پزشک افغانستانی برنده جایزه اورتوپیدی ساین شد

اسماعیل وردک، متخصص اورتوپیدی در شفاخانه سردار محمد داوود خان در کابل، برنده جایزه اورتوپیدی انجمن ساین آمریکا شد.

اسماعیل وردک مخترع دستگاه(آله) طبی "افغان" است که از آن برای درمان شکستگی استخوان عینک زانو و مفصل آرنج به کار گرفته می‌شود و بیش از هر روش دیگر، برای درمان چنین شکستگی‌های استخوان مؤثر است.

جین دیلنر، رئيس اجرایی انجمن طبی "ساین" گفت که اسماعیل وردک با اختراع این دستگاه و روی کار آوردن روش کامیاب درمانی و آشنا ساختن پزشکان افغانستان و خارجی با این روش درمانی و کاربرد دستگاه افغان، مستحق دریافت این جایزه شناخته شده است.

اسماعیل وردک نیز گفته است که با استفاده از این دستگاه، در چند سال گذشته به کمک انجمن ساین، حدود ۱۵ هزار عملیات موفقیت آمیز جراحی استخوان در افغانستان صورت گرفته‌است.

لویس زیرکل، بنیانگذار نهاد طبی ساین که وسایل و مهارت های اورتوپیدی را به پزشکان در کشورهای روبه انکشاف به شمول افغانستان فراهم می‌کند، از اختراع اسماعیل وردک قدردانی کرد.

وی از این پزشک به عنوان "آموزگار برتر و جراح برتر" یاد کرده است. این جایزه در ماه اکتبر به اسماعیل وردک اهدا خواهد شد.

آله طبی "افغان" دو دهه پیش توسط محمد اسماعیل وردک و عبدالرزاق سیاوش، متخصصان اورتوپیدی در شفاخانه سردار محمد داوود خان اختراع شد و تا کنون در شماری از کشورهای جهان از جمله آمریکا، هند، پاکستان، بنگلادش، فلیپین و شماری از کشورهای آفریقایی از آن به کار گرفته شده‌است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.