انجام عمل تعویض دریچه آئورت بدون بخیه برای نخستین بار در شیراز

پزشکان بیمارستان پیوند ابوعلی سینای شیراز برای نخستین بار موفق به انجام عمل جراحی تعویض دریچه آئورت قلب بدون بخیه شدند.

دکتر شفیعی فوق تخصص جراحی قلب و عروق بیمارستان پیوند ابوعلی سینای شیراز اظهار کرد: جراحی تعویض دریچه آئورت با دریچه پرسیوال یا سوچر لس یا دریچه بدون زدن بخیه برای نخستین بار بر روی ۲ بیمار بالای ۶۵ سال در این بیمارستان با موفقیت انجام شد.

او با بیان اینکه تنگی دریچه آئورت یکی از بیماری‌های قلبی شایع بین افراد بالای ۶۵ سال است، گفت: در این عمل جراحی، بدون نیاز به بخیه، دریچه آئورت با یک دریچه بافتی جایگزین می‌شود و نه تنها احتمال نشتی خون در محل دریچه بعد از عمل به صفر می‌رسد، بلکه بیمار دیگر نیازی به مصرف وارفارین ندارد.

شفیعی افزود: در روش‌های عادی این نوع جراحی نیاز به ۱۸ تا ۲۰ بخیه در محل دریچه دارد، اما در روش جدید دیگر نیاز به بخیه نیست و دریچه بافتی با اندازه دریچه آئورت، اندازه گیری شده و بدون بخیه با کمک یک بالون به دیواره آئورت ثابت می‌شود.

او گفت: کاهش هزینه عمل به یک هشتم عمل‌های جراحی بسته از مزایای دیگر این شیوه جراحی است.

این فوق تخصص جراحی قلب گفت: افراد بالای ۶۵ سال بهترین نمونه برای این روش جراحی هستند چرا که امکان انجام همزمان جراحی برای سایر مشکلات قلبی عروقی از جمله گرفتگی عروق کرونر قلب یا سایر مشکلات دریچه‌ای که در این سنین شایع‌تر است، فراهم می‌شود.

دکتر خسروی فلوشیپ بیهوشی قلب هم بیان کرد: در این شیوه به دلیل کاهش یک تا یک و نیم ساعت زمان عمل جراحی و در نتیجه کاهش مدت بیهوشی، مدت زمان استفاده از پمپ قلبی ریوی برای بیمار هم کاهش یافته و در نتیجه احتمال عفونت‌های ریوی بعد از عمل، ترومبوز و لخته شدن خون در نقاط مختلف بون بیمار کاهش می‌یابد.

این عمل جراحی در حال حاضر به صورت جراحی باز با دریچه‌های مصنوعی فلزی و یا عمل جراحی بسته با عنوان عمل تاوی از طریق کشاله ران برای سنین زیر ۶۵ سال انجام می‌شود.

منبع: صدا و سیما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۱:۳۷ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
همسرم قرار است تعویض دریچه میترال داشته باشدپارگی کورت دریچه میترال دارد سن ۶۴ همهچیز سالم انژیوگرافی رگها سالم لاغر ۶۰ کیلو ایا امکان عمل لاپاروسکوپی هست الان در بیمارستان بستری است منتظر عمل است
Iran (Islamic Republic of)
علی کرم پور
۱۴:۰۸ ۲۲ آبان ۱۴۰۲
سلام دایی من برای تعویض دریچه سینه اش باز شد ولی بعلت چینی بودن ااورت قابلیت بخیه نداشت و بدون دست زدن به قلب سینه بسته شده مشکلش گشادی آورت بوده آیا دریچه استنتی لازمه هزینش چقدر میشه راهنمایی لطفا
Iran (Islamic Republic of)
علی کرم پور
۱۴:۰۴ ۲۲ آبان ۱۴۰۲
سلام دایی من برای تعویض دریچه سینه اش باز شد ولی بعلت چینی بودن ااورت قابلیت بخیه نداشت وبدون دست زدن به قلب سینه بسته شده مشکلش گشادی ااورت بوده آیا دریچه استنتی لازمه هزینش چقدر میشه راهنمایی لطفا