اندیشکده حکمرانی اردبیل برنامه جامع نظام مسائل استان را تدوین می‌کند

مدیر اندیشکده حکمرانی استان اردبیل گفت: برنامه جامع نظام مسائل استانی با همکاری دستگاه‌های اجرایی، نیرو‌های علمی و خبرگان اجرایی این استان تدوین می‌شود.

اسحاق رسولی افزود: اندیشکده حکمرانی اردبیل ماموریت دارد مسائل و مشکلات استان را در حوزه‌های مختلف بویژه حوزه مدیریتی مورد بررسی قرار داده و نظام مسئل استانی را تبیین و تدوین کند.

او با اشاره به نحوه فعالیت این اندیشکده در استان اظهار کرد: این اندیشکده در سه حوزه طرح‌ها و لوایح مجلس شورای اسلامی، نظارت بر قوانین مجلس و هم چنین تبیین نظام مسائل استانی فعالیت خواهد کرد.

رسولی ادامه داد: این اندیشکده طرح‌ها و لوایح مجلس را با مشارکت کمیته‌های تخصصی مورد تحلیل و بررسی قرار داده و نظر کارشناسان و نخبگان را در این باره به مرکز پژوهش‌های مجلس ارسال نماید ضمن اینکه در حوزه قانونگذاری هم برخی قوانین هم که بخوبی اجرا نمی‌شود در این اندیشکده از سوی کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر اندیشکده حکمرانی استان اردبیل ادامه داد: یکی از مسائل مبتلا به در تمام استان‌ها این است که با تغییر مدیریت‌ها مسئله شناسی و حل مسئله هم تغییر می‌کند بطوریکه در هر دوره تغییرات سیاسی، راهبرد‌ها هم تغییر می‌کند.

او اضافه کرد: این اندیشکده می‌تواند با حفظ راهبردها، مانع از گسست در برنامه‌های توسعه‌ای شده و توسعه همه جانبه استان‌ها را رقم بزند به این معنا که با تغییر مدیران، راهبرد‌ها و برنامه ریزی‌های اساسی سازمان و دستگاه اجرایی تغییر نکند بلکه باید این راهبرد‌ها حفظ شده و توسعه یابد. علاوه براین موارد سعی بر این است روی کاربست فعالیت‌های پژوهشی هم از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نخبگان علمی استان استفاده کنیم.

رسولی در ادامه از شناسایی کارشناسان و متخصصین اندیشکده حکمرانی و تشکیل کمیته‌ها و اعضای شورای معین و شورای علمی خبر داد و افزود: ۲ شورای معین و شورای علمی در این اندیشکده تشکیل شده است که در شورای معین رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس، روسای دانشگاه‌ها، شهردار و مدیر اندیشکده حکمرانی حضور دارند و در شورای علمی هم سه نفر از نمایندگان دانشگاه‌های دولتی، علوم پزشکی و آزاد و ۶ نفر هم از نیرو‌های علمی استان مشارکت دارند.

مدیر اندیشکده حکمرانی استان اردبیل همچنین از تشکیل کمیته‌های تخصصی در اندیشکده حکمرانی اردبیل خبر داد و گفت: کمیته بهداشت و سلامت، کمیته اقتصادی، کمیته روابط بین الملل و سیاست خارجی، کمیته فرهنگی، آموزش عالی، زنان و خانواده، عمرانی و فنی و مهندسی، و کمیته جوانان در این اندیشکده تشکیل یافته که در حال رایزنی برای سازماندهی نیرو‌های این کمیته‌ها هستیم.

او هدف اصلی از ایجاد اندیشکده حکمرانی در اردبیل را ارتقای ظرفیت‌های حکمرانی در کشور اعلام کرد و گفت: واقعیت این است که سالیان سال بخش زیادی از مسائل و مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برطرف نشده و از سوی دیگر رفع اینگونه مسائل و مشکلات علاوه بر مدیران اجرایی مستلزم مشارکت نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه است. بر همین اساس مرکز پژوهش‌های مجلس با راه اندازی اندیشکده حکمرانی، استفاده از نخبگان علمی و پژوهشگران در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌های کشور را در دستور کار قرار داده است.

مدیر اندیشکده حکمرانی استان اردبیل ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس بدنبال این است تا در استان‌ها از ظرفیت علمی نخبگان و خبرگان اجرایی برای تصمیم گیری و تصمیم سازی در استان‌ها استفاده کند و معتقدم اگر این امر تحقق یابد برای همه نخبگان علمی و خبرگان اجرایی حق ایجاد خواهد شد تا در پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای استان مشارکت جدی داشته باشند.

رسولی اظهار کرد: در این اندیشکده از همه نخبگان علمی فارغ از گرایش سیاسی استفاده خواهد شد ضمن اینکه از هرگونه اعمال سلیقه شخصی خودداری شده و مصمم هستیم در این اندیشکده تضارب آرا به معنای واقعی شکل بگیرد.

او با بیان اینکه اندیشکده حکمرانی مرجع است افزود: در این اندیشکده تمامی طرح‌ها و ایده‌های نخبگان علمی مورد بررسی قرار گرفته و به دبیرخانه مربوطه ارسال می‌شود.

رسولی همچنین از ایجاد بانک اطلاعاتی اندیشکده حکمرانی اردبیل خبر داد و گفت: در حال ایجاد بانک اطلاعاتی این اندیشکده هستیم و تلاش می‌کنیم در حوزه‌های تخصصی از افراد صاحب اندیشه و فکر در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها استفاده کنیم.

مدیر اندیشکده حکمرانی استان اردبیل ایادآورشد: باید اذعان کرد که در گذشته نخبگان علمی آن طور که باید و شاید حوزه تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌های کشور نقش نداشتند و این اندیشکده می‌تواند مشارکت نخبگان علمی را در سیاست گذاری‌ها و تصمیم گیری‌های اساسی کشور جلب کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.