بازشدن آب به سمت زمین‌های کشاورزی دشت قزوین

مدیرعامل آب منطقه‌ای گفت: ساعت ۱۲ امشب، آب به سمت زمین‌های کشاورزی دشت قزوین سرازیر می‌شود.

کشاورزان قزوینی، در اعتراض به کم شدن حقآبه خود از کانال آب کشاورزی، در روز‌های گذشته مقابل استانداری، فرمانداری و شرکت آب منطقه ای تجمع کردند.

کشاورزان می گویند: امسال حقآبه آنان از کانال مادر، به کمتر از نصف رسیده و خسارات فراوانی به مزارع و باغات وارد کرده است.

ستوده مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گفت: هر ساله برنامه ریزی‌های لازم برای اختصاص آب به کشاورزان انجام می‌شود، اما متاسفانه دومین سالی است که خشکسالی را تجربه می‌کنیم و سطح آب رودخانه‌ها و سد‌ها به شدت کاهش یافته است. اولویت هم مصارف آب آشامیدنی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای در ادامه گفت: سد طالقان به عنوان منبع استراتژیک تامین آشامیدنی استان تهران در نظر گرفته شده است و در صورت کفایت بارش‌ها در حال پیگیری روند آن برای سرازیری آب سمت اراضی کشاورزی قزوین هستیم.

عطایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: امسال این بازشدن آب بر اساس مشکلات فنی بسیار دیر انجام شد و در اردیبهشت ما هم قطعی داشت. ۵۰ درصد از اراضی کشاورزی استان به کشت پاییزه اقدام می‌کنند و ۳۰ درصد کشت بهاره است.

ستوده در ادامه گفت: یکی از سیاست‌های شرکت آب منطقه‌ای تلاش برای اختصاص حق آبه به کشاورزان است. متوسط بارندگی استان قزوین حدود ۳۲۰ میلی متر در سال است، اما در سال گذشته حدود ۱۷۰ میلی متر داشتیم که ۴۰ درصد کاهش بارندگی را شاهد بودیم. بر اساس ورودی آب به سد طالقان، اختصاص حق آبه بصورت عادلانه توزیع شده است.

عطایی اظهار کرد: در این راستا ۲۸۷ میلیون متر مکعب به کشاورزی و ۱۸۰ میلیون متر مکعب برای آب آشامیدنی تهران و کرج از سد طالقان اختصاص یافته است. در این زمینه مکاتبات زیادی با وزارت نیرو صورت گرفته است. متاسفانه در تاریخ شبکه کشاورزی در قزوین این اولین بار است که اتفاق می‌افتد. میزان تخصیص حق آبه قبلا اعلام شده است، اما مشکل فقط قطع شدن و دیر و زود بودن سرازیرکردن آب به زمین‌های کشاورزی است.

ستوده گفت: بر اساس آخرین اطلاعات، از ۴۵۶ میلیون مترمکعب آب سد طالقان بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعب برای آبیاری دشت قزوین اختصاص یافته است که می‌تواند در سال‌های خشکسالی متغیر باشد. دغدغه آب کشاورزی بیشتر برای کشت‌های تابستان است. قطعا در این زمینه وزارت نیرو کمک خواهد کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گفت: علت دیر بازشدن آب برای زمین‌های کشاورزی، اختلال در برنامه‌ها طبق برداشت‌های سال‌های قبل بوده است.

رضاجو عضو هیات مدیره شرکت تعاونی آب بران قزوین در ارتباط تلفنی گفت: کشاورزان در دوره‌های قبل هم هر وقت احساس به نیاز اب داشتند مکاتبه کردند و امسال هم این مورد انجام شد. جهاد کشاورزی نامه کشاورزان را به آب منطقه‌ای ارسال کرده است. اولین آب امسال با ۳۰ روز تاخیر باز شده است که این تاخیر از ۳۰ تا ۷۰ درصد خسارات به محصولات وارد کرده است. ۶۰ میلیون مترمکعب از ۱۵۰ میلیون مترمکعب را به آب آشامیدنی اختصاص داده اند. با تداوم این روند کشاورزان قادر به ادامه حیات نیستند.

عطایی گفت: برای کمک به کشاورزان، سازوکار‌های مختلفی وجود دارد که با همکاری انجام می‌شود. ما به کشاورزان حق می‌دهیم، اما باید به فکر چاره باشیم. در خصوص کشت‌های پاییزه علیرغم اعلام قبلی میزان حق آبه کشاورزان گلایه خاصی ندارند.

ستوده تصریح کرد: دشت قزوین بعنوان یک دشت استراتژیک برای کشاورزی قابل توجه است. برای آنکه بتوانیم در بلندمدت مشکل آب در دشت قزوین را حل و فصل کنیم وزارت نیرو برنامه‌ای برای سه استان تهران، البرز و قزوین در نظر گرفته است که انتقال آب یکی از آنهاست. شرکت آب نیرو هم برای این امر انتخاب شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی در ادامه گفت: در آبانماه سال گذشته سند اصلاح الگوی کشت ابلاغ شد. این سند در بخش زراعت در حال حاضر قابل اجراست. در این سند ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار کشت گوجه بوده که امسال بیش از یک هزار هکتار افزایش داشته است. کشت کاهو هم با بهترین شیوه ابیاری بوده است. در سال اول نمی‌توانستیم همه سند را به یکباره اجرا کنیم و سیاست بر اینست که به صورت تشویقی پیش رویم. با نصب کنتور‌های هوشمند، کنترل الگوی کشت امکان پذیر است. تعیین کننده الگوی کشت، اقتصاد کشاورزی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گفت: در استان قزوین، نگاه ویژه‌ای به برنامه‌های آب وجود دارد. بازار آب به عنوان یک الگوی خوب پایلوت شده است. دفتر مشترک آب و کشاورزی هم ایجاد شده است. سه هزار و ۶۰۰ دستگاه تا امروز بر روی چاه‌ها نصب شده است که در رصدخانه پایش می‌شود. البته در پایان از کشاورزان عزیز عذر می‌خواهیم، اما امشب ساعت ۱۲ آب بروی زمین‌های کشاورزی باز خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.