رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

سرمایه در اختیار بانکها اگر در مسیر تولید نباشد فسادزاست

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: اگر سرمایه مردم که در اختیار بانکها قرار می‌گیرد در مسیر تولید کشور هدایت نشود، فساد زاست و تا گذشته به دلیل مقاومت و عدم ارائه شفاف اطلاعات از سوی بانک ها، کسی از این موضوع اطلاع چندانی نداشت.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر گفت:برای مشخص شدن تخلفات بانک‌ها نور افکنی در فضای تاریکخانه آن‌ها انداختیم و متوجه شدیم بیشتر تسهیلات بانکی به خود بانک‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه آن‌ها واگذار می‌شود و در مسیر سفته بازی، خرید زمین و دلار هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: تلاش شد تا بدانیم بانک‌ها تسهیلات کلان بالای ۱۰۰ میلیارد تومان خود را به کجا پرداخت می‌کنند و بانک‌ها آن را محرمانه اعلام می‌کردند در حالی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ بانک مرکزی و بانک‌ها موظف شدند هر سه ماه یک بار گزارش فعالیت خود را به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه دهند.

نماینده مردم مشهد گفت: در سال جاری قانون بانک‌ها اصلاح شد تا تسهیلات بالای ۵۰ میلیارد تومان مبنای تهیه گزارش قرار گیرد، زیرا متاسفانه سرمایه و دارایی‌های مردم در خطر و آسیب قرار دارد.

پژمانفر اظهار کرد: اگر سرمایه مردم که در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد در مسیر تولید کشور هدایت نشود، فساد زاست و تا گذشته به دلیل مقاومت و عدم ارائه شفاف اطلاعات از سوی بانک ها، کسی از این موضوع اطلاع چندانی نداشت.

او ادامه داد: تلاش ما بر این است تا این فضا متحول شود و هر سرمایه‌ای که در مسیر تولید باشد، از آن حمایت شود و برای سرمایه‌ای که در مسیر تولید قرار ندارد ایجاد خطر کنیم.

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: در آینده رفتار بانک‌ها با توجه به این موضوع تغییر خواهد کرد و حتی سعی شده است تا تسهیلات خرد نیز در خدمت مردم باشد و بر همین اساس از سال آینده تسهیلات خرد نیاز به ضامن نداشته باشد.

پژمانفر تاکید کرد: اگر تسهیلات در مسیر تولید قرار بگیرد موجب توسعه خواهد بود واگر نه موجب رکود می‌شود.

وی افزود: موضوع انرژی برق در تابستان و گاز در زمستان موجب چالش برای صنایع شهر مشهد شده است و این در حالی است که قرارداد فاینانسی با چین برای تقویت ایستگاه‌های پست برق از دولت نهم وجود داشت که پیگیری نشده بود.

پژمانفر اظهار کرد: کمیسیون اصل ۹۰ به این موضوع ورود کرد و با همراهی بانک مرکزی قرار شد بتوانیم مشکل برق صنایع در شهر مشهد تا حدودی حل شود.

وی افزود: از سوی دیگر در شرق و شمال شرق کشور سوخت به صورت ریلی و یا توسط کامیون‌ها از جاده به مشهد منتقل می‌شود و در این خصوص پیگیری خط انتقال انرژی و سوخت با حضور وزرای نفت و راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.