مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی درتربت جام مطرح کرد

۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت چغندرقند قراردارد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی در مراسم گرامیداشت روز مزرعه کشت چغندر قند پائیزه که به همت کارخانه قند شهید علی اکبر دهقان تربت جام با شرکت مدیران استانی وشهرستانی جهاد کشاورزی، تولید کنندگان و کشاورزان در محل مزرعه کشت چغندر قند پاییزه کارخانه قند شهرستان برگزار شد گفت: بیش از ۱۲۰ هزار هکتار اراضی کشور زیر کشت چغندرقند قرار دارد و از این رقم ۲۵ هزار هکتار زیر کشت پائیزه ۹۵ هزار هکتار زیر کشت چغندر قند بهاره قرار دارد و از طرفی چغندرقند گیاه پر آبی نیست.

دکتر پیمان حصادی افزود: بیش از ۶۵ درصد اراضی زیر کشت چغندر قند، تحت پوشش آبیاری کم فشار و پرفشار قرار دارد.

وی تصریح کرد: مسئولان جهاد کشاورزی مجوز کشت چغندر قند با میانگین برداشت زیر ۵۰ تن در هکتار را ندهند که ۴۴ تن آن صرف هزینه‌های آن می‌شود.

وی اضافه کرد: میانگین برداشت محصول چغندر قند در ۲۰ سال گذشته به طور متوسط ۳۵ تن درهکتاربود، امروز به ۶۰ تن و کشت پائیزه به ۸۰ تن درهکتار رسیده که عملکرد خوبی است که نصف مصرف آب کشت بهاره را دارد.

وی خاطرنشان کرد: کشت چغندرقند پائیزه از سال ۹۱ به جد پیگیری شد و برای این که چرخ کارخانجات قند خراسان و تربت جام بچرخد کشاورزان منطقه با توسعه کشت چغندر قند پائیزه به رفع مشکلات اقتصادی و سیاسی کشورکمک کنند.

وی با اشاره به تفاوت کشت بهاره با پائیزه اظهار داشت: کشت پائیزه باید در زمان مناسب انجام گیرد و تاریخ کشت این محصول در مهرماه است و کشاورزان نباید این زمان از دست بدهند و رقم کشت پائیزه مقاوم به ساقه است و برداشت هم بایددر خرداد ماه انجام گیرد واین نوع کشت عیار خوب و در تولید هم سودهی بالایی دارد.

وی ابراز داشت: به لحاظ شرایط اقلیمی در همه نقاط کشور کشت پائیزه انجام نمی‌گیرد و منطقه کشت چغندر قندپائیزه باید قبل از کشت توسط کارشناسان جهاد کشاورزی مورد بررسی و تحقیقات قرار گیرد.

کارشناس مسئول حوزه چغندر قند سازمان تحقیقات و آموزش سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با اشاره به این که ۵ هزار هکتار اراضی استان زیر کشت چغندر قند قرار دارد گفت: کشاورزان کشت چغندر قند پاییزه را دردستور کار قرار دهندوباید مهرماه انجام دهند و خردادماه برداشت کنند.

احمدی افزود: بیش از ۴۰۰ هکتار اراضی استان به کشت غلات تعلق دارد و سابقه تحقیق وبررسی کشت چغندر قند پائیزه به ۲۶ سال قبل برمی گردد و کارخانه قند شهید دهقان تربت جام درسطح استان پیشرودر کشت چغندر قند پائیزه است.

وی تصریح کرد: کشت چغندرقند پائیزه در سرمای شدید سال قبل مقاومت کرد و اولین آبیاری کشت پائیزه باید از ۱۰ تا ۲۰ مهرماه انجام بگیردو کشاورزان منطقه رقم مصرفی را باید ازکارخانه قند شهید دهقان تربت جام تامین کنند.

مدیرعامل کارخانه قند شهید علی اکبر دهقان تربت جام گفت: گام‌های موثر در کشت چغندر قندپائیزه در تربت جام برداشته شده است و طی سه سال این کشت با مشکلات مواجه بود و امسال با رعایت مسائل فنی و اصول کشت و کسب تجربه موجب شد که مشکلات قبل را نداشته باشیم و بهترین محصول چغندر قند رابرداشت کنیم.

عابدینی با تشریح مزایای کشت پائیزه افزود: کشت پائیزه در سرمای ۲۷ درجه زیر صفر انجام گرفت وبه میزان ۹۰ تن درهکتار برداشت داریم و سوددهی خوبی هم دارد.

وی با ترغیب کشاورزان منطقه به کشت چغندرقند پائیزه ادامه داد: کارخانه قند شهید دهقان روزانه ۱۳۰۰ تن مصرف چغندر قند دارد.

وی تصریح کرد: کارخانه قند در جهت تامین بذرمناسب، اعزام کارشناس، بیمه و سایر حمایت‌ها را کشاورزان و تولید کنندگان کشت چغندرقند پاییزه اعمال می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.