برگزاری کارگاه آموزشی استقرار برنامه پزشک خانواده شهری و نظام ارجاع در مهاباد

کارگاه آموزشی استقرار برنامه پزشک خانواده شهری و نظام ارجاع با حضور ریاست مرکز بهداشت و مسئولان در محل سالن جلسات مرکز آموزش بهورزی مهاباد برگزار شد.

کریم علیزاده آذر رئیس مرکز بهداشت مهاباد با اشاره به برگزاری این کارگاه آموزشی به مدت ۴ روز در محل سالن جلسات مرکز آموزش بهورزی گفت: کارگاه آموزشی با موضوع استقرار برنامه پزشک خانواده شهری و نظام ارجاع در مناطق شهری با حضور بیش از ۶۰ نفر از گروه‌های هدف اعم از پزشکان شهری و کارشناسان ستادی و مراقبان سلامت برگزار شده است.

وی افزود: برنامه پزشک خانواده به عنوان یک روش به صرفه، مراقبت بهداشتی جامع و مداوم را برای خانوار‌ها در یک محدوده جمعیتی خاص فراهم می‌کند و در برنامه پزشک خانواده هر ایرانی، یک پزشک مسئول دارد، پزشکی که از زمان تولد و حتی قبل از تولد، مراقب سلامت وی است و در صورت بروز بیماری اگر در حیطه توان وی باشد به درمان می‌پردازد و فقط در صورت نیاز، فرد را به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد.

رئیس مرکز بهداشت اضافه کرد: همه این خدمات به عنوان خدمات سطح اول، طرح پزشک خانواده تعریف می‌شود، بعد از آن نظام ارجاع به میان می‌آید یعنی در صورتی که یک بیمار، نیازمند خدمات پزشک متخصص یا فوق متخصص باشد، به سطح دو که پزشک متخصص در بیمارستان است، ارجاع و و در صورت نیاز به خدمات تخصصی‌تر به سطح سه که خدمات یک پزشک فوق تخصص است، ارجاع داده می‌شود.

وی گفت: پزشک خانواده، مسئول تیم سلامت در مجموعه خویش است، تیمی که متشکل از یک ماما، پرستار، کارشناس یا کاردان بهداشت خانواده، بهداشت محیط و روانشناس باشد و هر پزشک عمومی، باید دوره پزشک خانواده را طی کند و برای کسانی که تحت پوشش وی قرار می‌گیرند، پرونده سلامت تشکیل می‌دهد.

در ادامه کارشناسان واحد گسترش آموزش‌های لازم را در زمینه تشکیل کمیته اجرایی پزشک خانواده شهری، معرفی و مقدمه و اهداف برنامه پزشک خانواده شهری، ساختار و نیروی انسانی مورد نیاز، بلوک‌های جمعیتی و ایجاد پایگاه‌های پزشک خانواده شهری، لکه گیری و اصلاح جمعیتی، تعیین حداقل ٩ آیتم اصلاحی در سامانه سیب که این ۹ ایتم به ترتیب اولویت عبارتند از نوع جمعیت، بروزرسانی و استعلام بیمه ها، فاقد تلفن همراه، بدون کد خانوار، تک عضویی، فاقد گروه خدمت، دریافت اطلاعات از ثبت و احوال، جمعیت غیر تحت پوش همسان سازی بلوک‌های یک خانوار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.