کمتر از ۱۰ بنگاه اقتصادی خراسان رضوی در بورس فعال هستند

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: کمتر از ۱۰ بنگاه اقتصادی این استان در بورس فعال هستند و رغبت واحدهای تولیدی صنعت و معدن خراسان رضوی برای ورود به بورس کم است.

فیروز ابراهیمی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز ملی صنعت و معدن افزود: در حال حاضر ۱۰۰ واحد تولیدی در حوزه صنعت و معدن استان خراسان رضوی ظرفیت ورود به بورس را دارند که یکی از دلایل رغبت کم واحد‌های تولیدی استان به حضور در بورس زمان بر و طولانی بودن فرآیند ورود آن است.

وی ادامه داد: امسال نیز دو واحد شامل "آلیس" و "نیان الکترونیک" وارد بورس شدند که فقط یک واحد از آن‌ها یک میلیون نفر سهامدار دارد و نمادشان در بورس اغلب سبز است.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با انتقاد از دستوری بودن تعیین قیمت‌ها برای بخش تولید گفت: اقتصاد دستور بر نمی‌دارد و یک فرمول است، با تورم ۵۰ درصدی نمی‌توان قیمتگذاری برای بخش تولید را دستوری کرد، عرضه و تقاضا بهترین مکانیزمی است که می‌تواند بازار را تنظیم کند.

وی خاطر نشان کرد: نرخ تورم در کشور همسایه ایران یعنی افغانستان تقریبا صفر است، چگونه است که نرخ تورم در ایران به ۵۰ درصد می‌رسد، دلیل این مهم آن است که طی ۴ دهه گذشته در حوزه اقتصاد تصمیماتی متناسب با شرایط اقتصادی کشور اتخاذ نشده است، لذا باید از اقتصاد دستوری دوری کنیم و به سمت اقتصادی پیش رویم که پایه آن آزاد و براساس رابطه خودکنترلی است.

ابراهیمی معضل دیگر بخش تولید را رفع تعهد ارزی ذکر و بیان کرد: واحد‌های کوچک و متوسط ۶ درصد از صادرات غیرنفتی کشور و ۸۵ درصد از اشتغال کشور را در اختیار دارند، بازگردان سهم ۶ درصدی این بخش از ارز حاصل از صادرات به مثابه گیر کردن در چرخ دنده‌های این رفع تعهد ارزی است، باید مقوله رفع تعهد ارزی از بخش تولید بویژه واحد‌های کوچک برداشته شود یا اینکه ارز تک نرخی شود.

وی همچنین موضوع تسهیلات تکلیفی برای بانک‌ها را یک مشکل اصلی ذکر و بیان کرد: ۵۰ درصد از منابع تسهیلاتی بانک‌ها به پرداخت تسهیلات بانکی تکلیفی اختصاص دارد، در صورتی که سطح عرضه در بخش تولید تقویت شود دیگر نیازی به پرداخت تسهیلات تکلیفی از سوی بانک‌ها نیست، نباید تا این حد به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات بانکی فشار آورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.