نظارت ۳۴ اکیپ ثابت و سیار بر ذبح دام در اردبیل

سرپرست دامپزشکی استان اردبیل گفت: ۳۴ اکیپ ثابت و سیار کار نظارت بر ذبح دام‌های قربانی را در اردبیل انجام می‌دهند.

مهدی فیضی از آماده باش کامل دامپزشکی برای معاینه قبل و بعد از کشتار دام‌های قربانی به منظور حصول اطمینان شهروندان از سلامتی این دام‌ها با تجهیز و ساماندهی ۳۴ اکیپ ثابت و سیار نظارت بهداشتی دامپزشکی و مشارکت ۸۰ پرسنل فنی و متخصص در امر بازرسی گوشت متشکل از دکتر دامپزشک، کارشناس بازرس بهداشتی گوشت و روحانی ناظر ذبح شرعی در استان خبر داد.

سرپرست دامپزشکی استان اردبیل می گوید: این اکیپ‌ها در روز عید قربان در میادین اصلی شهرستان‌های استان مستقر بوده و آماده ارائه خدمات نظارت بهداشتی دامپزشکی به صورت رایگان هستند.

او بر ضرورت توجه شهروندان به توصیه‌های بهداشتی در راستای پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به ویژه بیماری تب خونریزی دهنده «کریمه کنگو» که با توجه به فصول گرم سال و فعالیت کنه‌ها در استان وجود دارد، تاکید کرد.

فیضی با تاکید بر اینکه در راستای اثربخشی بیشتر اقدامات نظارتی و سلامت محور دامپزشکی که در طول سال به صورت مستمر انجام و در برخی مناسبت‌ها این طرح‌های نظارتی تشدید می‌شود، گفت: به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب و مؤثر در فرآیند تضمین سلامت گوشت و آلایش خوراکی دامی، انجام عملیات بازرسی بهداشتی لاشه دام‌های قربانی در عید سعید قربان با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط حوزه سلامت و امنیت غذایی جامعه در قالب طرح تشدید و به صورت ویژه و کاملاً رایگان انجام می‌گیرد.

به گفته او، با هماهنگی‌های انجام شده تمامی کشتارگاه‌های دام در روز عید قربان فعال بوده و آماده ارائه خدمات هستند، بنابراین توصیه اکید ما به شهروندان این است که حتی المقدور از کشتار دام در منازل، معابر و خیابان‌ها خودداری کرده و دام خود را برای کشتار به کشتارگاه منتقل تا فرآیند کشتار و آماده سازی لاشه به صورت کاملاً بهداشتی و تحت سیستم نظارت بهداشتی دامپزشکی انجام گرفته و با حصول اطمینان از سلامت لاشه از آلودگی‌های زیست محیطی و انتشار آلودگی‌ها جلوگیری شود.

فیضی گفت: شهروندان در صورت ذبح دام قربانی در منزل، اکیپ‌های سیار دامپزشکی را مطلع کرده تا از سلامت دام و لاشه دام قربانی خود اطمینان حاصل کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.