در نطق میان دستور مطرح شد

زمینه هم اندیشی دولت و صاحب نظران اقتصادی در مجلس فراهم شود

نماینده مردم گرگان در مجلس پیشنهاد داد در مجلس زمینه هم اندیشی دولت و صاحب نظران اقتصادی دانشگاهی و بخش خصوصی برای ارائه راه حل رفع مشکلات اقتصاد، فراهم شود.

غلامرضا منتظری در نشست علنی امروز (سه شنبه ۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور گفت: در رهنمود‌های مقام معظم رهبری نسبت به دولت و مجلس دو عنصر اقتصاد و فرهنگ نقش تعیین کننده‌ای دارد بر این اساس نکاتی در این باب بیان می‌کنم هر وقت در بین مردم حضور پیدا می‌کنیم مهمترین پرسش آن‌ها این است که مشکلات اقتصادی کی حل خواهد شد؟ قیمت‌ها چه زمانی ثبات می‌یابد؟ نرخ ارز کی تثبیت می‌شود؟ پاسخ ما چیست؟ گاهی واقع در صدد اقتاع بر می‌آییم، زمانی توجیه می‌کنیم و دست‌ها را به نشان همزاد پنداری بالا می‌بریم گاهی به آینده ارجاع می‌دهیم حل خواهد شد. این پاسخ تکراری و متکی بر روش گفتار درمانی به تدریج جایگاه نماینده و مجلس را تنزل می‌دهد. نارضایتی را فزونی می‌بخشد و سرمایه اجتماعی را کاهش می‌دهد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس بیان کرد: مردمی که از همه هستی خویش در این مسیر پر افتخار گذشته اند تا کی به وعده‌ها و وعید‌ها دلخوش کنند تا کی نطق‌ها و تذکرات ما را در مجلس شاهد باشند و اثرش را در سفره معیشتی خویش نبینند؟ با وجود همه تلاش‌های ارزشمند دولت و مجلس در حوزه‌های اقتصادی متاسفانه اسب لجام گسیخته اقتصادی و قیمت‌ها با استفاده از خلاء نظارتی همواره به پیش می‌تازد و اسباب نارضایتی دوستداران نظام و ایجاد فرصت سوء استفاده برای فرصت طلبان داخلی و دشمنان خارجی را فراهم می‌کند. چاره چیست و چه باید کرد؟

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در این شرایط نیاز است بر اساس وظیفه ملی زمینه هم اندیشتی در مجلس با حضور دولت و صاحب نظران اقتصادی در دانشگاه و بخش خصوصی فراهم آوریم و بر اساس اصل قرآنی "بشنوید و بهترینش را انتخاب کنید"، به مدل نجات بخش اقتصادی دست پیدا کنیم. پیشنهاد من به هیات رئیسه مجلس این است که بر اساس رهنمود رهبری، زمینه هم اندیشی در خانه ملت با حضور دولت، نمایندگان دانشگاهی و بخش خصوصی در هفته تعطیلات مجلس فراهم آورید، بشنویم و بهترینش را انتخاب کنیم و در پایان هفته بشارتی به مردم بدهیم و مدل نجات بخش در دو مدل کوتاه مدت و بلند مدتی تقدیم کنیم.

این نماینده مجلس مطرح کرد: کوتاه مدتی که نتیجه اش را مردم بر سر سفره ببنند و بلند مدتی که پیش بینی پذیر باشد و به تدریج شعله امید را در اندیشه‌ها تقویت کند اگر چنین شود نمادی از وفاق ملی است و زمینه انتخاب احسن از اندیشه‌ها را برای ما فراهم می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی اظهار داشت: نکته دوم در حوزه مظلومیت فرهنگ است، متاسفانه ما همیشه در مباحث نظری از اهمیت فرهنگ سخن می‌گوییم آن را اکسیژنی پاک قلمداد می‌کنیم، ولی در مقام عمل مظلوم است به گونه‌ای مقام معظم رهبری بر مظلومیت فرهنگ مهر تایید می‌زنند. در این مجال کوتاه با ذکر چند نکته در آستانه بررسی برنامه هفتم به سهم خویش در جهت کاهش غبار محرومیت از سیمای فرهنگ این کشور سهیم باشم. باید مسئولین و متولیان با نگاهی به پیشینه درخشان تمدنی سرزمینی در یابند وضعیت نسبی ایران اسلامی در مقیاس جهانی فرهنگ است نه اقتصاد، باید این وضعیت را قدر بدانیم تا بر صدر بنشینیم.

منتظری تاکید کرد: نکته دوم تغییر نگاه مسئولان و متولیان نسبت به فرهنگ است باید ضرورت این را بدانیم که فرهنگ بر همه امور تقدم دارد و باید به نقش بی بدیل فرهنگ در گونه‌های مختلف پیشرفت چه اقتصادی، چه سیاسی و چه اجتماعی واقف باشیم چرا که بین نوع نگاه مسئولان و باز شدن چتر حمایت فرهنگ بر سر اصحاب فرهنگ رابطه معنا داری وجود دارد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در برنام هفتم نیاز است تمام بخش‌های فرهنگ چشم انداز داشته باشد ما در حوزه فرهنگ دچار روزمرگی هستیم و باید نمایش و سینما و موسیقی و نشر کشور چشم انداز داشته باشد و بام هدف تعریف شود اگر بام هدف تعریف شد برای متولیان محرز خواهد شد برای به نردبانی با چند پله نیاز دارد، وزیر به هنگام پذیرش مسئولیت می‌داند پا بر پله چندم نهاده است و هنگام تحویل می‌گوید اینجا ایستاده است و مابقی را شما ادامه دهید اگر چنین شد با جابجایی دولت‌ها فرهنگ دستخوش سلیقه‌ها نخواهد شد. توجه جدی به سرانه فرهنگی برای هر ایران در برنامه هفتم توسعه است همچنین باید سهم فرهنگ از بودجه عمومی به ۷ تا ۱۰ درصد ارتقا پیدا کند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار