اشترانکوه سالانه مقصد بیش از هفت هزار کوهنورد و گردشگر است

فرماندار ازنا گفت: قلل اشترانکوه که به عنوان "آلپ ایران" شناخته می‌شود، سالانه مقصد بیش از هفت هزار نفر از کوهنوردان و گردشگران کشور است.

محمدرضا فاتحی  فرماندار ازنا در آئین افتتاحیه صعود سراسری به قلل اشترانکوه با برشمردن ویژگی‌ها و ظرفیت‌های شهرستان ازنا، قلل منحصر به فرد اشترانکوه را مقصد بسیاری از گردشگران و کوهنوردان داخلی و خارجی دانست و افزود: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته بتوانیم مجددا میزبان چنین برنامه‌هایی در آینده هم باشیم.

او با اشاره به برگزاری کنگره۶ هزار و ۵۵۱ شهید لرستان، افزود: یکی از اهداف برگزاری صعود به اشترانکوه زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدای والامقام استان است و به همت کرهنوردان، تمثال شهدا و پرچم کشورمان در قلل فتح شده برافراشته خواهد شد.

فاتحی کوه را محل اُنس و عبادت انبیا و اولیا خداوند دانست و گفت: در آموزه‌های اسلامی از ورزش کوهنوردی به عنوان یکی از ارزنده‌ترین ورزش‌ها یاد شده و درطول تاریخ کوه محل انس و ارتباط انبیای الهی با خدای متعال بوده است.

اُشترانکوه» یا «آلپ ایران»، تکه باشکوه از کوه‌های زاگرس در شرق استان لرستان و جنوب شرقی شهر دورود و تا جنوب الیگودرز گسترده شده و در میان قلل زیبای ۱۴گانه این رشته کوه، «کول جنو» با ۳۸۱۳ متر خودنمایی می‌کند.

کوهنوردان محلی «کول جنو» را خانه «اجنه» معنی می‌کنند و وجه تسمیه این نامگذاری انعکاس غرش مهیب بهمن‌های سهمگین زمستانی در دره اسرارآمیز هزار بهمن است، شاید همین غرش‌های مهیب و متعدد باعث شده که گذشتگان، این قله را ماامن اجنه بدانند و گویی این تصور آنان همچنان بر این کوه سایه انداخته است.

 

برچسب ها: فرمانداری ، کوهنوردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.