۲۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام نوسازی مدارس نیاز است

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز گفت: اکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل مدرسه خیرساز و ایجاد و تجهیز و بازسازی سرویس‌های بهداشتی نیاز است.

ناصر قفلی، رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز گفت: خیر ساز بودن از خیر بودن مهم‌تر است، چرا که می‌توان آنچنان بر افراد تاثیر گذاشت که تا سال‌ها مدرسه ساخته شود.

وی افزود: مجمع خیرین مدرسه‌ساز از سال ۷۷ بطور رسمی کار خود را آغاز کرد، ما ۶ میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که اگر حتی ۱۰ درصد آن‌ها هم خیر شوند، رقم بسیار بالا حدود ۶۰۰ هزار نفر می‌شود. همچنین سرمایه‌های سرگردان بسیاری در کشور وجود دارد که می‌توان از آن بهره‌مند شد. اکنون ۴ یا ۵ هزار خیر مدرسه‌ساز داریم که باید تا سال آینده به ۱۰ هزار نفر برسند.

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ادامه داد: اگر دولت به مشکلات رسیدگی کند، به سادگی ۲۰ هزار میلیارد تومان برای مدرسه‌سازی ایجاد می‌شود. اولین مشکل این است که سازمان برنامه و بودجه در سال‌های گذشته اوراق سه ساله که نیم‌بهاست را به نوسازی مدارس داده است و نوسازی نتوانسته به این دلیل هزینه پروژه‌های ناتمام نوسازی را پرداخت کند بنابراین خیرین می‌گویند تا مدرسه‌های قدیمی ساخته نشود، نسبت به ساخت مدرسه جدید اقدام نمی‌کنند.

قفلی با بیان اینکه ۸۰ درصد مدارس ۲ شیفته است، گفت: عدالت آموزشی این است که همه فرزندان در نوبت صبح به مدرسه بروند، چرا که بازدهی در صبح ۲ برابر است. 

وی یادآور شد: امیدوارم در سال آینده با حل این مشکل با پول نقد، بتوان مدرسه‌های بیشتری ساخت، اولین کار باید تکمیل پروژه‌های نیمه تمام باشد، یک مشکل دیگر مسکن مهر است که در همه جا ساخته شده است که نیازمند فضای آموزشی هستند بنابراین باید زمین داده شود تا مدارس ساخته شود، همچنین منطقه ۲۲ که مجتمع‌های بزرگ ساخته شده است، اما مدرسه به تعداد وجود ندارد، صد هزار فرزند در این منطقه بدون فضای آموزشی خواهند بود، مجتمع سازان امکانات مالی دارند، اما مدرسه نمی‌سازند، درخواست دارم که رئیس جمهور در این موضوع ورود کند.

همچنین حمیدرضا خان محمدی امروز در این نشست خبری اظهار کرد: از موضوع مولدسازی املاک مازاد آموزش و پرورش برای ساخت مدارس استفاده می‌شود و در سال گذشته تعهدات خیران از سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به هفت هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس درباره تخصیص بودجه از محل صندوق ذخیره ارزی برای حذف مدارس تخریبی، گفت: این اعتبار زمانی تخصیص می‌یابد که درآمد‌های نفتی محقق شود، اما به دلیل تحریم‌ها این موضوع تا کنون انجام نشد و همچنان ۱۹ درصد مدارس ناایمن هستند.

خان‌محمدی همچنین درباره مدارس کانکسی اظهار کرد: تا پایان سال ۱۴۰۳ مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز را حذف خواهیم کرد و در یک سال اخیر ۷۴۹ کلاس درس کانکسی جمع آوری شده است.

وی افزود: از هر ۲ کلاس درس، یک کلاس درس توسط خیرین مدرسه‌ساز ساخته شده است، از سال ۵۷ تا ۷۵ تعداد ۳۹ هزار کلاس درس ساخته شد و از سال ۷۵ تا کنون ۱۰۷ هزار کلاس توسط خیرین ساخته شده است که سهم خیرین از ۲۸ درصد به ۴۷ درصد رسیده است.

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور با تاکید براینکه هشت هزار ۹۷۸ پروژه نیمه تمام در سازمان نوسازی مدارس وجود دارد، گفت: از این میان ۲ هزار و ۵۲۴ پروژه برای خیرین و ۸۸۸ پروژه برای تخریب و بازسازی است که تلاش می‌کنیم از این محل، مدارس تخریبی به صفر برسد.

خان محمدی یادآورشد: ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیارد تومان ردیف اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در بودجه اختصاص یافته و درخواست ۸ هزار میلیارد تومانی از این محل برای سال آینده را داریم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار