قوچانِ پر بارش، درگیر با خشکسالی

رئیس اداره هواشناسی قوچان گفت: هر چند قوچان در خراسان رضوی به لحاظ بارش شرایط بهتری به نسبت دیگر شهرستان‌ها دارد اما نسبت به نیاز آبی که داریم در شرایط خشکسالی به سر می‌بریم.

علیرضا خسروی گفت: هرچند مقدار بارشی که در شهرستان قوچان داشته‌ایم از تمام شهرستان‌های خراسان رضوی بهتر و بیشتر بوده است، ولی این نشان نمی‌دهد که از شرایط خوبی برخوردار هستیم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه پوشش گیاهی منطقه نیاز آبی خاصی دارد، اما چون از دوره آماری عقب‌تر هستیم قطعاً با این بارش‌ها برآورده نمی‌شود.

رئیس اداره هواشناسی قوچان میزان بارش‌ها را با توجه به نیاز آبی منطقه بسیار کم اعلام کرد و گفت: قوچان در خراسان رضوی به لحاظ بارش شرایط بهتری از دیگر شهرستان‌ها دارد، اما نسبت به شهرستان و نیاز آبی که باید داشته باشد اکنون در شرایط خشکسالی هستیم.

وی مقدار بارش شهرستان قوچان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون را ۲۰۱ میلی‌متر اعلام کرد و افزود: طی همین مدت در سال گذشته ۲۵۸ میلی‌متر و مدت مشابه دوره آماری ۲۹۱ میلی‌متر بارش ثبت شده است.

خسروی خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد و نسبت به دوره آماری ۳۱ درصد شاهد کاهش نزولات جوی بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: بر اساس شاخص SPI و دوره آماری ۱۰ ساله، حدود ۷۸ درصد از مساحت شهرستان قوچان درگیر خشکسالی است که از این مقدار ۱۲ درصد خشکسالی شدید، ۲۷ درصد خشکسالی متوسط، ۳۹ درصد خشکسالی ضعیف و بقیه مساحت شهرستان در حد نرمال بوده است.

رئیس اداره هواشناسی قوچان اظهار کرد: وضعیت شهرستان قوچان به لحاظ وجود نزولات جوی در شرایط بهتری نسبت به سایر شهرستان‌های استان است و مقدار بارش بهتری دارد، ولی با توجه به نیاز پوشش گیاهی و اقلیم منطقه و همچنین نسبت به میانگین بارش دوره آماری در شرایط خشکسالی به سر می‌بریم.

وی میزان باران مؤثر را در قوچان ۱۵ میلیمتر اعلام کرد و گفت: اگر در هر بارش ۱۵ میلیمتر بارش داشته باشیم با توجه به نوع پوشش گیاهی منطقه خوب است، ولی متأسفانه بارش‌ها بسیار کم بوده است.

خسروی همچنین با اشاره به اینکه توزیع بارش‌ها خیلی مناسب نیست و حتی در زمستانی که گذشت بارش‌ها پراکنده بوده است، افزود: بارش‌های زمستانی معمولاً باید از ابر‌های پوششی باشد تا در همه شهرستان و حتی استان بارش داشته باشیم، ولی توزیع بارش‌ها در سال زراعی جاری که از مهر پارسال شروع می‌شود اصلاً خوب نبود.

وی خاطرنشان کرد: هر چند از نظر دمایی به دلیل سرمایی که در دیماه داشتیم میانگین دمای امسال مقداری نسبت به سال گذشته خنک‌تر بود، اما از ابتدای سال ۱۴۰۲ روز‌های گرم بیشتری به نسبت سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ تجربه کردیم.

رئیس اداره هواشناسی قوچان بیان کرد: اگرچه متوسط دما در سال زراعی گذشته ۹ درجه بود، ولی در سال زراعی امسال این میزان ۸ درجه بالای صفر بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.