ساوجبلاغ، تفرجگاهی با قدمتی تاریخی

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری البرز گفت: شهرستان ساوجبلاغ با وسعتی بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر مربع در غرب استان البرز واقع شده است.

 احمدنژاد گفت: ساوجبلاغ یک لغت ترکی به معنای چشمه سرد است و از نظر قدمت تاریخی براساس نوشته‌های اوستا «این منطقه را محل سکونت قومی نیرومند بنام "مارد ِیا امارد" نامیده شدند» ذکر کرده است.

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری البرز  افزود: همچنین در کتاب‌های مورخین معاصر که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد دیاکونوف روسی است که در کتاب ماد می‌نویسد: "در چندین لوح، فتوحات "نینوس" پادشاه آشوری و سرزمین‌های مسخر شده و اقوام مغلوب حکایت گردیده است. 


او می گوید: منطقه ساوجبلاغ در دوران صفویه روز‌های اوج خود را سپری می‌کرده است، با توجه به نزدیکی به قزوین پایتخت اول صفوییان سلاطین صفوی توجه خاصی به منطقه داشته اند.

ساوجبلاغ، تفرجگاهی در البرز

احمدنژاد افزود: ساوجبلاغ با توجه به وضعیت طبیعی و اقلیمی یکی از غنی‌ترین شهرستان‌های استان البرز از حیث وجود آثار باستانی است که وجود تپه‌های متعدد در بخش‌های مختلف این شهرستان موید این ادعاست که این دشت دارای پراکندگی استقراری در تپه مختلف از هزاره هفتم تا دوران اسلامی است.

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری البرز  گفت: آثار به دست آمده در این منطقه قدمتی به اندازه هزاره‌های پنجم و چهارم پیش از میلاد دارند.

ساوجبلاغ، تفرجگاهی در البرز

احمدنژاد می گوید: ینگی امام یکی از روستا‌های سعیدآباد از توابع بخش مرکزی ساوجبلاغ است، این روستا در ۲ کیلومتری شرق شهر هشتگرد قدیم و در کنار جاده قدیم کرج - قزوین و بر سر راه بلوار اصلی روستای ینگی امام واقع شده است.

تپه باستانی ینگی امام، کاروانسرای ینگی امام و امام زاده هادی و علی النقی در این بخش قرار گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مردم عادی
۱۱:۲۵ ۱۵ تير ۱۴۰۲
اهالی روستاهای کردان کوچه های منتهی به رودخانه ها را بسته و دور زمین های متعلق به دولت را حصار کشیده اند و از هر ماشین ۲۰۰،۰۰۰ تومان میگیرند، کسی نیست پیگیری کند، حاشیه رودخانه ها که ملک شخصی نیست چرا کسی رسیدگی نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۱:۱۴ ۱۵ تير ۱۴۰۲
از تفرجگاه های پولدارها مطلب کار میکنید ولی از گرانی هیچی نمیگین ما مردم فقیر اگر یک روز کار نکنیم و بریم مسافرت سر برج صاحبخونه اسبابمونو میریزه توی کوچه ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۴ تير ۱۴۰۲
باسلام/روستای زکی آباد یکی دیگر از روستاهای ساوجبلاغ میباشد که باداشتن غارهای نمکی ویاچاه دیو وتپه های باستانی وامامزاده اسماعیل کمترموردتوجه قرارگرفته ومتاسفانه شورا ودهیاری آن درمعرفی روستای زکی آباد ناموفق بوده‌اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۱۴ تير ۱۴۰۲
درواقع سویوق بولاق کلمه تورکی هستش یعنی چشمه سرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۱ ۱۴ تير ۱۴۰۲
یاشاسین تورک ملت،،، بااین همه حکومت تورک زبان نمیدونم چرا الان زبان رسمی پارسی است وکشوری که اکثر مردمش تورک زبان هستن حدوا۴۰ میلیون نفر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۴ تير ۱۴۰۲
ما فارس هستیم مال هشتگردیم خودتون رو اذیت نکنید
Iran (Islamic Republic of)
اروج
۱۶:۱۰ ۱۴ تير ۱۴۰۲
زبان مادری مردم استان البرز یا ترک هستند یا تات بقیه از مناطق دیگر کشور عزیزمان به این منطقه امده اند اغلب مردم در دامنه البرز تات وجنوب ترک زبان هستندجا دارد سیمای البرز مثل سیمای آذربایجان غربی که به زبان ترکی وکردی برنامه دارد برنامه هایش به زبان ترکی وتاتی وفارسی باشد.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۱۳ ۱۴ تير ۱۴۰۲
واقعا؟!!!
چه جالب!!!
پس اییییینهمه مردم فارس زبان و کرد و لر و... کجا زندگی میکنن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۵ تير ۱۴۰۲
کرجی یال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۳ تير ۱۴۰۲
سلام واقعا زیباست من شهرستان ساوجبلاغ رفتم
Iran (Islamic Republic of)
محمد جباری
۰۴:۱۴ ۱۴ تير ۱۴۰۲
با سلام،،بسیار منطقه زیباییست،،،،بشرطی که بشه از مواهب خدادادی ان ،همه اقشار جامعه استفاده کنند،،
مثل روستای باغبانکلا ،،،با فروش چند قطعه زمین ،به از ما بهتران،،،و همیاری شورای ده،،،کلیه راههای دسترسی به رودخونه ،و سایه درختان، را برای افراد متفرقه ممنوع میباشد،و ورود بدون هماهنگی پیگرد قانونی دارد،،،
این متن بنر نصب شده بر درب ورودی ،وراه رودخانه است.
ایا مسئولی هست که به این موارد رسیدگی کند
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۵:۴۲ ۱۳ تير ۱۴۰۲
از اطلاع رسانی شما در مورد ساوجبلاغ متشکرم. ساغ اولاسیز