امکان استخدام کارکنان شورای حل اختلاف فراهم شد

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف از تایید بخش‌های اصلی لایحه شورا‌های حل اختلاف و فراهم شدن امکان استخدام کارکنان شورای حل اختلاف پس از سال‌ها تلاش خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در خصوص تایید بخش‌های اصلی لایحه شورا‌های حل اختلاف و فراهم شدن امکان استخدام کارکنان شورا، گفت: پس از چندین بار تبادل لایحه شورا‌ها بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، در نهایت در تاریخ ۱۴۰۲/۳/۲۴ مسایل اصلی لایحه مورد تایید قرار گرفت و چند ابهام باقیمانده مورد نظر شورای نگهبان نیز در تعامل با مجلس رفع خواهد شد.

وی در تبیین نوآوری‌های این لایحه، گفت: در جزء ۵ بند ۲۶ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه کشور ابلاغی مقام معظم رهبری «توسعه شیوه‌های مردمی، مشارکتی و غیر قضایی» مورد تاکید معظم له قرار گرفته و بر همین اساس بنیاد دادگاه صلح در تشکیلات قضایی کشور نهاده شد تا ضمن تسریع در دادرسی با استفاده از ظرفیت مشارکت مردم، امکان صلح و سازش و عدالت ترمیمی نیز افزایش یابد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه ادامه داد: قوه قضاییه مکلف است ظرف یک سال از لازم الاجرا شدن این لایحه پس از تبدیل آن به قانون، تشکیلات دادگاه صلح را که متشکل از رئیس دادگاه یا دادرس علی البدل است، در تمام حوزه‌های قضایی ایجاد کند.

معاون رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: بیش از ۲۲ عنوان کلی حقوقی و همچنین رسیدگی به جرایم مستوجب مجازات‌های درجات ۷ و ۸ و همچنین جرایم غیرعمدی ناشی از تصادفات رانندگی و حوادث ناشی از کار از جمله صلاحیت‌های محاکم صلح است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی در ادامه با قدردانی از تلاش‌های ۲۰ ساله اعضا و کارکنان شورا‌های حل اختلاف سراسر کشور، که همواره برغم وجود کاستی‌ها و سختی در معیشت، یاور دستگاه قضایی بوده و هستند اعلام کرد: در نهایت پس از چند سال پیگیری، مطالبه این قشر زحمت کش به نتیجه رسید و با تایید مقررات ماده ۵ مکرر لایحه شورا‌های حل اختلاف، امکان استخدام حدود ۱۰ هزار نفر از آن‌ها فراهم شد.

وی در خصوص اولویت استخدام اعضا و کارکنان شورا نیز بیان کرد: بر اساس مقررات ماده ۵ و تبصره‌های آن، اولویت استخدام با کارکنان شورا‌ها است و این اولویت بر اساس معیار‌هایی مانند «توانمندی، سوابق همکاری، تحصیلات، حسن انجام کار و تخصص» بر اساس آیین نامه‌ای است که به تصویب رئیس قوه قضاییه می‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی در خصوص نحوه فعالیت آینده شوراها، با بیان اینکه بر اساس مقررات این لایحه؛ شورا‌های حل اختلاف صرفا به امور سازشی می‌پردازند و دادرسی قضایی تنها با دادگاه‌های صلح است، گفت: امیدوارم بتوانیم با همکاری سایر بخش‌های مرتبط در درون و بیرون قوه قضاییه، این تحول بزرگ را به درستی اجرا کنیم و نتیجه آن نیز ایجاد آرامش بیشتر برای مردم و تحقق عدالت و صلح باشد.

عضو شورای عالی قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد تا با توجه به زمان کم باقیمانده از اعتبار قانون فعلی شوراها، اصلاح اندک ابهامات مطرح شده از سوی شورای نگهبان نیز در دستور کار مجلس قرار گیرد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه همچنین قدردانی از حمایت جدی رئیس قوه قضاییه در امر جذب نیرو‌های شورایی را لازم دانست و از مساعدت‌های معاون اول قوه قضاییه و مجموعه معاونت اول، مشاوران رئیس قوه قضاییه، معاونت محترم حقوقی، معاونان مرکز و معاون استانی حل اختلاف و بویژه از همراهی بسیار عالی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای محترم شورای نگهبان تشکر کرد.

برچسب ها: استخدام ، حل اختلاف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمید
۰۳:۱۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
حق الناس است حق حقوق فرزندان زحمتکش تحصیل کرده در شورای حل اختلاف دادگستری را می‌خورید درآمد هر شورای حل اختلاف در هر شهر اعم از پول تمبر رسیدگی ، پول نیم عشر ، پول جریمه فاقد گواهینامه، وغیره فقط در شورای حل اختلاف دادگستری در هر شهر بخصوص شهر کرمان روزی چندین هزار میلیارد تومان است که از مردم میگیرید مردم مشخص نیست این پولها خرج کجا میشود اطلاع رسانی کنید و دیگر هزینه تمبر و نیم عشر و جریمه وغیره نپردازیم و فرزندان جانبازان و ایثارگران هم حامی ما مردم هستند
Iran (Islamic Republic of)
عمید
۰۳:۱۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف از تایید بخش‌های اصلی لایحه شورا‌های حل اختلاف و فراهم شدن امکان استخدام کارکنان شورای حل اختلاف پس از سال‌ها تلاش خبر داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۰ تير ۱۴۰۲
از وقتی شوار و فرهنگ رو نابود کردید پلیس ما شد بی ارزش مردم ما شدن لاش خورمجبور. ادب رفت نظم رفت حرام جای حلال گرفت. نا ادم جای ادم گرفت مگه دیگر میزارم بیشتر حرمت ها ی ایرانی بیشتر از بین ببرید... هرگز نمیزارم.. معنای گفتارم درتوانت هست بشکافی.... جانان صاحب.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۰ تير ۱۴۰۲
مگر دست شماست که استخدام کنی.. دست شما نیست... تا جا زدید صاحب هم میریزه بیرون... شک نکن... جانان صاحب....
Iran (Islamic Republic of)
عمید
۰۰:۲۹ ۰۶ تير ۱۴۰۲
چرا حق حقوق فرزندان جانباززحمتکش تحصیل در شورای حل اختلاف دادگستری شهر کرمان را می‌خورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۵ تير ۱۴۰۲
سلام و عرض ادب خدمت قضاوت کنندگان عزیز از سال۸۳تاکنون با مدرک حقوق بادست مزد ماهی۳۰هزار تومان که درسال۲بار پرداختی می شدیکی برج۶ودیگری برج۱۲ بدون بیمه کارکردم.بسیاری از همکاران نیز همین طور ولی در این سالها عیناً بی عدالتی وحق کشی را دیدیم .واینکه اونایی که هنوز بعداین سالها توی شوراهستند پارتی نداشتن و تجربه وسوادشون از اونایی که ۶ماه یک سال یا۳سال آمدن وبابند پ جذب دادگستری شدن بیشتره.دیگه همیشه یادگرفتم که ناتوان رابکوبیم وتحقیرش کنیم بسه دیگه ماجوانیمونو گذاشتیم واز پارتی بازی زخم ها خوردیم ویکی صدامونو نشنید.خودتون مدیون من وامیال من کردین باشد تا روز حساب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۰۷ تير ۱۴۰۲
اینایی که من میشناسم تو شورا هستن چندتاشون دیپلم هم ندارن در ضمن عشق قمپوز در کردن داشتن عشق رییس بازی و قاضی بودن باعث شده مجانی کار کنن ، کسی رو زور نکردن مجانی کار کنه دوست نداشتن مجانی کار نمیکردن که الان منتشو میذارن ، حرف اول و آخر تو همه جای دنیا باید قانون باشه نه یه کلمه کم نه کلمه زیاد ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۵ تير ۱۴۰۲
باسلام کسانی که سال 83 فازغ التحصیل حقوق شدن و 14 سال داره کار شورا میکنه چطور بیسواده , شاید هم چون افتخاری کار میکنن بهشون بیسوادمیگین,چون حضرتعالی یک روز هم افتخاری بر کسی کار نمیکنی ,ٱخرزحماتشون رو بابیسوادی جواب میدین? ,««بهرحال از تلاش قوه قضاییه و مجلس و دولت قدردانپی میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۵ تير ۱۴۰۲
دوست عزیز به قول شما کسی هم که بعد از سالها کار در شورای حل اختلاف تخصص و سواد و تجربه کافی را کسب کرده چه نگرانی باید بابت آزمون برای استخدام داشته باشه؟ وقتی آزمون برگزار بشه و همه حتی کسانی هم که در بیرون هستند در شرایط برابر با هم رقابت کنند اولاً هم جلوی اعتراضات اینچنینی بسته میشه و هم نیرویی که بعد از سالها کار در شورای حل اختلاف تخصص و سواد و تجربه کافی را کسب کرده طبیعتاً نباید نگرانی بابت شرکت در آزمون داشته باشه چراکه با این شرایطی که شما میفرمایید در این آزمون موفق خواهد بود. بنابراین نباید جای نگرانی در این زمینه وجود داشته باشه و مردم هم نسبت به دستگاهی که عدالت را در درون خودش اجرا می کنه دلگرم تر شده و حتی الگویی برای دیگر دستگاهها و نهادها خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۰۵ تير ۱۴۰۲
هر چی هست پرونده ها خیلی بیشتر از معمول شده
شهر ما قبلا دادگاه نبود
به امید روزی که تو هر کاری با بررسی دقیق علمی بریم جلو
Iran (Islamic Republic of)
د
۰۸:۰۷ ۰۵ تير ۱۴۰۲
شورای حل اختلاف یکی از جاهای تفرقه افکن و کار شکن است و افراد بیسواد و بازنشستگان از رده خارج و پیر و نا کارآمد در آن بیشتر ساعات خواب هستند اگر این شورای نا کارآمد ودر بسیاری موارد کار شکن منحل و جمع آوری شود بهتر است .
Iran (Islamic Republic of)
ب ت
۱۱:۴۷ ۰۵ تير ۱۴۰۲
بد نیست کمی چشات باز کنی و قضاوت ناحق نکنی
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۵۴ ۰۶ تير ۱۴۰۲
مطمئنا شمایی که بی محابا وبدون اطلاعات کافی بچه های شورای حل اختلاف رابیسواد فرض میکنی از لحاظ علمی چیزی در چنته نداری اکثر نیروهای شورا فوق لیسانس با کلی تجربه آدم موقعی که کار علمی ودلسوزانه اینا رومیبینه آنقدر دقیق کار می‌کنند و از اون طرف چند سال است بدون حقوق به نظام و قوه قضائیه و مردم صادقانه خدمت میکنن واقعا باید احسنت گفت بر این ایثارگران و به نوعی جهاد گران حوزه عدالت.وبه نظر بنده اگر اقدامی توسط مسئولین جهت احقاق حق این قشر انجام نشه باید تعجب کرد که چرا حقوق اینا نادیده گرفته شده شمایی که انتقاد مخرب میکنی ودر راحتی و عیش ونوش بودی اگه حقی به شما داده بشه در این حوزه بی عدالتی محض میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۰۵ تير ۱۴۰۲
با سلام متاسفانه سالهاست در جامعه ما عدالتی برای جذب و استخدام بخشی از نیروها در ادارات و سازمانها وجود ندارد. یکسری افراد با سفارش بدون هیچگونه آزمون و بررسی صلاحیتی با سفارش وارد می شوند و بعد از مدتی مدعی می شوند که حقشان ضایع شده و باید به وضع استخدامشان رسیدگی شود. و مسئولان عزیز و دلسوز ما نیز با این استنباط که حالا این دسته از نیروها به هر طریقی که وارد شده اند باید جذب و استخدام شوند. این رویه مرتب در حال تکرار شدن است و به این شیوه بسیاری از افراد توانمند و حتی نخبه فرصت استخدام عادلانه از آنها گرفته می شود و حقشان ضایع می گردد و تاکنون هیچگونه اراده و عزم جدی نیز از سوی مسئولان عزیز و پرتلاش برای حل و پایان دادن به این رویه ناعادلانه استخدام و جذب نیرو در ادارت و سازمانها مشاهده نشده است. بابا شما رو بخدا یکبار هم که شده بیایید برای همیشه به این رویه ناعالانه و سفارش و پارتی بازی در جذب نیرو پایان بدید...... انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۳ ۰۵ تير ۱۴۰۲
شورای حل اختلاف که مرتب عوض میشن رو چه جوری می‌خوان استخدام کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۵ تير ۱۴۰۲
سلام اونایی که عوض میشن بازنشسته و اعضای محترم شورا هستن ,کادر اداری فرق میکنه
Iran (Islamic Republic of)
فرید
۰۳:۲۱ ۰۵ تير ۱۴۰۲
اختلاف ایجاد نکنید تا بنده خدا ها به زحمت نیفتن هر کی فامیلشو میزاره شورا بعدم تلاش برای استخدام خدایی هیشکی سر جاش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۰۵ تير ۱۴۰۲
سلام خدارو شکر به تخصص وتعهد والبته به جمعه ایثار گران نیز عنایت داشته باشید.که هم در گذشته جانفشانی کرد ند وهم اکنون عمرشان را سالیان. سال در شورا به اصلاح ذات البین سپری کردند.
Iran (Islamic Republic of)
Mohammad
۰۰:۴۹ ۰۵ تير ۱۴۰۲
ترا خدا این کار را نکنید و لطمه بزرگی به قوه قضاییه نزنید . این پیش بینی یک شهروند ایثارگر است
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۱:۵۴ ۰۵ تير ۱۴۰۲
جناب (Mohammad) فرض کن سوار یک خودرو شدی تا به تهران بروی و پول هم به او ندادی. اگر وسط راه بنزین تمام کرد و متوقف شد چه میکنی؟ پلیس راه قم تا تهران پیاده میروی؟ میدوی؟ یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت. حقوق !!!!!!!!!!! دلال پورسانت و اسکونت پولش را هم بگیرد ولی قاضی برود زیر پل ماهی بگیرد نا شکمش پر بشود و قضوت کند دلال را؟ آقای پیش بین ایثارگر؟ !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۴ تير ۱۴۰۲
انشالله اینکار نشه چون افرادی که داخل شوراهستند اصلا سواد حقوقی ندارند و پارتی بازی هم زیاد میکنند و بعضا هم مدارکشون فقط بخاطر افزایش حقوقه و بار علمی ندارند از همون طریق ازمون اعضای شورا رو انتخاب کنین که همه یکسان باشند چون برخیاشون همینطوری وارد شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۴ تير ۱۴۰۲
هر گونه استخدام بدون ازمون . بی عدالتی در حق جوانان جویای کار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۵ تير ۱۴۰۲
کارکنان شورا هم جوان بودن و الان پیر شدن با کار در شورا پس بی عدالتی نیست و هنوز دیر هم عدالت اجرا شده
Iran (Islamic Republic of)
قضنفر
۲۲:۵۰ ۰۴ تير ۱۴۰۲
تبعیض و فساد پایانی ندارد چرا باز دارید قانون را دور می زنید مگر نه اینکه هرگونه استخدام و بکار گیری نور فقط از طریق سازمان امور اداری و استخدامی و از طریق برگزاری آزمون باید صورت گیرد پس چطور بدون آزمون و با رابطه یه عده که مشخص نیست چه برتری نسبت به بقیه متقاضیان دارند بکارگیری و استخدام شوند؟به نظرمن به حد کافی در حق این ملت بدبخت خصوصا جوانان جویای کار اجحاف شده شما را بخدا با این رفتارهایتان قلب و جیگر آنها را پاره پاره نکنید و مطابق قانون اگه قرار کسی استخدام شه اول اون ارگان باید نیازمندی شو از طریق جراید کثیرالانتشار اعلام متقاضیان ثبت نام و از طریق آزمون شایسته ترین ها انتخاب و استخدام شوند
Iran (Islamic Republic of)
عمید
۰۰:۴۳ ۰۶ تير ۱۴۰۲
بعضی ها اصلأ نمی‌دانند فرزندان جانباز و زحمتکش چندین سال عمرشأن را روی شورا حل اختلاف گذاشتند و مجانی کار کردند اون پس استخدام حق کارکنان شورای حل اختلاف دادگستری است که هم تجربه دارن ، هم فرزند جانباز یا ایثارگرن ، هم رشته مربوط به عدالت دارن ، هم جوانیشان به امید همچین روزهایی به باد رفت و الان پیر و درد مند شدند پس چیزی نمی‌دانید ، سر رشته نداری، سابقه کار مجانی چندین ساله نداری ، عمرت پای شورا ده سال نگذاشتی ، پس حرف مفت نزن حق شأن است کی حاضره الان مجانی بیاد یک روز کار کنه اینها ده سال هر کدام کار کردند ،علم و تجربه دارند،جوانیشان را گذاشتند حالا من از راه رسیدم بخواهم حرف مفت بزنم گرچه به حرف من تو هم اهمیت نداده
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۲:۳۸ ۰۴ تير ۱۴۰۲
خداراشکر ولی توراخدا دراینجا اولویت به این نفراتی که تحصیلات حقوق دارندوسالهاست بااین حقوق کم اونجاموندند وبعضی ها واقعا بخاطراین شغل زندگی نکردندو سوختندوماندند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۵ تير ۱۴۰۲
سلام دقیقا,عین واقعیته
Germany
مهدی
۲۲:۱۷ ۰۴ تير ۱۴۰۲
ما کارمندان وزارت کشور حقوق مون زیر ۱۰ میلیون این آقایان دارن استخدام میکنن کدوم شوراه اختلاف کجا کدوم اختلاف رو حل کردین
Iran (Islamic Republic of)
حسین ....
۰۶:۵۸ ۰۵ تير ۱۴۰۲
سلام
خودم چند سال همین اواخر اونجا مسؤل شعبه بودم و با تمام تلاش شبانه روزی با حقوق کمتر از یک میلیون تومان تلاشگرانه همه در حال فعالیت هستند ،حالا حضرتعالی از مشکلات و معضلات شوم خبر نداری چرا دخالت میکنید و سنگ اندازی در حالی که خودت بیش از ۱۰ برابر حقوق شوم میگیری همه چی باید برای شما باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۵ تير ۱۴۰۲
سلام یه سری به آمارسازشی ها بزن شاید رفع ابهام و به اطلاعات شماهم اضافه بشه, از سازش این همه پرونده در ماه خوشحال بشی
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۲۱:۵۵ ۰۴ تير ۱۴۰۲
خیلی بی عدالتیه چون تمام اعضای حل اختلاف با رابطه رفتن تو حل اختلاف الان هم مفتی مفتی دارن بدون هیچ آزمونی استخدام میشن این هم از عملکرد دولت و مجلس انقلابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۵ تير ۱۴۰۲
اعضا شورا از بازنشستگان هستن که دارن افتخاری کارمیکنن وبنده خداها اصلا جز این استخدامی نیستن فقط کارکنان اداری شورا که مدت بیست ساله از سال 1382دارن افتخاری بدون کمترین حقوق کار کردن بعد اینهمه مدت بخوان اونارو تکلیف شون معیین کنند بنظرتون اشتباهه چرا وقتی از چیزی خبر ندارین قضاوت میکنیداگه این مدت میرفتیم آرایشگری الان بهترین در آمد رو داشتیم بیست سال از عمرمون رو شورا افتخاری کار کردیم با مدرک حقوق از کجا میدونی سواد حقوقی ندارن هر آدمی کافیه یه مدت یه کاری یا حرفه ای رو انجام بده تخصص و تجربه اش باعث میشه یاد بگیره کارشو خواهشا بدون اطلاع کافی نشینید قضاوت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۰۴ تير ۱۴۰۲
نه شوروها بدرد نمی خورند.. نه.... چرا چون تغییر می کنند وامرقضاوت مرتبه بالایی دارد وهرناشایستی درشورا ها خود رو رسانده... که صاحب جمعش خواهد کرد وکد خدا کافی ایست... وپاسگاها هم اختیارات صلحی پیدا خواهند کرد.. جانان....