آمادگی ناوگان هوایی و فرودگاه‌ها برای عملیات بازگشت حجاج

زائران خانه خدا از امروز با انجام روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ پرواز از سرزمین وحی به کشور باز می‌گردند و ۲۱ فرودگاه کشور آمادگی کامل برای انجام عملیات بازگشت حجاج را دارند.

عملیات حج تمتع امسال از سوم خردادماه آغاز شده و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران حدود ۹۰ هزار زائر را به سرزمین وحی اعزام کرده است که این تعداد زائر برای اولین بار بود که از ایران به عربستان اعزام می‌شدند.

بر این اساس، عملیات رفت با اعزام ۸۹ هزار زائر سرزمین وحی از ۲۱ فرودگاه کشور، از سوم خرداد تا یکم تیرماه انجام شد. در عملیات حج تمتع امسال اعزام زائران با ۳۸۷ پرواز برنامه‌ریزی شده برای پرواز‌های رفت و ۳۸۷ پرواز جهت پرواز‌های برگشت، انجام می شود.

در این خصوص حسام قربانعلی سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تعداد ۱۱ فروند هواپیما جهت انتقال زائران در نظر گرفته شده است و معاونت‌های بازرگانی، مهندسی و تعمیرات و سایر قسمت‌ها با جدیت و همت‌ حداکثری ناوگان عملیات حج را برای انجام بهترین و ایمن‌ترین خدمات آماده کرده اند.

او ادامه داد: باید برای اعزام و جابه جایی این تعداد از زائران به ملت ایران تبریک گفت چرا که یک رکورد در این بخش شکسته شده و جابه جایی این تعداد از زائران در کشور یک اقدام بسیار خوب بود که توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: عملیات ایمن پروازهای حج در شرایطی انجام شد که صنعت حمل و نقل هوایی با ظالمانه‌ترین تحریم‌ها مواجه است، اما با اتکا به توان متخصصان داخلی، خدمات‌دهی به زوار به خوبی انجام شد؛ ضرورت دارد از سپاه حفاظت فرودگاه، پلیس گذرنامه، فراجا، مسئولان فرودگاه امام خمینی(ره) و شرکت فرودگاه‌های کشور بابت ارائه خدمات به زوار قدردانی کنم.

امسال میانگین تاخیرات در پرواز‌های رفت حجاج  به حدود  ۴۰ دقیقه رسید. در روز‌های اول یک تاخیر ۳ ساعته در فرودگاه ساری رخ داد که به سرعت تیم عملیات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران آن را برطرف کردند.

انجام عملیات بازگشت حجاج طی ۲۱ روز 

پیش از این شمس الدین فرزادی پور مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران  درباره نحوه برگزاری عملیات بازگرداندن حجاج به کشور، اعلام کرده بود: عملیات رفت حجاج در ۳۰ روز انجام شد، اما عملیات برگشت ۲۱ روزه است که کاهش ۸ روز را با افزایش حجم پروازی باید جبران کنیم. در همین راستا به دنبال تامین ناوگان از سایر ایرلاین‌ها هم هستیم.

به گفته مدیرعامل ایران‌ایر،  در عملیات برگشت حجاج، روزی وجود دارد که ۲۱ پرواز در آن انجام خواهد شد که برای این کار برنامه ریزی ویژه‌ای انجام گرفته است.

وی ادامه داد: ‌هواپیمایی هما به عنوان خادم زائران بیت الله الحرام پروازهای حج ۱۴۰۲ را در مرحله رفت با ۳۷۷ پرواز از ۲۱ فرودگاه کشور انجام داد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی معراج و قشم‌ایر، ایرلاین‌های معین ایران‌ایر در عملیات رفت حجاج بودند، گفت: ۸۷ هزار و ۶۱۹ مسافر را در عملیات رفت جابه‌جا کردیم که ۱۱۲ پرواز بدون تاخیر و ۶۰ پرواز با تعجیل (به معنی فراهم شدن فضای مناسب) در ساعت زودتر انجام شده است.

 فرزادی پور در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره اینکه مشکلی در سوخت‌گیری پروازهای حج در فرودگاه‌های عربستان وجود نداشت؟ گفت: هیچ مشکلی وجود ندارد، فقط برای کاهش هزینه حجاج، سوخت گیری در داخل کشور انجام می‌شود و مشکلی از بابت سوخت‌گیری در فرودگاه‌های عربستان نیست.

همچنین محمد حبیب‌اللهی مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: ۱۳ تیرماه عملیات اصلی بازگشت حجاج به کشور آغاز می شود و در این روز شاهد انجام ۱۵ پرواز به سه فرودگاه ساری، یزد و اصفهان خواهیم بود.

آمادگی فرودگاه ها برای انجام فشرده پروازهای بازگشت حجاج

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: عملیات بازگشت حجاج تا دوم مرداد ماه ادامه دارد و فرودگاه گرگان در ۲۳:۵۰ و فرودگاه حضرت امام خمینی( ره) در ساعت ۲:۰۵ بامداد به‌عنوان آخرین فرودگاه‌هایی هستند که پذیرای زائران خانه خدا خواهند بود.

حبیب‌اللهی ضمن اشاره به آمار پروازهای رفت و برگشت حجاج ایرانی به سرزمین وحی گفت: در عملیات رفت، ۸۷ هزار و ۵۹۹ زائر خانه خدا در قالب ۳۷۶ پرواز از ۲۱ فرودگاه کشور راهی کشور عربستان شدند و در عملیات بازگشت نیز شاهد برقراری ۳۸۳ پرواز به فرودگاه های عامل حج تمتع خواهیم بود.

وی در خصوص دلیل فشردگی پروازهای بازگشت اظهار کرد: این موضوع مربوط به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است و مسئولان آن شرکت نیز با توجه به ظرفیت‌های موجود در اندیشه خدمت‌رسانی هرچه بهتر به حجاج و بازگشت سریع تر آن ها به میهن هستند، در این راستا فرودگاه ها نیز از زیرساخت و آمادگی لازم برای میزبانی چندین پرواز حج در روز برخوردار هستند.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه ها گفت: از مستقبلین حجاج تقاضا داریم تا همچون عملیات رفت با عدم حضور و ایجاد ازدحام در فرودگاه‌ها، عوامل و خادمان صنعت هوانوردی را در خدمت‌رسانی هرچه بهتر و سریع‌تر به زائران یاری کنند.

 حبیب‌اللهی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت ترویج شعائر اسلامی، از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده تا هنگام بازگشت حجاج شاهد ایجاد فضای معنوی در ترمینال‌های حج سراسر کشور باشیم.

سعید چلندری مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی هم به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شهرفرودگاهی امام خمینی(ره) برای میزبانی پروازهای بازگشت حجاج آمادگی کامل دارد و نخستین پرواز ورودی حج در تاریخ ۱۳ تیرماه در شهرفرودگاهی امام به زمین نشسته و موسم بازگشت حجاج بیت الله الحرام آغاز می شود.

 او بیان کرد : تلاش می‌کنیم تا با هماهنگی هرچه بهتر  تمامی عوامل و دستگاه های مرتبط بتوانیم میزبان شایسته حجاج و استقبال کنندگان باشیم.

چلندری گفت: تمامی امکانات  و تسهیلات لازم داخل ترمینال سلام  شهر فرودگاهی جهت حضور زائران سرزمین وحی و خانواده ها فراهم شده و امیدواریم بتوانیم عملیات پروازی حج ۱۴۰۲ را به بهترین شکل ممکن و با رضایت مندی حجاج به پایان برسانیم.

او تاکید کرد: شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی در این مدت تمام تلاش و امکانات خود را به کار گرفته بود  تا عملیات حج تمتع با بهترین کیفیت و خدمات به زائران انجام شود و میزان تاخیر پروازها هم از این فرودگاه در مقایسه با سال گذشته بسیار کاهش یافته است.

 

برچسب ها: حمل ونقل ، پرواز حج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۰۳ ۱۳ تير ۱۴۰۲
پول بلوکه شده رفت عربستان و دیگر هیچ
آخرین اخبار