سخنگوی وزارت امور خارجه:

فرانسوی‌ها صدا‌ی معترضان را بشنوند/ ایران در برابر تحریم‌های آمریکا هیچگاه تسلیم نخواهد شد

کنعانی گفت: فرانسوی‌ها صدا‌های معترضان را بشنوند و از به کارگیری خشونت مفرط اجتناب و به خواسته‌های قانونی آن‌ها توجه کنند.

نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) با حضور خبرنگاران و تصویربرداران رسانه‌های داخلی و خارجی آغاز شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص هفته حقوق بشر آمریکایی اظهارداشت: ما در سالگرد حادثه تلخ مورد اصابت قرار گرفتن هواپیمای مسافربری ایرانی از سوی آمریکا هستیم که به فرمانده این عملیات هولناک هم آمریکا مدال شجاعت داد. 

وی با بیان اینکه آمریکا برای رسیدن به اهداف نامشروع خود از هیچ گونه اقدامی پرهیز نکرده است، گفت: ملت ایران هیچ گاه این جنایت هولناک آمریکا را فراموش نخواهد کرد. 

آمريکايی ها براي اهداف نامشروع خود از ارتکاب به هیچ گونه جنایتی ابایی ندارند

کنعانی اضافه کرد: این جنایت هولناک نشان داد رژیم آمریکا علی رغم همه ادعا‌های حقوق بشری برای رسیدن به اهداف نامشروع خودش از ارتکاب هیچ گونه جنایتی ابایی نمی‌کند. این لکه ننگ هیچگاه از دامان رژیم آمریکا پاک نخواهد شد و ملت ایران هیچگاه این جنایت هولناک را که همزمان با حمایت تمام عیار آمریکا از رژیم متجاوز بعثی در جنگ ۸ ساله صورت گرفت فراموش نمی‌کند و در کنار آن تحریم‌های ظامانه و ترور‌های ناجوانمردانه و صدها جنایت دیگر را فراموش نخواهد کرد.

کنعانی درباره اوضاع جاری در فرانسه و اینکه ماکرون دستور محدود شدن شبکه‌های اجتماعی و بحث قطع اینترنت در برخی نقاط فرانسه اظهار داشت: شاهد تحولات بسیار مهم و فراگیری در فرانسه هستیم و زمینه آن شلیک مستقیم پلیس فرانسه به سر یک نوجوان ۱۷ ساله فرانسوی و از جامعه مهاجران مقیم فرانسه بود که شلیک به فاصله کمتر از یک متر به سر این نوجوان انجام و منجر به قتل آن شد و شاهد آغاز مجدد موج اعتراضات گسترده اجتماعی و سیاسی در فرانسه هستیم.

وی گفت: اعتراض به خشونت مفرط و غیرضروری پلیس فرانسه صورت گرفت. طبیعی است ایران مبتنی بر رصد تحولات بین‌المللی تحولات فرانسه را با دقت دنبال می‌کند. موضع رسمی و شفاف خود را در این ارتباط اعلام کردیم. 

فرانسوي ها  از به کارگیری خشونت مفرط اجتناب و به خواسته‌های قانونی معترضين توجه کنند

کنعانی ادامه داد: توصیه‌هایی که به دیگران می‌کنند و مواضع حکیمانه‌ای که از موضع یک کشور رعایت کننده تمام عیار حقوق بشر به دیگران می‌کنند در حق معترضان فرانسوی رعایت کنند. صدا‌های معترضان را بشنوند از به کارگیری خشونت مفرط اجتناب و به خواسته‌های قانونی آن‌ها توجه کنند و به توصیه‌هایی که به دیگران گفته اند آن را آویزه گوش خود کنند. در ارتباط با تحولات داخلی ایران صرفا شاهد توصیه‌های آن‌ها نبودیم بلکه شاهد مداخلات فزاینده آن‌ها در خصوص امور داخلی و گفتار‌های کاملا تحریک آمیزی بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: آنچه در ارتباط با ایران رخ داد بخش قابل توجهی ناشی از مداخلات تحریک آمیز کشور‌های مختلف بود که به جای توصیه به آرامش توصیه به خشونت داشتند. درخواست می‌کنیم همان توصیه‌ها را مدنظر قرار داده و صدای شهروندان را بشنوند و از رفتار‌های توأم با خشونت و تبعیض نژادی پرهیز کنند.

وی درباره مرخصی رابرت مالی نیز بیان کرد:در ارتباط با موضوعات داخلی دیگر کشور‌ها اظهارنظر نمی‌کنیم. آنچه برای ما مهم است سیاست‌ها و رویکرد‌های کشور‌ها و مشخصا سیاست‌ها و رویکرد‌های دولت آمریکاست نه اشخاصی که در گفتگو‌ها دولت آمریکا را نمایندگی می‌کنند. اینگونه به نظر می‌رسد هر فردی مجری سیاست‌های حاکمیت و نظام خودش است و تغییر افراد نمی‌تواند تغییر چندانی در تغییر سیاست‌ها ایفا کند.

گسترش روابط با کشور‌های همسایه و اسلامی در منطقه در اولویت سیاست خارجی دولت قرار دارد

کنعانی درباره ورود گردشگران ایرانی به مصر هم و عادی سازی روابط ایران و مصر اظهار داشت: هیچ موضع رسمی در ارتباط با نکته‌ای که اشاره کردید دریافت نکردیم. اظهاراتی که مطرح شده هنوز از سوی مراجع رسمی و ذیربط مصر راستی آزمایی نشده است. در ارتباط با روابط مصر موضع و دیدگاه روشن خود را بار‌ها اعلام کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران در پاسخ به هرگونه اقدام مثبتی که از سوی دولت و مقامات مصر در ارتباط با روابط با ایران صورت بگیرد حتما پاسخ متقابل و متناسب خواهد داد و از هرگونه تحول مثبت استقبال خواهد کرد. اینکه اخباری در این زمینه منتشر شده هنوز از سوی مراجع ذیربط راستی آزمایی نشده و گزارش رسمی در ارتباط با چنین گفتگو‌هایی دریافت نکردیم و الان از اظهارنظر در این زمینه اجتناب می‌کنم.

کنعانی گفت: گسترش روابط با کشور‌های همسایه و اسلامی در منطقه در اولویت سیاست خارجی دولت قرار دارد و در این زمینه از هرگونه تحول و رویکرد مثبت دولت‌های همسایه و اسلامی استقبال می‌کنیم.

وی درباره عضویت رسمی ایران در شانگهای اظهار داشت: آخرین گام از روند عضویت کامل و رسمی و تمام عیار ایران در سازمان همکاری شانگهای است. عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای یک منفعت دوطرفه است هم برای ایران و هم برای اعضاي شانگهای است

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: این تحول مثبت می‌تواند ارزش افزوده‌های مرتبط با سازمان شانگهای به عنوان سازمان مهم منطقه‌ای را افزایش دهد. این تحولی در راستای منافع همه کشور‌های عضو و تقویت روند منطقه‌گرایی خواهد بود.

فضای مناسبات بین ايران و آذربايجان  با اقدامات دیپلماتیک صورت گرفته مثبت است

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر امیرعبداللهیان به باکو برای شرکت در نشست عدم تعهد نیز اظهار داشت: اهمیت اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد بر کسی پوشیده نیست. عدم تعهد به عنوان سازمان مهم و ریشه دار دارای اعضای متعدد و نقش مهم و اثرگذار در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی است و دارای نقش متنوع در حوزه‌های بین‌المللی است. حضور در اجلاس برای ایران حائز اهمیت است. در گفت‌وگوی تلفنی اخیر بین وزرای خارجه ایران و آذربایجان، وزیر خارجه آذربایجان تأکید زیادی بر ضرورت مشارکت ایران در عالی‌ترین سطح در این اجلاس داشت و ایران هم به دلیل اهمیتی که برای جنبش عدم تعهد قائل است هم به دلیل اهمیتی که برای روابط دوجانبه با آذربایجان قائل است و هم در پاسخ به دعوت و تأکید همتای آذری برای مشارکت فعال، امیرعبداللهیان در رأس هیأتی در اجلاس شرکت خواهد کرد.

وی گفت: هیأت مقدماتی ایران به ریاست معاون امور حقوقی و بین‌المللی در باکو حضور دارد و در آماده سازی اسناد حضور فعالی خواهد داشت. دیدار امیرعبداللهیان با همتای آذربایجانی دوجانبه انجام خواهد شد و دیدار‌های دیگری هم در حاشیه اجلاس برگزار خواهد شد.

کنعانی ادامه داد: فضای مناسبات بین دو کشور با اقدامات دیپلماتیکی که صورت گرفته و تبادل هیأت‌ها می‌توانیم تأیید کنیم که فضا به نحو قابل توجه و ملموسی مثبت است و سفر وزیر خارجه و دیدار‌ها و گفت‌وگوهایش در باکو می‌تواند شتاب بیشتری به این روند مثبت و رو به رشد در روابط دو کشور ایفا کند.

عذرخواهی دولت سوئد به تنهایی کافی نیست 

سخنگوی وزارت خارجه درباره محکومیت هتک حرمت قرآن کریم از سوی وزارت خارجه سوئد بیان کرد: دولت سوئد صدای بلند مسلمان جهان را شنیده و دریافت کرده است. اهانت به مقدسات اسلامی اهانت به همه کسانی است که به ارزش‌های دینی و آیین سماوی پایبند هستند. اقدامی که انجام شد کاملا غیرقانونی است. توهین به احساسات جامعه بشری و ارزش‌ها و مقدسات همه مسلمانان عالم است. دولت سوئد باید صدای همه مسلمانان جهان که این اقدام را به انحای مختلف محکوم کرده‌اند شنیده و دریافت کند. عذرخواهی دولت سوئد به تنهایی کافی نیست جبران این اهانت ضرورت دارد و اینکه دولت سوئد مانع تکرار این اقدامات اهانت آمیز شود. این چیزی است که دولت‌ها و ملت‌های مسلمان و همه آزادیخواهان جهان از دولت سوئد انتظار دارند و انتظار داریم دولت سوئد به اقدامات بازدارنده خود جدیت ببخشد و شاهد چنین اقداماتی نباشیم.

وی گفت: مردم مسلمان و معتقد در کشور‌های مختلف در این خصوص واکنش‌های مطالبه گرایانه‌ای را نشان دادند. سازمان همکاری اسلامی در سطح روسا و سفرای عضو سازمان اجلاس برگزار و طی بیانیه‌ای دیدگاه‌ها و خواسته‌های روشن اعضا را به صورت جدی بیان کرده است. مطالبات از دولت سوئد کاملا روشن است و امیدواریم دولت سوئد اقدام مسؤولانه انجام دهد و از تکرار چنین اقدامی پیشگیری کند.

جنایت در ذات و ماهیت رژیم صهيونيستی نهفته و نهادینه شده است

سخنگوی وزارت خارجه درباره تجاوز گسترده رژیم صهیونیستی به کرانه باختری و جنین نیز اظهار داشت: حادثه تلخی که از دیشب شاهد آن هستیم حملات نظامی گسترده ترکیبی شاهد حملات هوایی، زمینی و موشکی ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی به شهر جنین هستیم. این اقدام جنایتکارانه و ماجراجویی آشکار و مصداق بارز تروریسم دولتی است. ملت فلسطین هیچ جرمی جز دفاع از حقوق قانونی و شناخته شده خودش مرتکب نشده است. این ملت برای احقاق حقوق قانونی خود تلاش می‌کند و از خود در مقابل یک رژیم متجاوز و اشغالگر در حال دفاع است. ملت فلسطین یک بار دیگر شکست را بر صهیونیست‌های اشغالگر تحمیل خواهد کرد و تردید نداریم این رژیم یک بار دیگر شکست سختی را از مردم فلسطین خواهد خورد.

کنعانی ادامه داد: حمایت از حقوق مردم فلسطین از مسئوليت سازمان ملل و شورای امنیت ملی و سازمان همکاری اسلامی به هیچ وجه کم نخواهد کرد. جامعه جهانی در حمایت از این مردم و در مقابل تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی مسئوليت دارد و باید با جدیت به وظيفه خود عمل کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین تصریح کرد: جنایت در ذات و ماهیت این رژیم نهفته و نهادینه شده است. جنایات مستمر این رژیم و حملات جاری علیه جنین یک بار دیگر نشان داد صلح و سازش و عادی سازی برای خاموش کردن ماشین جنگی رژیم صهیونیستی نه بازدارنده است نه موثر و این رژیم نه قابل اعتماد است و نه به دنبال صلح.

کنعانی گفت: موضع ما محکومیت شدید حملات جاری رژیم صهیونیستی است و انتظار است جامعه جهانی به مسؤولیت‌های خود جامه عمل بپوشاند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدامات ایران برای زائران هندی و پاکستانی به منظور شرکت در اربعین حسینی اظهار داشت: اقدامات مرتبط با برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم اربعین حسینی در دست انجام است. ستاد مرکزی برگزاری اربعین با مسؤولیت وزارت کشور در این خصوص مسؤولیت کار را در دست دارد. دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف هم در قالب ستاد مرکزی اربعین مسؤولیت‌هایی را برعهده دارند و هم در قالب مسوؤلیت کمیته‌های فرعی که از سوی ستاد اربعین تشکیل می‌شود فعالیت را انجام می‌دهد. وزارت خارجه مسؤولیت کمیته سیاسی و کنسولی را برعهده دارد. اقدامات لازم و مقدماتی از مدت‌ها پیش انجام شده و مذاکرات صورت گرفته است. با جدیت بیشتر در بازه زمانی آینده قطعا شاهد فعالیت‌های بیشتر ستاد مرکزی اربعین و هم کمیته‌های فرعی وابسته به ستاد خواهیم بود.

در ارتباط با تسهیلات روادیدی در حوزه شبه قاره مشکل و محدودیتی نخواهیم داشت

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: زورای که از حوزه شبه قاره و افغانستان هر ساله عازم عراق برای شرکت در اربعین هستند، امسال هم اقدامات لازم انجام خواهد شد تا جایی که اطلاع دارم پیش بینی‌های اولیه انجام شده و ایران به عنوان کشور مسیر عبور و ترانزیت این زوار به مسؤولیت‌های خود به صورت جدی عمل خواهد کرد. در ارتباط با تسهیلات روادیدی در حوزه شبه قاره مشکل و محدودیتی نخواهیم داشت، ولی کشور میزبان عراق است و اربعین در جغرافیای عراق برگزار می‌شود و نیازمند هماهنگی‌های دوجانبه با دولت عراق هستیم و ان‌شاءالله دولت عراق با میزبانی کریمانه از زوار اربعین با همکاری و همراهی ایران بتواند زمینه ساز مشارکت آسان‌تر و باشکوه‌تر زوار شبه قاره باشد.

وی درباره همکاری‌های تجاری ایران و پاکستان اظهار داشت: پاکستان به عنوان کشور مهم همسایه شرقی ایران روابط در حوزه تجاری و اقتصادی متناسب با سیاست همسایگی دولت هم در چارچوب مذاکرات خوب صورت گرفته و هم در چارچوب اراده مثبت در سطوح عالی شاهد فضای مثبتی در مسیر تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی هستیم. آمار‌ها بیانگر افزایش حجم همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور بوده و پیش بینی می‌کنیم در سال جاری با تسهیلات در مرز‌ها و گفتگو‌های مقامات و گشایش بازارچه مرزی جدید در سال جدید شاهد افزایش حجم مبادلات باشیم. در ارتباط با مبادلات پولی و بانکی تجارت نیازمند این تسهیلات است. ایران در چارچوب‌های تخصصی و فنی این موضوع را با طرف‌های پاکستانی دنبال می‌کند و در چارچوب سیاست تعیین شده مبتنی بر افزایش همکار‌های تجاری و بانکی تدابیر بانکی و پولی اتخاذ خواهد شد.

سیاست کلی ما فعال نگهداشتن سفارتخانه‌ها در کشور‌های مختلف است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حمله صورت گرفته به سفارت آذربایجان در تهران نیز اظهار داشت: پیگیری حمله به سفارت آذربایجان در عالی‌ترین سطح مورد تأکید مقامات سیاسی، امنیتی و قضایی بوده است و با اهتمام لازم مورد پیگیری قرار گرفت. قوه قضائیه موضوع را با جدیت دنبال کرد و به نتایج خوبی رسید. فردا جلسه سخنگوی قوه قضائیه برگزار می‌شود و این سؤال را از ایشان بپرسید.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا ایران هنوز در فرانسه و انگلیس سفیر ندارد؟ گفت: سیاست کلی ما فعال نگهداشتن سفارتخانه‌ها در کشور‌های مختلف و استفاده از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک برای پیگیری منافع ایران در حوزه منافع و سیاست خارجی است. انتخاب سفرا برای این دو کشور در دستورکار قرار دارد و در مقطع زمانی مناسب اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهیم داد. برای کشور‌های دیگر سفرا انتخاب و جابه‌جایی‌هایی صورت گرفته و دو کشور مذکور در توجه دستگاه دیپلماسی و دولت است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گزارش منتشر شده در گاردین و اینکه سه کشور اروپایی عضو برجام می‌خواهند از مکانیسم ماشه استفاده کنند، اظهار داشت: ما در خصوص گزارش‌های رسانه‌ای درباره انجام یا عدم انجام تعهدات اروپا در روز انتقالی که زمان آن مشخص است ملاک عمل و تصمیم گیری قرار نمی‌دهیم. روز انتقالی مطابق با سال هشتم برجام است که گمان می‌کنم در ماه مهر خواهد بود و یکی از موعد‌های مهم در ارتباط با اجرای برجام به شمار می‌رود. ایران به عنوان عضو مسؤولیت پذیر برجام تحولات را با دقت رصد می‌کنیم و متناسب با اقدامات طرف‌های مقابل اقدامات خود را انجام می‌دهیم.

کنعانی درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: ایران مسیر مذاکرات و ادامه رایزنی‌ها با طرف‌های مقابل را با هدف تامین حداکثری منافع ملت ایران دنبال می‌کند. مواضع خود را به صورت روشن به طرف‌های مقابل منتقل کردیم و طرف‌های مقابل با مواضع ما کاملا آشنا هستند. در بازه زمانی اخیر یک رگه‌هایی از واقع بینی و سیاست سازنده را مشاهده کردیم، ولی این برای ما کافی نیست. ایران برای گرفتن نتیجه از روند مذاکرات، مذاکره می‌کند و به میز مذاکره پایبند است. ایران برای هر وضعیتی در آینده آماده است. همانطور که آماده از سرگیری و جمع بندی مذاکرات به صورت متوازن و با رعایت خطوط قرمز خود هستیم آماده هر سناریوی دیگری هم هستیم و سیاست خارجی متوازن خودمان را در توسعه روابط با کشور‌ها بدون توجه به وضعیت مذاکرات ادامه خواهیم داد.

وی درباره شکایت اوکراین به همراه سوئد، کانادا و انگلیس از ایران درباره هواپیمای اوکراینی گفت: درباره شکایت ثبت شده آن‌ها خبر قطعی و دقیق ندارم. در ارتباط با موضوع هواپیمای اوکراینی ایران در راستای اصل حسن نیت و اعتقاد به تعامل سازمنده با دولت‌هایی که اتباع و شهروندانشان در این سانحه دلخراش جانشان را از دست دادند بر انجام مذاکره در کلیه ابعاد سانحه تأکید داشته و داریم و آمادگی مجدد خود را برای انجام مذاکره در آخرین یادداشت ارسالی خود به اطلاع کشور‌های مربوطه رساندیم. ایران همچنین در حمایت حداکثری از خانواده‌ها اقداماتی را انجام داده است.

کنعانی ادامه داد: درباره رسیدگی به سانحه، ایران براساس اصل صلاحیت سرزمینی و با توجه به اینکه این سانحه در قلمرو حاکمیتی ایران اتفاق افتاده و متهمان مرتبط با رخداد تابعیت ایرانی دارند، ایران رسیدگی کیفری خو در با جدیت و دقت لازم انجام داده و دادگاه صلاحیتدار رای غیرقطعی خود را در مورد ۱۰ نفر از متهمان صادر کرده است و ایران در ارتباط با سانحه دلخراش مسؤولیت‌های ملی خود را تاکنون انجام داده و در چارچوب اصل حسن نیت با دولت‌های دارای اتباع و شهروندان در این حادثه دلخراش ارتباط دارد و به صورت رسمی آمادگی خود را برای مذاکره اعلام داشته است.

بازگشایی سفارت و سرکنسولگری عربستان در ایران بزودی انجام خواهد شد

وی درباره از سرگیری روابط با مراکش نیز افزود: اصل برای ما تقویت روابط با کشور‌های اسلامی است. در این ارتباط با هیچ کشوری برای توسعه رابطه و یا از سرگیری رابطه با کشور‌هایی که قطع رابطه وجود دارد مانع و محدودیتی نداریم و به اقدامات توأم با حسن نیت آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که بازگشایی سفارت و سرکنسولگری عربستان در ایران بزودی انجام خواهد شد.

وی همچنین افزود: زمان و تاریخی برای سفر رئیس جمهور به عربستان مشخص نشده است. در حوزه مناسبات دوجانبه موضوع سرمایه‌گذاری‌های مشترک یکی از هدفگذاری‌های مشترک در برنامه دو کشور بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره چین گفت: روابط دو کشور در سطح عالی برقرار است و تفاهم مشترک برای پیشرفت روابط دو کشور در سطوح مختلف برقرار است.

ایران با سیاسی کردن حقوق بشر و استفاده ابزاری از آن مخالف است

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره انتخاب معصومه آباد به عنوان سفیر ایران در فنلاند نیز اظهار داشت: من بار‌ها درباره انتخاب سفرایی که از بدنه وزارت خارجه نیستند پاسخ داده‌ام. در وزارتخانه‌های خارجه همه کشور‌های دنیا به صورت معمول انتخاب سفرایی از شخصیت‌های دیگر کشوری غیر از جامعه دیپلماتیک امر مرسومی است و متناسب با کشور هدف و نیاز با آن کشور سفرایی غیر از کادر دیپلماتیک وزارت خارجه انتخاب می‌شود و ما استثنا نیستیم و این منحصر به ایران نیست. متناسب با نیاز بعضا سفرایی غیر از جامعه دیپلماتیک انتخاب می‌شوند. شما به عنوان جامعه زنان از انتخاب سفیر زن بیش از دیگران استقبال کرده‌اید.

وی درباره طرح موضوع ایران در نشست شورای حقوق بشر در روز چهارشنبه اظهار داشت: مباحث در شورای حقوق بشر روند خود را دنبال می‌کند. ایران با سیاسی کردن حقوق بشر و استفاده ابزاری از حقوق بشر و تبدیل آن به ابزاری برای اعمال فشار بر کشور‌های مستقل مخالف است. دیدگاه‌های خود را شفاف اعلام کردیم. در نشست‌های حقوق بشر به صورت جدی حضور می‌یابیم و اصول و مبانی حقوق بشر را همواره مورد توجه قرار داده‌ایم و عملکرد خود را در حوزه حقوق بشر همواره گزارش کرده‌ایم و به هر سؤال و شبهه‌ای که از روی انصاف بیان شود پاسخ داده و خواهد داد.

شاهد اقدام غیرسازنده و سؤال برانگیز دولت فرانسه درباره نشست اخیر فرقه تروریستی منافقین بودیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره استرداد منافقین گفت: اقدام ایران در ارتباط با پیگیری سیاسی و حقوقی تروریست‌ها مستمر است و به شیوه‌های مختلف همواره انجام شده و ادامه می‌یابد. برای تعقیب قانونی و حقوقی کسانی که در حق ملت ایران مرتکب جرایم تروریستی شده‌اند کوتاهی و قصور نکردیم. از ظرفیت‌های دوجانبه دیپلماتیک استفاده کردیم. در خصوص تروریست‌هایی که در محاکم قضایی ایران احکام صادر شده از طریق ارتباط با مراجع قضایی کشورها، یادداشت‌ها و پیگیری‌هایی که انجام دادیم از طریق پلیس اینترپل اقدامات لازم را انجام دادیم. 

وي ادامه داد:همکاری و مشورت و معاضدت بین دستگاه دیپلماسی، قوه قضائیه، پلیس اینترپل و دیگر مراجع داخلی برای تعقیب و استرداد این مجرمان وجود دارد. در حوزه‌های دوجانبه یادداشت‌های رسمی را به کشور‌ها دادیم و در فهرست مذاکرات ما با کشور‌های هدف قرار دارد. این را با جدیت ادامه می‌دهیم و در حوزه سیاسی و در مطالبات خود قصوری انجام ندادیم. کشور‌هایی هستند که از گروه‌های تروریستی و مشخصا فرقه تروریستی منافقین علیه ملت ایران استفاده می‌کنند. کشور‌هایی که داعیه حقوق بشر دارند و آشکار میزبان رهبران و اعضای این گروهک هستند. شاهد اقدام غیرسازنده و سؤال برانگیز دولت فرانسه درباره نشست اخیر فرقه تروریستی منافقین بودیم.

وی افزود: دولت فرانسه هم باید به دولت ایران و هم ملت ایران پاسخگو باشد که با چه توجیهی دستش به خون ۱۷ هزار شهروند ایرانی آلوده است. در خصوص ایران اقدام تروریستی مسلحانه انجام داده است در وقایع اخیر در ایران نقش داشته است. اخیرا اعضایی از این سازمان در ایران بازداشت شدند در عین حال دولت فرانسه در اقدامی آشکار و سؤال برانگیز اجازه می‌دهد این سازمان نشست خود را در فرانسه برگزار و مواضع ضد ایرانی خود دنبال کند. این جزو مطالبات ما از دولت فرانسه است و ایران در مطالبات خود کوتاهی نخواهد کرد.

تحریم‌های آمریکا مثال بارز جنایت علیه بشریت است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ادامه روند تحریم بیان کرد: تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه عملا وضع شده‌اند که در مسیر همکاری‌های قانونی در حوزه اقتصادی و تجاری ایران مانع ایجاد کنند و این امر واضحی است و طبیعی است تحریم‌ها در روند همکاری‌های عادی و تجاری ایران با بسیاری از کشور‌ها ایجاد مشکل کرده است. اینکه آیا این تحریم‌ها مانع همکاری است. حجم مبادلات ایران با چین و دیگر کشور‌ها نشانگر این است که ایران توانسته تحریم‌های ظالمانه را تا حدود قابل توجهی بی اثر کند و در این خصوص همکاری‌های تجاری و اقتصادی خود با کشور‌های مختلف دنیا انجام دهد. اگر دولت آمریکا از تحریم‌ها نتیجه گرفته بود روز به روز اضافه نمی‌کرد. افزودن تحریم‌ها نشانگر آن است که آمریکا هر آنچه در سبد اقدامات خود دارد در میز گذاشته و استفاده می‌کند. روابط تجاری و اقتصادی ایران با دیگر کشور‌ها نشانگر آن است که به رغم تحریم‌ها برقرار است و دیگر کشور‌های دنیا هم ملتزم به تحریم‌های آمریکا نیستند. بسیاری از تبادلات تجاری ما با ارز‌های بومی و ملی و یا در بستر تهاتر انجام می‌شود.

کنعانی تصریح کرد: ایران در برابر تحریم‌های آمریکا هیچگاه تسلیم نشده و نخواهد شد و آینده نشان خواهد داد که این دولت آمریکاست که در مقابل ملت ایران تسلیم می‌شود. دولت آمریکا از همه ابزار‌ها استفاده کرده است. تحریم‌های آمریکا مثال بارز جنایت علیه بشریت است. ایران اقدامات خود را برای رفع و بی اثر کردن تحریم‌ها انجام خواهد داد.

کنعانی در پاسخ به سؤال دیگری گفت: ایران و عراق متفق هستند که لازم است اقدامات مشترک براساس توافقنامه امنیتی اجرایی شود به نحوی که مرز‌های دو کشور مشخصا در شمال و شمال غرب مرز‌های امنی باشد و گروه‌های تروریستی که در آنجا در قالب پناهجو، اما به صورت مسلحانه حضور دارند خلع سلاح شوند و این اطمینان حاصل شود از ناحیه اقدامات تروریستی آن‌ها خللی به روابط دوستانه دو کشور وارد نمی‌شود و مرز‌های دو کشور امن باشد. دو کشور در این زمینه متفق القول هستند که می‌توانند روابط دو کشور را مبتنی بر حسن روابط و توافقی که امضا کردند دنبال کنند. از ورود هیچ مرجع دیگری در روابط دوجانبه ایران و عراق استقبال نمی‌کنیم. دو کشور در سطح عالی روابط دوستانه، برادرانه و سازنده دارند و این روند را ادامه خواهیم داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۲ تير ۱۴۰۲
منم ب اقای رییس جمهورفرانسه میگم
صدای معترضان فرانسوی بشنوه

این در ب اون در
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۲ تير ۱۴۰۲
جوک سال
Russian Federation
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۲ تير ۱۴۰۲
چرا فقط کشورهای دیگه باید صدای معترضان را بشنوند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۲ تير ۱۴۰۲
اخرش معنی اغتشاشگر و معترض رو نفهمیدیم. چرا تو ایران اغتشاشگر میگن تو فرانسه معترض..... التماس تفکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۲ تير ۱۴۰۲
آیا شماها صدای معترضان را شنیدین لعنت بر همتون به فکر ملت باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۲ تير ۱۴۰۲
سلام
- هنرپیشه ها، فوتبالیست ها، برخی ورزشکاران، مدعیان سیاست پیشگی، و ...، امثال پرستویی ها، دایی ها، ...، وریا غفوری، اصلاح طلبان ورشکسته فرصت طلب، برخی اساتید ورشکسته و ... ، در این مجال اعتراضات گسترده فرانسوی ها، منتظر اظهار نظرها و گوهرافشانی های یکایک شمایان هستیم.
- ولی یکایک شما غرب گراها، جرات یک اظهار نظر صحیح، علمی، اجتماعی ندارید!!!!!!!!!
- اندازه خودتان را بشناسید و در خانه، آزاررسان نباشید
- فرق مزدور، جیره خوار، غرب زده، غرب گدا و ... با تحلیل گر، اندیشمند دلسوز و منتقد منصف و هم میهن خیرخواه، در این مواقع برای همگان هویدا می شود و شما مدعیان دروغین رسواتر از پیش می شوید.
Iran (Islamic Republic of)
hoo
۱۶:۵۱ ۱۲ تير ۱۴۰۲
مگه شماصدای گرانی ودزدیهاوسرقتهاواختلاسها رو میشنوین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۲ تير ۱۴۰۲
شما خیلی شنیدیید ؟ اخرش تر و خشک را اختشاشگر نامیدین و سوزاندین .فرانسه و اروپا استبداد و بلاد کفر هسنتد . شما ک بلاد حیات طیبه هستید چرا اینطورید و وضع زندگی مردم اینگونه است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۱۲ تير ۱۴۰۲
احسنتم ولاغـیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۱۲ تير ۱۴۰۲
کاش دولتمردان ما هم کمی از فرانسه یاد بگیرد برخورد با آشوبگران را ، البته آنها خیلی از کارهای آشوبگران ما را نکرده اند و اینگونه برخورد می کنند اگر مانند آشوبگران ما به پلیس حمله کنند و آتش بزنند منجر به کشته شدن ماموران امنیتی شوند ببینید چگونه برخورد خواهند کرد ، ولی در هر صورت کمی یاد بگیرید و نباید مماشات کرد باید با مشت آهنین با اینگونه افراد برخورد کرد .
بنده خودم هم اعتراض را قبول دارم ولی اغتشاش را هرگز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۲ تير ۱۴۰۲
تا دیروز الگو و امال و ارزو بودالان شد بلاد کفر!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۲ تير ۱۴۰۲
دلم خنک شد
موشک جواب موشک
اظهار نظر جواب اظهار نظر
دخالت جواب دخالت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۲ تير ۱۴۰۲
اونا معترض نیستن شورشگرن وگرنه باید صبر میکردند زمان انتخابات به کاندید مورد نظرشون رای میدادن دموکراسی یعنی همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۲ تير ۱۴۰۲
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۳:۵۹ ۱۲ تير ۱۴۰۲
اروپای بد ذات و دنباله رو آمریکا خوب رو دستی خورد از آمریکا
این جواب ابلهان تاریخ از اربابشان بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۲ تير ۱۴۰۲
دولت عوضی فرانسه نزدیک ششصد نفر رو کشته!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۲ تير ۱۴۰۲
سگان فرانسه منفی بدید
مزدوران وطن فروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۲ تير ۱۴۰۲
فکر کنم شما با واحد نفر مشکل داری. چه خبره ۶۰۰ نفرررررر!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۲ تير ۱۴۰۲
نه اشتباه زدی ۱۶۰۰نفر هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۲ تير ۱۴۰۲
یکی میخواد اینو به خودتون بگه چه قدر شماها رودارید مردم از گرونی و فقر دارن دست و پا میزنن اعتراض هم میکنن میشن زد اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۲ تير ۱۴۰۲
با چه احمقهای شدیم نود ملیون
آفرین مزدور غرب گشنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۲ تير ۱۴۰۲
ضد را اینجوری بنویس نه زد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۱۲ تير ۱۴۰۲
دیگه تو نمی خواد از غربیها پشتیبانی کنی
ننگ بر غربگرا ووطن فروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۲ تير ۱۴۰۲
شما جیره ت رسیده از وضع مردم خبر نداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۲ تير ۱۴۰۲
فرانسه باید ارتشاء و پارتی بازی بسیار گسترده و افسار گسیخته را ریشه کنی کند فرانسه باید گرانی و تورم را کاملا مهار کند و حقوق مردم را درست پرداخت کندفرانسه بیکاری و اعتیاد و دزدی و عقب ماندگی اقتصادی و صنعتی را پایان دهد و با رنگ تاریخ گذشته دروغ نپوشاند جوان را در فاصله یک متری هدف قرار داده فرق ندارد با فاصله هزاری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۲ تير ۱۴۰۲
مکرون لعنتی هرچی منافق وخائن بود که اینهمه جنایت کردن توایران درکشورت راه دادی حالاهم به هم وطنای خودت رحم نداری توگوشات پنبه گذاشتی نمیشنویی صدای مردمتوخاک برسرت توبدترین رییس جمهورفرانسوی توبی لیاقتی پست فطرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۲ تير ۱۴۰۲
بنازم به ایرانم و مردمان اصیلش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۲ تير ۱۴۰۲
نظر من نشر بدید اگه بی طرف هستید اعتراضات تو فرانسه بوسیله پانزده میلیون مهاجر الجزایری شکل گرفته و فرانسویهای اصیل نیستن
این رو اتفاقا ایران باید بترسه روزی برسه تعداد افغانیهای ایران به پانزده میلیون برسه و یک وقتی یکیشون اشتباه بوسیله پلیس کشته بشه و همه قیام کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۲ تير ۱۴۰۲
مرگ بر دشمنان ایران
چه اروپا باشد و چه آمریکا و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۲ تير ۱۴۰۲
حالا که دارید سقوط بورس رو بررسی می کنید ، صعود چند صد درصدی سهاما رو هم چک کنید ثروت بادآورده ثروتمندان آزار دهنده تر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۲ تير ۱۴۰۲
براندازا چه قدر فشار خوردن این چن وق:))
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۱:۴۸ ۱۲ تير ۱۴۰۲
باانتقادهایی که به دولت هست ولی در سیاست خارجی عالی عمل میکنه همین فرانسه ۵ماه پیش از شنیدن صدای معترضین درایران حرف میزد حالاخودش حرف مردمشو نمیشنوه .دم دولت گرم که به موقع جوابشونو میده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۲ تير ۱۴۰۲
دمت گرم آخ قربون خدا برم که نذاشت به سال برسه حالا همون حرف ها کارها به خود فرانسوی ها برگشت واقعا چه خوب گفت فردوسی گهی زین به پشت گهی پشت به زین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۲ تير ۱۴۰۲
ای منفی بده ها سوختن داره براتون و درد
شماها ایرانی نیستید و بگردید ببینید کجایی هستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۲ تير ۱۴۰۲
«آمريکايی ها اهداف نامشروع خودش از ارتکاب هیچ گونه جنایتی ابایی نمی‌کند»
این جمله یعنی چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۲ تير ۱۴۰۲
یعنی :
آمریکا حاضر است برای رسیدن به اهداف شوم خود هر جنایتی مرتکب شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۲ تير ۱۴۰۲
بعدش میگن فارسی راپاس بدارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۲ تير ۱۴۰۲
سریع نوشتن و کنترل نکردند شما ببخشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۲ تير ۱۴۰۲
واقعا اینقدر گیراییت ضعیفه
خدایا شکرت طرفهای ما و مزدوران غرب و غربگدا اینقدر احمقند و گاگول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۲ تير ۱۴۰۲
چقدر اشناست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۲ تير ۱۴۰۲
مگه شما صدای مردم ایران رو می‌شنوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۲ تير ۱۴۰۲
درود بر شرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۲ تير ۱۴۰۲
احسنت
آخرین اخبار