برگزاری همایش ایثارگران در راستای مطالبه غرامت قطعنامه ۵۹۸ در شیراز

همایش سراسری ایثارگران فارس در راستای مطالبه‌گری اصل "غرامت قطعنامه ۵۹۸ "با حضور سردار رضا شرفخانی، دبیر کمیته غرامت قطعنامه ۵۹۸ کشور و جامعه ایثارگران و خانواده شهدا در شیراز برگزار شد.

دبیر کمیته غرامت قطعنامه ۵۹۸ کشور در این همایش ضمن تشریح تاریخچه بند‌های قطعنامه ۵۹۸ و اختصاصا بند مرتبط با شناخته شدن صدام به عنوان متجاوز و الزام او به تقبل غرامت جنگ، عنوان کرد: از زمان پذیرش قطعنامه ۵۹۸ تا مرگ صدام، بیش از یک دهه اقدامات بسیاری توسط دستگاه‌های مختلف مانند وزارت امور خارجه در موارد مختلف از جمله پیگیری‌های متعدد برای دریافت غرامت چه در زمینه زیرساخت‌ها و چه آسیب دیدگان انجام شده که مستندات آن موجود است.

رضا شرفخانی گفت: بعد از مرگ صدام، تغییر ساختار حاکمیت کشور عراق و تغییرات اساسی در رویکرد جمهوری اسلامی ایران با عراق؛ منجر شد که موضوع غرامت جنگ عملا حدود سه دهه مسکوت بماند و از دستور کار خارج شود.

او با اشاره به نحوه شکل گیری کمپین اخذ غرامت به عنوان یک سازمان مردم نهاد، خاطرنشان کرد: شکل گیری و فراگیر شدن این کمپین در اکثر استان‌ها با هدف الزام دستگاه‌ها به پیگیری بند‌های مرتبط با غرامت قطعنامه۵۹۸؛ با اقدامات لازم حقوقی و قضائی است.

دبیر کمیته غرامت قطعنامه ۵۹۸ کشور همچنین به تفکیک وضعیت ایثارگران اشاره و خاطرنشان کرد: موضوع خسارت و غرامت آزادگان، جانبازان شیمیایی، خانواده‌های معظم شهدا، رزمندگان و سایر ایثارگران بر اساس قوانین بین المللی متفاوت و قابل پیگیری است.

شرفخانی با بیان اینکه مسئولان کشور تنها به یک بخش از پیگری خسارت و غرامت ایثارگران بسنده کرده‌اند، عنوان کرد: اخیرا بنیاد شهید در مورد جانبازان شیمیایی اطلاعیه‌ای صادر کرده که بعد از سه دهه، علیه صادرکنندگان تجهیزات شیمیایی در دادگاه بین المللی طرح شکایت می‌کند، اما این اقدام ناکافی بوده و محدود به محکومیت شرکت‌های اروپایی صادر کننده تجهیزات شیمیایی است، درحالیکه پیش از طرح این شکایت نیز ۸۵ شرکت آلمانی آمادگی خود را برای پرداخت خسارت اعلام کردند، اما این موضوع در کشور پیگیری نشده است.

او موضوع خسارت و غرامت را دو مقوله مستقل از هم عنوان و ضمن بیان اینکه این دو موضوع حق تثبیت شده ایثارگران است، تاکید کرد: زمانی که ۸ سال اجازه ندادیم یک وجب از خاک میهن دست دشمن بیفتد از این حق مسلم خود یعنی غرامت قطعنامه ۵۹۸ نیز نخواهیم گذشت.

دبیر کمیته غرامت قطعنامه ۵۹۸ ابراز امیدواری کرد که با اقداماتی که تاکنون انجام شده است موضوع اخذ غرامت از کشور متخاصم محقق شود.

مدیر کمپین غرامت قطعنامه ۵۹۸ نیز در این همایش گفت: ایثارگران به عنوان اعضای علاقمند به پیگیری و اجرای مفاد قطعنامه ۵۹۸ هستند.

اصغر پاسیار همچنین به تشریح اقدامات انجام شده در فارس با محوریت کانون حمایت از ایثارگران پرداخت.

در پایان این همایش جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و دبیر کمیته غرامت قطعنامه ۵۹۸ کشور و نماینده کانون حمایت از ایثارگران پاسخ سئوالات طرح شده را ارائه دادند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.