بهره نگرفتن از سیستم‌های آنلاین از دلایل اصلی قاچاق

معاون دادگستری کل استان کرمان گفت: تعارض منافع افراد و بهره نگرفتن از سیستم‌های آنلاین از دلایل اصلی قاچاق کالا و ارز است.

سید مهدی قویدل گفت: تعارض منافع برخی افراد ذی مدخل در مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بهره نگرفتن کامل از سیستم‌های به روز و آنلاین نظارت یکپارچه بر فرایند حمل و نقل و شناسایی هوشمند موجب شده که اهداف حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت کامل محقق نشود.

او افزود: نبود شفاف سازی فرایند صدور مجوز‌ها و وجود فساد سیستمی در حوزه توریع سوخت، نبود نظارت کافی بر عبور و مرور خودرو‌های حمل بار و تعیین و براورد سهمیه سوخت، محرومیت برخی از مناطق در معرض قاچاق سوخت استان از نعمت گاز و دیزلی بودن چاه‌های کشاورزی این مناطق، سوء استفاده از کارت سوخت‌های مهاجر برای قاچاق سوخت و خرابی و مستعمل بودن سیستم پایش تصویری برخی از جایگاه‌های توزیع کننده فراورده‌های نفتی از جمله دلایل بروز قاچاق سوخت از استان به شمار می‌رود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بیان کرد: پیشنهاد می‌شود سامانه پلاک خوان و توزین در حال حرکت متعلق به سازمان راهداری و حمل و نقل استان با سیستم‌های صدور بارنامه راهداری، شرکت نفت، سامانه گمرکی، پلیس راهور ناجا و سیستم‌های نظارتی لینک شوند تا از موارد مربوط به قاچاق سوخت همچون صدور بارنامه‌های جعلی، بار‌های جا به جایی و ... جلوگیری شود.

او  ضرروت تسریع در پلاک گذاری کلیه تراکتور‌ها و ماشین آلات سنگین در استان به منظور شفافیت بیشتر در توزیع فراورده‌های نفتی را مورد تاکید قرار داد و افزود: نظارت بیشتر برمبادی ورودی و خروجی استان، برخورد با خودرو‌های اتوبوس و کامیون‌های حمل بار با باک اضافه و تجهیزات غیراستاندارد و نظارت بیشتر بر دستگاه‌های جهاد کشاورزی، سازمان صمت، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و راه و شهرسازی در تعیین برآورد سهمیه سوخت از دیگر راهکار‌های مورد تاکید در این حوزه به شمار می‌رود.

قویدل، اتخاذ تمهیدات لازم برای برق دار کردن چاه‌های دیزلی و گازرسانی به مناطق محروم در معرض قاچاق کالا را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: نهادینه شدن و حمایت از طرح توزیع الکترونیکی کلیه فراورده‌های نفتی و گاز مایع از طریق کارت انرژی نیز باید با جدیت دنبال شود.

او تصریح کرد: نصب جی پی اس و سامانه سپهتن بر روی کلیه ناوگان حمل بار و مسافر خصوصا حمل سوخت از سوی سازمان راهداری و شناسایی و برخورد با سوء استفاده کنندگان از کارت‌های سوخت مهاجر از طریق آموزش متصدی‌های جایگاه، بازرسی شرکت نفت، پلیس آگاهی و تعزیرات و ابطال و مسدود کردن کارت‌های بیان شده نیز از دیگر راهکار‌های پیشگیری از قاچاق سوخت به شمار می‌رود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بر برخورد با جایگاه داران متخلف در زمینه گرانفروشی سوخت، نبود توزیع فراورده‌های نفتی و تعطیلی جایگاه‌ها از سوی شرکت نفت نیز تاکید کرد و ادامه داد: الزام جایگاه‌های سوخت به رفع عیب سیستم پایش تصویری و بازرسی نیز باید مورد تاکید قرار گیرد.

او ضمن بیان این مطلب که ۱۰۶ هزار انبار در زیرسامانه‌های سامانه جامع تجارت ثبت نام کرده اند، بیان داشت: تاکنون تعداد ۸۸ هزار و ۲۰۲ انبار بازدید شده اند و فعال هستند و تعداد ۸۱ هزار و ۳۲۰ واحد از طریق سیستم و تعداد ۸ هزار و ۶۹۲ واحد انبار از طریق بازدید‌های میدانی تائید شده اند و ۱۸ هزار و ۸۹۲ واحد انبار در انتظار تائید می‌باشند و باید با کمک دستگاه‌های دیگر از جمله جهاد کشاورزی و اتاق اصناف روی آن‌ها وقت گذاشته شود و تعیین تکلیف گردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.