معرفی اولین مرکز درمانی ترک دخانیات یزد به عنوان الگوی کشوری

مدیر بیمارستان افشار یزد گفت: اولین مرکز درمانی ترک دخانیات یزد به عنوان الگوی کشوری معرفی می‌شود.

عباس صادقی مدیر بیمارستان افشار یزد گفت: بر اساس آمار‌ها ۳۰ درصد مراجعه کنندگان به اولین مرکز درمانی ترک دخانیات در بیمارستان افشار یزد قطع مصرف دخانیات و ۷۰ درصد کاهش مصرف سیگار را داشته اند.

او با اشاره به این که یکی از فاکتور‌های مهم و قابل پیشگیری بیماری قلبی مصرف دخانیات است و بیمارستان افشار یزد به عنوان مرکز ارتقاء دهنده سلامت معرفی شده است، اظهار داشت: اولین کلینیک دولتی ترک اعتیاد یزد در سال ۹۹ در بیمارستان افشار یزد افتتاح شد و در این مدت، ۳۰ درصد از افرادی که برای ترک دخانیات به این مرکز مراجعه کرده‌اند قطع مصرف و ۷۰ درصد کاهش مصرف داشته‌اند. 

صادقی از این مرکز به عنوان اولین و تنها مرکز درمانی ترک دخانیات در استان یزد یاد کرد و ادامه داد: ترک دخانیات در بیمارستان حلقه پیوند درمان و بهداشت محسوب می‌شود.

مدیر بیمارستان افشار یزد همچنین از ارزیابی این کلینیک با حضور دکتر، ولی زاده، رئیس دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات و دکتر شغلی مشاور دبیرخانه و نماینده سازمان جهانی بهداشت و مدیران سلامت دانشگاه‌های منتخب کشور خبر داد و تصریح کرد: اولین کلینیک دولتی ترک اعتیاد در بیمارستان افشار یزد به عنوان الگوی کشوری برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سطح کشور اجرایی خواهد شد.

مهدیه قنبری، مدیر مرکز ارتقاء سلامت و کلینیک ترک دخانیات بیمارستان افشار یزد با اشاره به این که بیمارستان افشار مرکز قلب در استان یزد معرفی شده است، یادآور شد: ترک سیگار در فرد بیمار و حتی کاهش مصرف می‌توان در بهبود بیماری فرد تاثیر گذار باشد.

او گفت: ترک دخانیات برای عموم به خصوص بیماران قلبی نیازمند تغییر رفتار و کنترل عوامل روحی مساعد کننده، حمایت اجتماعی از بیماران و برطرف کردن مشکلات خانوادگی آن‌ها و در صورت نیاز به درمان دارویی و ارجاع به روانپزشک می‌باشد.

مدیر مرکز ارتقاء سلامت و کلینیک ترک دخانیات بیمارستان افشار یزد خاطر نشان کرد: مراجعه کنندگان به این مرکز توسط تیم درمان شامل پزشک عمومی، روانشناس، روانپزشک و مددکار اجتماعی ویزیت می‌شوند.

قنبری با اشاره به ضربه دخانیات به اقتصاد کشور تصریح کرد: سالانه ده هزار میلیارد تومان در کشور دود می‌شود و باید دو تا سه بار این مبلغ برای درمان بیماران هزینه شود.

محسن میرزائی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز گفت: استعمال دخانیات توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از علل اصلی بیماری قلبی عروقی، مرگ زودرس و ناتوانی در سراسر جهان شناخته شده است.

او با اشاره به این که دخانیات عامل ۱۲% مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در سراسر جهان و ۷% این مرگ‌ها در منطقه مدیترانه شرقی است که ایران نیز در این منطقه واقع شده است، ادامه داد: به طور متوسط، افراد مصرف کننده سیگار و قلیان ۱۰ سال جوانتر از افرادی که دخانیات مصرف نمی‌کنند، جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس مرکز بهداشت استان یزد بر ترک سیگار برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی تاکید و تصریح کرد: ترک دخانیات در سن ۵۰ سالگی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را به نصف کاهش می‌دهد و ترک در ۳۰ سالگی باعث می‌شود تا از خطر ایجاد بیماری قلبی عروقی در اثر مصرف دخانیات کاملا جلوگیری شود.

میرزائی با اشاره به این که با ترک سیگار فشار خون و ضربان قلب شما عادی می‌شود، افزود: با ترک سیگار گردش خون شما در مدت ۲۰ دقیقه بهبود می‌یابد و علاوه بر این، باعث افزایش سطح اکسیژن خون شما و کاهش خطر حمله قلبی در مدت ۸ ساعت می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تاکید کرد: ترک سیگار به تنهایی مؤثرترین اقدامی است که می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بعدی کاهش یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار