اصلاح تناوب زراعی در ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان شرقی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از ارتقای سطح اصلاح تناوب زراعی در۸۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آبی و دیم استان خبر داد.

آقای رحیم زاده گفت: تا به حال از یک میلیون و ۱۸۶ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان شرقی بالغ بر ۸۰۰ هزار هکتار تحت برنامه اصلاح تناوب زراعی بدون آیش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به خسارت‌های جبران ناپذیرآیش زرد (عاری از پوشش گیاهی) در افزایش فرسایش‌های آبی و بادی که شدیداً موجب کاهش حاصلخیزی خاک زراعی می‌شود رویکرد مدیریت زراعت استان در مقابله با عوارض ناشی از آیش زرد جایگزین کردن آیش سبز به جای آیش زرد است.

آقای رحیم زاده اضافه کرد: در سال زراعی امسال با تامین و استفاده از بذور مناسب محصولاتی مانند نباتات علوفه ای، دانه‌های روغنی، حبوبات بالغ بر ۳۰ هزار هکتار از مزارع تحت آیش زرد به آیش سبز تبدیل شده است که این امر علاوه بر حفظ خاک زراعی از عوامل محیطی مخرب، کمک شایانی به افزایش ماده آلی و همچنین حاصلخیزی خاک زراعی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه اصلاحی تناوب زراعی پیش رو کلیه محصولات با نیاز آبی بالا که عملکرد مصرف آب پایینی دارند از تناوب زراعی حذف خواهد شد و محصولات کم آب بر و مقاوم به کم آبی که بتواند نیاز اقتصادی بهره برداران و پایداری تولید را برآورد نماید اضافه خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار