تاکید صندوق بین المللی پول بر بالا ماندن نرخ بهره برای کنترل تورم

معاون رئیس صندوق بین المللی پول خواستار حفظ نرخ بالای بهره در کشور‌های جهان به منظور کنترل تورم شد.

از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ جهان شاهد پیامد‌های سنگین اقتصادی این نبرد بوده است. تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه که یکی از بزرگترین تامین کنندگان نفت و گاز جهان محسوب می‌شود، در برابر ناتوانی اوکراین برای صادرات محصولات کشاورزی خود باعث افزایش نرخ تورم در جهان شد. این موضوع عواقب سنگینی را به دنبال داشت که یکی از آن‌ها اعمال سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی جهان بود. اقدامی که خود می‌تواند منجر به رکود اقتصادی شود. 

به گزارش تله تریدر، گیتا گوپیناث، معاون ریاست صندوق بین المللی پول امروز (سه شنبه) از احتمال ادامه روند افزایش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی جهان خبر داد. 

وی در مصاحبه با سی ان بی سی اعلام کرد: حقیقت این است که برای رسیدن به برنامه‌ها به منظور رساندن نرخ تورم به ۲ درصد هنوز نیازمند آن هستیم که نرخ بهره را بالا نگه داریم. 

گوپیناث خاطر نشان ساخت: بانک‌های مرکزی باید هنوز هم متعهد به مبارزه با تورم باقی بمانند گرچه این موضوع همراه با خطر رشد اقتصادی پایین و تحت تاثیر قرار گرفتن بازار کار شود. ما شاهد آن هستیم که بازار انتظار دارد ما به زودی نرخ بهره را کاهش دهیم، اما شخصا بر این باورم نرخ بهره برای کنترل تورم باید برای مدت طولانی‌تر در سطح بالا باقی بماند. 

این مقام ارشد صندوق بین المللی پول خاطر نشان ساخت: تصویر اقتصاد کلان جهان اکنون بسیار نامشخص است. 

گرچه افزایش نرخ بهره در کشور‌های غربی به رهبری آمریکا همچنان بالاست، اما این موضوع تاکنون نتوانسته است به طور کامل تورم را تحت کنترل درآورد. از این رو، مقامات پولی و بانکی معتقد هستند علی رغم خطر رکود اقتصادی، بانک‌های مرکزی می‌بایست به سیاست‌های ریاضتی خود ادامه دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار