پروژه‌های آب و برق سیستان و بلوچستان نباید بر خلاف ضوابط نظام فنی و اجرایی کشور باشد

سرپرست معاونت حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان ضمن پرداختن به دغدغه‌ها و مسائل مرتبط با مدیریت این حوزه، بر مواضع صیانتی دادستانی مرکز استان تأکید کرد.

ابوالفضل احمدزاده سرپرست معاونت حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز  سیستان و بلوچستان در جمع مدیران عامل صنعت آب و برق این استان و در جلسه شورای هماهنگی و انسجام بخشی شرکت‌های تابعه وزارت نیرو، ضمن قدردانی از برگزاری این جلسه، بیان کرد: مدیران می‌بایست در چارچوب سیاست‌ها و ساز و کار‌های تعریف شده در سطح ملی انجام وظیفه نمایند و متقابلاً پاسخگوی وظایف و مسئولیت‌های محوله نیز باشند.

وی، دستیابی به این دو مقوله مهم را در چارچوب بند‌های ده گانه ابلاغی از سوی معاونت سیاسی و امنیتی دادستانی کل کشور دانست و در تشریح این موارد افزود: بعضا افراد، عناصر یا نهاد‌هایی در نحوه اجرای برنامه‌های منابع و مصارف سد‌های کشور خصوصاً در استان‌های دارای تنش آبی مداخله می‌کنند؛ از این رو مدیران عامل باید این حساسیت را داشته باشند که اگر مداخله‌ای صورت می‌گیرد به فرد یا نهاد مربوطه تذکر لازم داده شود.

وی با اشاره به اهمیت توجه به اولویت‌ها در تامین آب، گفت: در حوزه تامین آب که این مهم بر عهده شرکت آب منطقه‌ای هست؛ می‌طلبد با توجه به شرایط خاص استان موضوعات با حساسیت بالا دنبال شود چرا که در وضعیت فعلی، تاب و تحمل تنش‌های آبی جدید وجود ندارد.

سرپرست معاونت حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان ادامه داد، دخالت در اجرای برنامه‌های تکلیفی وزارت نیرو با ملاحظات سیاسی منطقه، اعمال فشار بر عوامل اصلی طرح‌ها و پروژه‌های آب و برق جهت تغییر نتایج مطالعات و طراحی آن‌ها، دور از نظر نیست و در این راستا فشار‌هایی خارج از قاعده اعمال می‌شود.

احمدزاده در بخش دیگری از سخنان خود، متذکر شد، ضروری است از سوءاستفاده سیاسی خارج از برنامه‌های تدوین شده، سیاست‌های ابلاغی و چارچوب‌های مصوب وزارت نیرو در اموری از قبیل صدور مجوز‌های تخصیص آب، مجوز‌های بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و برداشت مصالح از رودخانه‌ها جلوگیری شود و کلیه این اقدامات در چارچوب قانون باشد.

وی با اشاره به اعمال فشار توسط برخی افراد، به منظور رسیدن به اهداف و مقاصد منطقه‌ای، سیاسی و محلی با برقراری روابط غیرحرفه‌ای نزد برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی و نظارتی اضافه کرد: اعمال فشار بر مدیران و اتخاذ تصمیم‌های خارج از ضوابط فنی و اجرایی پروژه‌های بخش آب و برق از طریق طرح موضوعات در جلسات غیرفنی و غیر کارشناسی و بعضا دخالت در سیمای طرح‌های جامع ممکن است صورت گیرد که به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

معاون دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ضوابط فنی در اجرا باید رعایت شود، افزود: کلنگ زنی و شروع پروژه‌های حوزه آب و برق استان نباید بر خلاف ضوابط و چارچوب نظام فنی و اجرایی کشور باشد.

احمدزاده همچنین با اشاره به اهمیت انتصاب مدیران استانی و شهرستانی در شرایط خاص این استان، گفت: با توجه به پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های موضوع، مدیرانی شایسته با روحیه جهادی که تکالیف قانونی را به درستی انجام دهند انتخاب و منصوب شوند چرا که مدیران مربوطه بایستی قطعا در برابر اقدامات اشتباه و تبعاتِ نارضایتی‌های مردم شریف استان پاسخگو باشند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار