انتشار کتاب «تاریخ معاصر گیلان»

کتاب «تاریخ معاصر گیلان» شامل یادداشت‌های جهانگیر سرتیپ‌پور منتشر شد.

محمدتقی پوراحمد جکتاجی، مدیرمسئول انتشارات گیلکان گفت: کتاب «تاریخ معاصر گیلان» یادداشت‌های شادروان جهانگیر سرتیپ‌پور در ۴۹۰ صفحه و با بهای ۳۳۰ هزار تومان از سوی این انتشاراتی به چاپ رسیده است.

او افزود: این کتاب شامل وقایع تاریخی استان گیلان از دوران حکومت احمدشاه قاجار، رضاشاه و اوایل سلطنت محمدرضا پهلوی است.

به گفته ناشر کتاب «تاریخ معاصر گیلان»، انتشارات گیلکان پیش از این نیز ۴ کتاب دیگر از زنده یاد سرتیپ‌پور شاملِ «ویژگی‌های دستوری و فرهنگ واژه‌های گیلکی»، «نام‌ها و نامدار‌های گیلان»، «ریشه‌یابی واژه‌های گیلکی و وجه تسمیه شهر‌ها و روستا‌های گیلان» و «آیین‌ها و باور‌های مردم گیلان» را منتشر کرده است. 

محمدتقی پوراحمد جکتاجی

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «مولف کتاب، زنده یاد جهانگیر سرتیپ پور در طول عمر بلند و پرثمر خود در جبهه‌های مختلف زندگی تلاش کرده است».

جهانگیر سرتیپ‌پور سال ۱۲۸۲ هجری شمسی در رشت به دنیا آمد و سال ۱۳۷۱ در تهران چشم از جهان فرو بست. 

او سیاستمدار، محقق، نویسنده، ترانه‌سرا و هنرمند، از یاران میرزا کوچک‌خان و همچنین از بزرگ‌ترین معماران فرهنگ گیلان نوین بود.

مرحوم سرتیپ‌پور به کار‌های عمرانی، امور اجتماعی و خیریه هم رسیدگی می‌کرد. شهردار رشت در سال‌های ۱۳۳۱ - ۱۳۳۳ و نماینده مردم رشت در دوره‌های ۲۱ و ۲۲ مجلس شورای ملی هم بود.

جهانگیر سرتیپ‌پور

سال ۱۳۵۰ از سیاست کنار کشید و فقط به کار تحقیق و تألیف مشغول شد. از جمله عضویت در هیئت امنای سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران، رئیس هیئت مدیره سازمان فولکلوریک ایران و امثال آن. 

او در کنار همه این فعالیت‌ها به نگارش خاطرات، تنظیم یادداشت‌ها و ادامه پژوهش‌های خود دست زد.

جهانگیر سرتیپ‌پور

سرتیپ‌پور همچنین با آداب و سنن و فرهنگ قومی خطه گیلان پیوندی عاشقانه و جدانشدنی داشت و در احیای گذشته این استان از هیچ کوششی فروگذار نکرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.