوله فضا-زمان را منحرف کند که این مسئله باعث می‌شود مسیر نور در اطراف جسم به صورت مرئی خمیده شود.
 
عدسی گرانشی همچنین می‌تواند اجرام دور را بزرگ‌نمایی کند و به اخترشناسان اجازه می‌دهد اجرامی را مشاهده کنند که ممکن است خیلی کم‌نور و دور از دسترس باشند.
 
 همچنین می‌تواند تصاویر کهکشان‌های پس‌زمینه را تحریف کند و آن‌ها را به رگه‌هایی از نور تبدیل کند. اولین نشانه‌های عدسی‌های گرانشی به صورت کمان‌های درخشانی ظاهر می‌شوند که با خوشه‌ای از کهکشان‌ها در eMACS J۱۳۵۳.۷+۴۳۲۹ ادغام می‌شوند.
 
این داده‌ها از یک پروژه رصدی به نام Monsters in the Making به دست آمده اند که از دو ابزار هابل برای رصد پنج خوشه کهکشانی استثنایی در طول موج‌های چندگانه استفاده کرده است.
 
این مشاهدات چند طول موجی توسط دوربین میدان گسترده هابل ۳ و دوربین پیشرفته برای بررسی‌ها امکان پذیر شده اند.
 
اخترشناسان پشت این مشاهدات امیدوارند با تلسکوپ‌های نسل بعدی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب، زمینه را برای مطالعات آینده در مورد عدسی‌های گرانشی عظیم فراهم کنند.

منبع: الیوم السابع

برچسب ها: کهکشان ، تلسکوپ هابل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.