فایننشال تایمز: اتحادیه اروپا در حال بررسی مصالحه با روسیه درباره سوئیفت است

به دنبال هشدار مسکو برای خروج از قرارداد غلات، اتحادیه اروپا مصالحه با روسیه درباره سوئیفت را بازبینی می‌کند.

اتصال مجدد بانک کشاورزی روسیه به سامانه پرداخت جهانی (سوئیفت) یکی از درخواست‌هایی بوده که مسکو با تامین نشدن آن هشدار به خروج از قرارداد غلات اوکراینی داده است، اکنون فایننشال تایمز در گزارشی اعلام کرد که این هشدار مسکو باعث شده تا اتحادیه اروپا در حال بررسی پیشنهادی برای اتصال مجدد یک بانک روسی تحریم شده به شبکه مالی جهانی سوئیفت باشد.

بانک کشاورزی روسیه (Rosselkhozbank) وام دهنده بزرگ کشاورزی روسیه است که می‌تواند یک شرکت تابعه ایجاد کند تا دوباره به سوئیفت متصل شود و پرداخت‌های صادرات غلات این کشور را انجام دهد. این بانک در بحبوحه افزایش تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین از سوئیفت حذف شد، اکنون روسیه شرط خود برای پیوستن دوباره به قراداد غلات اوکراینی را ملحق شدن به سوئیفت عنوان کرده است.

این توافق ابتدا با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه انجام و در ژوئیه ۲۰۲۲ امضا شد، اما قرار است در ۱۸ ژوئیه منقضی شود. یک منبع آگاه امروز (دوشنبه) به خبرگزاری ریانووستی گفت که روسیه و ترکیه مذاکرات اولیه برای تمدید ابتکار غلات دریای سیاه را آغاز کردند و در این میان به درخواست‌ها و دستورالعمل‌های روسیه احترام گذاشته است.

از طرفی فایننشال تایمز اکنون اعلام می‌کند که هفته گذشته رهبران اروپایی هم درخواست روسیه برای پیوستن بانک کشاورزی به سوئیفت را در نشست بروکسل مورد بحث قرار دادند و این پیشنهاد در مقابل باقی پیشنهاد‌ها به نظر رهبران اروپایی «کمتر بد» بوده است. برخی منابع به این نشریه گفتند که مقام‌های اروپایی اکنون در حال بررسی  قانونی بودن و امکان سنجی این طرح هستند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، هفته گذشته بار دیگر تاکید کرد که مسکو هیچ دلیلی برای موافقت با تمدید قرارداد غلات نمی‌بیند و وعده‌های داده شده به روسیه محقق نشده است. به گفته لاوروف آمریکا و اتحادیه اروپا با این ادعا که تحریم‌های آن‌ها صریحا محموله‌های کشاورزی روسیه را هدف قرار نمی‌دهد، رویکردی «ظالمانه» اتخاذ کرده‌اند و «محدودیت‌هایی که بر بانک کشاورزی روسیه، و صنعت کشتیرانی روسیه، و همچنین انبوهی از اقدامات به ظاهر فنی، در واقع بازدارنده‌اند و موانع بزرگی برای صادرات روسیه ایجاد کرده است.»

بنابر اعلام وزیر ارتباطات و زیرساخت‌های ترکیه در ۱۱ ماه اخیر بیش از ۳۲ میلیون تن غلات از مسیر دریای سیاه به دیگر کشور‌ها انتقال یافت. پیشتر از آن مقام‌های روس گفته بودند که خواسته‌های مسکو تأمین نشده است و این کشور خود را برای خروج از توافقنامه صادرات غلات اوکراین آماده می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار