باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

قیمت مسکن کوتاه بیا نیست، مستاجران همچنان قربانی تابستان

همزمان با آغاز فصل اجاره خانه ها، برخی مستاجران همانند هر سال کاسه چه کنم به دست گرفته و از این بنگاه به آن بنگاه می روند.

روز‌های جوانی آرام آرام ورق خوردند و آرزوهایمان یکی یکی از جلوی چشم ما و هم نسلانمان رد شدند، دریغ از یک گوشه نگاهی که ما هم دل داریم و هر چقدر به دنبالشان دویدیم نشد که نشد، قدیم تر‌ها وقتی می‌خواستند بگویند فلانی ندار است می‌گفتند بی سر و سامان است و سرپناهی ندارد اصلا یکی از ویژگی‌های دارا و ندار همین مسکن بود.

شروع تابستان شاید برای بخشی از جامعه یعنی تفریح و تعطیلی، اما برای بخش نسبتا زیاد کشور که طبق آمار کمیسیون عمرانی مجلس بالغ بر ۵۱ درصد مردم ایران است یعنی استرس، اضطراب و ترس که چه می‌شود و صاحب خانه چقدر قرار است روی پول پیش و اجاره اضافه کند.

مهم نیست به چه چیز و چه کس اعتقاد دارید یا ندارید مستاجر که باشید همین روزهاست که خدا را به هر چیز و هرکس قسم می‌دهید تا سرپناهی برایتان پیدا شود و رنگ رخساره زن و فرزند، شما را از درون شرمنده نکند.

ما را به سخت جانی خود این گمان نبود

تقویم اجاره منزل به وقت اتمام است و بازار بنگاه‌های معاملات ملکی روز به روز داغ‌تر می‌شود، صاحب خانه از اوضاغ قمر در عقرب اقتصاد می‌گوید و افزایش پول پیش را معلول تورم مهارنشدنی عنوان می‌کند، مستاجران هم این روز‌ها به در و دیوار می‌زنند تا هرچه در این یک سال پس انداز کرده اند در طبق اخلاص گذارده و تحویل صاحب خانه‌ای بدهند که او هم گرفتار است.

محسن یکی از دوستان قدیمی نزدیک به یک ماه است در پی یافتن خانه این سو و آنسوی شهر را متر می‌زند و به دوستانش که ما باشیم سپرده است اگر جایی با پول مناسب پیدا کردیم دریغ نکنیم که ثواب دارد، حالا کار ما شده است این سو و آن سو فضای مجازی و حقیقی را دیدن و پیدا کردن خانه‌ای مناسب در شهر نه زیاد کوچک و نه زیاد بزرگ ساری.

اجاره منزل در این شهر از ۵۰ میلیون پول پیش و ماهی ۳ میلیون تومان شروع می‌شود و تا یک میلیارد و دویست و ماهی ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان اجاره تخت گاز پیش می‌رود، در همین گیر و دار نگرانی حالا به سراغ من نیز آمده است، جوان بیست و چند ساله مجرد که حقوقش کفاف پول تاکسی اش را هم نمی‌دهد چه کند با این اوضاع سرسام آور، دیروز محسن می‌گفت شاید بخواهم بروم خارج از شهر، پولم به این قیمت‌ها نمی‌رسد.

قیمت مسکن کوتاه بیا نیست، مستاجران همچنان قربانی تابستان
محسن ۳۵ سال سن دارد فرزندش تازه به دنیا آمده به همین دلیل نیز صاحبخانه گفته است، چون سه نفر شده اید باید صد میلیون به پول پیش و دو میلیون به پول اجاره اضافه کنید، قابل توجه دولت و مجلس و ایضا نهاد‌های دیگر که فرزندآوری را مهم می‌دانند.

محسن عجیب نگران است، می‌ترسد خانه‌ای پیدا نشود و نتواند سرپناهی برای خانواده اش مهیا کند یکی از دوستان می‌گفت با این اوضاع نمیتوان خانه خرید باید شریکی پول گذاشت زمین بخریم و بدهیم مشارکتی کسی پیدا شود تا بسازد.

این یعنی می‌توان به صورت خودجوش تعاونی‌هایی تشکیل شود تا جوانان بتوانند با پول کمتری صاحب خانه شوند، ایده جالبی است که شاید در دراز مدت بتوان روی آن حساب کرد، اما الان هر چه داریم و نداریم باید بدهیم پای اجاره و انگار قرار نیست چیزی برایمان بماند تا صرف این فکر‌های بکر کنیم.

گوش کسی به حرفمان بدهکار نیست

مالیات بر خانه‌های خالی طرحی بود که اگر شهروندی بیش از دو خانه داشت و در آن خانه کسی زندگی نمی‌کرد باید بابت آن مالیات می‌داد، تعداد خانه‌های خالی به صورت دقیق مشخص نیست و بین دو تا ۲.۵ میلیون اعلام می‌شود، قرار بوده دولت در سال گذشته از محل اخذ مالیات از خانه‌های خالی ۲ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد که فقط ۶ میلیارد تومان آنرا اخذ کرده است.

محمد منان رییسی مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گفت: قانون مالیات از خانه‌های خالی و لوکس به درستی اجرا نمی‌شود در حالیکه در غرب، مالیات سنگینی بابت این موارد اخذ می‌شود.

او افزود: کشور‌های غربی توانستند با سیاست‌های تنظیم گری و مالیات بازار مسکن خود را کنترل کنند به عنوان مثال در کشور‌های آمریکا و فرانسه یک واحد مسکونی اگر به مدت یکسال خالی بماند باید معادل ۱۰ درصد ارزش آن منزل مالیات پرداخت شود.

رییسی با بیان اینکه سیاست‌های اشتباه شورای عالی شهرسازی منجر به بحران در زمینه مسکن می‌شود، گفت: قیمت زمین در تهران بیش از ۱۱۰۰ برابر در ۳۰ سال اخیر رشد کرده است و نکته جالب اینجاست که قیمت زمین در تهران حتی نسبت به دلار و طلا چندین برابر افزایش یافته است.

قیمت مسکن کوتاه بیا نیست، مستاجران همچنان قربانی تابستان
مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی افزود: مهاجرت به کلان شهر و عدم متناسب بودن عرضه و تقاضا باعث این رشد سرسام آور شده است که عمدتا شهرداران برای برطرف کردن این چالش و پاسخ به تقاضا مشتریان، زمین‌های شهری را به صورت تراکم فروخته اند.

او در پاسخ به این سوال که آیا تراکم فروشی و بلندمرتبه سازی توانسته مشکل مسکن مردم را حل کند و این خانه‌ها به دست مصرف کننده می‌رسد؟ گفت: تراکم سازی، امتیازی است که در اختیار سازندگان قرار می‌گیرد و نشانه آن، ۲ میلیون خانه خالی در تملّک بانک هاست یعنی این تراکم سازی‌ها بیشتر از آنکه به دست مصرف کنندگان برسد در دست ثروتمندان است.

منان رییسی راه حل‌هایی نیز برای برون رفت از بحران مسکن دارد و می‌گوید: اگر واقعا می‌خواهیم مشکل مسکن حل شود باید قانون مالیات بر خانه‌های خالی را به طور درست اعمال کنیم و شیوه شورای عالی مسکن و شهرسازی که با همان روش‌های قبل از انقلاب در حال اجراست تغییر کند.

او گریزی نیز به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته خود با هیات دولت زد که فرمودند: در مساله مسکن ما به خارج وابستگی نداریم، زمینش مال خودمان است، مصالحش مال خودمان است، طراحی این‌ها مال خودمان است بنابراین به مساله مسکن باید رسید، یکی از اولویت‌های قطعی در بحث اقتصادی بخش مسکن است.

منان رییسی با بیان اینکه باید به کلیدواژه‌هایی همچون زمین، مصالح و طراحی توجه کرد، گفت: رهبر جامعه راهبرد‌های حوزه مسکن را مشخص کرده اند، اما متاسفانه مسئولان اجرایی هنوز متوجه رهنمود‌های ایشان نشده اند. وقتی رهبری می‌گویند طراحی این خانه در اختیار ماست یعنی باید شیوه خانه سازی را بر مبنای ایرانی اسلام طراحی کنیم نه به صورت تراکم سازی تا خانه به وسعت قوطی کبریت در اختیار مردم قرار دهیم.

حکایت این روز‌های بازار مسکن آن جایی تلخ‌تر می‌شود که یک جوان ایرانی برای خرید یا اجاره همین قوطی کبریت هم باید هزینه زیادی را متحمل شود، اما اگر با تراکم سازی و ساختمان سازی نمیتوان مشکل را حل کرد پس از چه راهی میتوان پرونده مشکلات مسکن را برای همیشه بست؟

زیست شهر‌های نوین مولد، راهکاری شگفت انگیز

مشکلات مسکن همیشه یکی از مهم‌ترین مسائل کلان کشور بوده است، خانه هر سال قوز بالای قوز معضلات ایران می‌شود و راهکاری هم اگر برای برون رفت از آن باشد یا تکراری است یا در عمل نشان داده است که نمی‌شود زیاد به آن تکیه کرد، برخی در این کشور، اما حرف‌های جدیدی درزمینه مسکن دارند، آن‌ها معتقدند ثبات در امر مسکن سازی و رفع دغدغه بسیاری از شهروندان ایرانی نه با مدل‌های شهرسازی غربی بلکه با مدل و شیوه‌های ایرانی اسلامی حل می‌شود.

قیمت مسکن کوتاه بیا نیست، مستاجران همچنان قربانی تابستان
قیمت مسکن کوتاه بیا نیست، مستاجران همچنان قربانی تابستان
دکتر عباس جهانبخش فارغ التحصیل کارشناسی ارشد معماری دانشگاه هنر تهران است او دوره دکتری خود را با گرایش معماری اسلامی در دانشگاه هنر اصفهان گذرانده و هم اکنون به عنوان عضو هیئت علمی این دانشگاه مشغول فعالیت است.

او در اینباره گفت: اگر به زندگی اکثر افراد جامعه سرکی بکشیم، خواهیم دید مسکن چالشی اساسی است که خانواده‌های بسیاری با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

او با بیان اینکه این مساله به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت هم تبدیل شده و نهضت ملی مسکن اقدامی در همین راستا است افزود: برای حل این چالش، جامعه نیازمند آگاهی و آمادگی است تا از الگو‌های رایج و معضل‌آفرین فعلی گذر کرده و پذیرای ایده‌هایی نو و متناسب با بوم و فرهنگ خود باشد.

رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۲۳ دی‌ماه ۱۳۹۲ در جمع شهردار و اعضای شورای شهر تهران دقیقا به همین نکته مهم اشاره فرمودند که هرچه ممکن است، محیط زندگی شهر، به گونه‌ای طراحی و ساخته شود تا تحقق سبک زندگی اسلامی، راحت‌تر امکان‌پذیر باشد.

او با بیان اینکه بار‌ها گفته شد که متراکم ساختن کلانشهر‌ها به بهانه صرفه جویی در هزینه‌های مدیریت شهر، اشتباه راهبردی است گفت: به عنوان مثال در هنگ کنک شهرکی وجود داشت به نام کولون که از لحاظ جمعیتی به شدت متراکم بود و نهایتا بعد از ۹۶ سال، در سال ۱۹۹۴ پس از تخریب توسط دولت هنگ کنگ به یک پارک شهری تبدیل شد.

قیمت مسکن کوتاه بیا نیست، مستاجران همچنان قربانی تابستان
او ادامه داد: از ویژگی‌های خاص این شهرک آمار بالای آسیب‌ها و معضلات اجتماعی بود و سوابق این شهرک و برخی نمونه‌های مشابه دیگر، اثبات می‌کند که بین افزایش بیش از حد تراکم از یک سو و آسیب‌های اجتماعی از سوی دیگر، رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد.

جهانبخش با بیان اینکه متراکم سازی نه تنها هزینه‌ها را کاهش نمی‌دهد بلکه هزینه‌های پنهان مضاعفی را به حاکمیت تحمیل می‌کند، افزود: سوال اساسی و بی‌پاسخ ما این است که اگر متراکم سازی کلانشهر‌ها منتج به تحمیل هزینه‌های پنهان به حاکمیت می‌شود و اگر این نوع شهرسازیِ متراکم هیچ نسبتی با فرهنگ و سبک زندگی ما ندارد پس چرا کماکان درب سیاست‌های شهرسازی و مدیریت شهری ما بر همان پاشنه سابق می‌چرخد؟!

جهانبخش با بیان اینکه زیست شهر‌های نوین مولد عنوان طرحی است که با پرده‌برداری از ایده‌هایی در زمینه شهرسازی، تا حدودی ذهنیت عموم افراد جامعه را برای مواجهه و گذر از انبوه سازی آماده می‌کند گفت: خانه‌ها در زیست شهر به شکل مولّد هستند.

او افزود: طراحی زیست شهر تلاشی برای بازتعریف الگوی ساخت در محلات و شهرک‌های جدید التاسیس است، به نحوی که دربرگیرنده واحد‌های مسکونی یک طبقه وسیع و مولد باشد، خدمات شهری را تدارک ببیند و بستر توان مندسازی خانواده‌ها و امکان شکل دهی و هویت دهی به محیط توسط ساکنان را فراهم گردد.

او با بیان اینکه تحقق این ایده نیازمند انجام مطالعات امکان سنجی است، گفت: چهار مساله اصلی برای امکان سنجی عبارتند از مساله زمین و کمبود آن، مساله تامین آب و انرژی، مساله هزینه‌های اجرایی و ساخت وساز و درنهایت بررسی ظرفیت‌های قانونی است.

جهانبخش گفت: یافته‌ها نشان می‌دهد از نظر تامین زمین، ایده‌ی زیست شهر می‌تواند جمعیتی معادل کل کشور را در وسعتی معادل ۲% مساحت ایران اسکان دهد. از نظر تامین آب و انرژی راهکار‌هایی برای طراحی پایدار زیست شهر وجود دارد که در مقاله تبیین شده است. هزینه‌های فنی و اجرایی نیز برای هر واحد مسکونی، معادل مسکن مهر خواهد بود.

این استاد دانشگاه افزود: این الگو می‌تواند علاوه بر اصلاح الگوی شهر‌ها و شهرک‌های نوبنیاد، بستری برای مهاجرت معکوس به روستا‌ها و ایجاد توازن و تمرکززدایی در آمایش سرزمین را فراهم نموده و به عنوان پیشرانی برای اصلاح شهر‌ها و روستا‌های موجود ایفای نقش نماید.

خانه، مسکن، سرپناه هر چه می‌خواهید اسمش را بگذارید دارد روز به روز دست نیافتنی‌تر می‌شود، مشکل مشخص است و راه حل نیز مشخص‌تر فقط یک دولت پای کار می‌خواهد و اراده‌ای تا جوان ایران در خانه خودش زندگی کند نه در خانه دیگری.
گزارش: محمد حسین رمدانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۹ تير ۱۴۰۲
اگر من دولت باشم خانه به اسمی یکی میزنم یازن ویامرد باقی مصادره میکنم هر کی زوج شد خانه برایش میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۷ تير ۱۴۰۲
خدا می‌دونه در هر شهری چقدر خانه خالی هست که اکثرا هم مال بانکهای از خدا بی خبر ومفت خور های دیگه مثل بعضی املاکی ها که اکثرا هم راهش را یاد گرفتند به نام خودشون نمی زنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۷ تير ۱۴۰۲
کسی به فکر مستاجر نبوده و نیست اگر هم بوده در حد حرف
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۳۱ ۰۶ تير ۱۴۰۲
خونه کلنگی 80 ت پیش 2/200 اجاره برام با تخفیف ویژه تمدید شد 150 ت 3/500 ت مالک میگه بنگاه نمیام اگر بیام کمسیون رو خودت باید بدی. تو سایت املاک هم نمیام اونجا شناسایی میشم مالیات میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
تهران ایران تهران
۱۲:۴۷ ۰۶ تير ۱۴۰۲
ملک و زمین در رکود خریدار نیست بازار از حالت سرمایه گذاری خارج شده است آپارتمان وضع خیلی بدتری داره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۵۴ ۰۶ تير ۱۴۰۲
واقعا چقدر کثیف میتونه باشه دولت تمام کم کاری هاشو داره مینداز گردن مردم خودرو ساز مغازه دار مالیات و..... پس چه کاری دارید میکنید پول یا مفت چی میگرید
اون خونه باید اجارش بره بالا چون بجای ۵ میلیار پارسال شده ۱۰ میلیارد حالا کی مقصره لبنیات گوشت و..... حداقل ۵۰ درصد افزایش
خب دولت بیاد الان بگه من ۵۰ درصد مالیات مردمو میبخش
بعد انتظار داشته باشه از مردم
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۱:۲۸ ۰۵ تير ۱۴۰۲
دوستان اقتصاد در ایران اقتصاد پولی است ۵۰ ساله و منتظر نباشید چیزی بشه .ده روز پیش رفتیم برای ملکی پروانه گرفتیم .شده ۴۵۰۰ بعد گفتند مالیات ارزش افزوده امسال مد شده باید پرداخت کنید ،شده ۷۸۰ میلیون ،یعنی سازنده متری ۸ میلیون مازار باید بده امتیازات برق آب گاز گران شد امسال ، میتونه بسازه. چند بفروشه .آیا قدرت خرید است .خیر .داره کوچ میکنه قبرس از اول سال سازنده میرم ترکیه دبی قبرس گرجستان، الان صدور پروانه کم شده ،علت گرانی دولت است .. نه مالک نه املاک .تا آخر سال به راحتی ۳۰ درصد افزايش قيمت است ..چون گرانی هزینه های شهرداری و دولتی گرانی مصالح و کمبود آپارتمان
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۴:۳۰ ۰۶ تير ۱۴۰۲
متاسفانه به جایی حل ریشه گرانی که شما هم به قسمتی از آن اشاره کرده اید مردم عادی و بیسواد را به جان صاحب خانه ها می اندازند ، همین گزارش گران ۲۰/۳۰ اگر واقعا دنبال منافع مردم هستند یک گزارش خبری مستند درخصوص همین موارد تهیه کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۵ تير ۱۴۰۲
حکومت باید وارد بشه مثل همه کشورا
ما داریم از این حکومت حمایت میکنیم - اون هم باید کمک کنه به ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۵ تير ۱۴۰۲
دولت فقط باید در بخش فرسوده از وام استفاده کند یا درربخش سپرده گذاری برای ساخت و خرید ،یا اوراق

برای شهرک اای جدید تهاتر کند با انبوه سازان و از وام استفاده نکند
و یا مابقی را بگذارد بعد تحویل ویلا یا اپارتمان از مردم بگیرد

چون مستاجران پولهای زیادی دارند که نمتوانند به دولت اعتماد کنند و خود را بی اعتبار کنند به دلیل تاخیر در تحویل اما با تحویل اپارتمان یا ویلا هزینه خواهتد کرد و لازم نیست در این قسمت از وام استفاده شود که باعث تورم شود

همانطور که بخش فرسوده پول لازم برای ساخت ندارد،اما زمین دارد
شهرک های جدیددنهضت ملی ،، هم مردم زمین ندارند اما پول دارند اما دست صاحب خانه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۵ تير ۱۴۰۲
امروز شبکه مستند یک برنامه داشت بنام رویایی آجر از مسولین سیما خواهش می کنم این برنامه را در چند نوبت در ساعت در بیننده در شبکه های یک و سه پخش کنند تا عموم مردم بدانند مقصر گرانی مسکن و اجاره آقایان عباس آخوندی ، عباس عبد تبریزی و جواد لاریجانی رییس مجلس اسبق و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دوره قبل بودند و بدانند خیانتکاران چکار با زندگی مردم کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۵ تير ۱۴۰۲
همیشه از مستاجر به مظلومیت یاد میشود و از موجر یک ظالم نشان می دهند ،
بنده خودم با هزار قرض و قوله و سنوات پایان خدمت یک آپارتمان کوچک خریدم برای کمک خرج بازنشستگی و چند سال پیش که قیمت آن آپارتمان ماهانه 500 هزار تومان بود بنده به یک زوج جوان اجاره دادم ماهی 300 تومن و قرار داد ۲ ساله بستم خدا وکیلی بعد از دوسال که تخلیه کرد واحد را به گونه ای تبدیل کرده بودند که علاوه بر کرایه ۲ و سال دریافتی یک مبلغی هم گذاشتم رویش تا مانند ۲ سال قبل شود ، از آن به بعد دیگه اجاره ندادم و گذاشتم برای فرزندم که ازدواج کند و در آن ساکن شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۵ تير ۱۴۰۲
بصورت میدانی خانه های خالی رو شناسایی کنید و جادرجا اجاره 3 ساله بدین به ملت
میدانی اگه جستجو کنید خیلی خانه خالی پیدا میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۶ تير ۱۴۰۲
اکثرش مال بانکهای دولتی هست پس امیدی نداشته باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۵ تير ۱۴۰۲
صاحبخونه من میخواست منو بندازه بیرون تا موقف خودش بشینه بعد از مریضی باباش که خوب شد دوباره برگرده شهرش و دوباره خونه رو اجاره بده خدا رحم کرد سریع تمدید قرارداد کردم البته دقیقا دوبرابر یعنی صدرصد افزایش اجاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۵ تير ۱۴۰۲
اموال حرام خواران رو اعلام کنید تا معلوم شود محتکر کیست
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۱:۵۰ ۰۵ تير ۱۴۰۲
باشه بهش میگم خخخخخخخخخخخخ تقصیرخودملت هم هست ملت خودش مشکل داره ازبقیه چه انتظاری هست وقتی ملت........ خلایق هرچه لایق......
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۱:۴۱ ۰۵ تير ۱۴۰۲
بعضی ها به جای این که کار کنن نشستن خونه و با خونه اضافشون کسب درآمد میکنن و خرجشون رو باید مستاجر بیچاره بده خدا بزن به کمرتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۶ تير ۱۴۰۲
جون حرص نخور گوگولی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۵ تير ۱۴۰۲
مستاجر من همون دلالی هست که میره ماشین میخره 500 که بفروشه 700 تومن! مستاجر من همون دلالی هست که میره برنج می خره احتکار می کنه! همون تعمیرکار ماشینی هست که واسه یک تعمیر موتور 20 میلیون ازت پول می گیره! همون کاسبی هست که مالیات نمیده و می گه برو کارت به کارت کن! همون لوازم یدکی هست که جنسش رو 3 برابر خرید میفروشه! پس باید کرایه منو به نرخ تورمی که خودشون عامل ایجادش هستن با همین دلالی ها پرداخت کنه! وقتی با احتکار و دلالی باعث تورم می شی باید انتظار کرایه نجومی رو هم داشته باشی. از ماست که بر ماست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۶ تير ۱۴۰۲
داداش من توی این مشاغلی که گفتی مستاجر ندیدم هنوز اونا خوب بلدن چطوری گلیمشون رو از آب بیرون بکشن ولی تا دلت بخواد توی قشر کارگر و بیمه شده تامین اجتماعی که در مقابل تورم واقعی بالای 70 درصد دستمزدش 20 درصد زیاد شده مستاجر دیدم که برای جور کردن رهن و اجاره خونه ش چجور به آب و آتیش میزنه؛ من خودم مستاجر نیستم ولی درک میکنم اون گروهی رو که برات گفتم ازشون اینم بهت بگم مقصر تورم هیچ کدوم از مردم نیستن حتی دلال ها؛ دلیل اصلی تورم چاپ پول بدون پشتوانه توسط خود دولت هاست برای جبران کسری بودجه پس بیخود ماها به جون همدیگه نیوفتیم بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس^%&
۱۱:۳۴ ۰۵ تير ۱۴۰۲
خونه رو باید از بابات یا از دولت بخواهی نه از مردم
چند میلیون نفر خونه ندارند حدود یک میلیون خانوار در حالی که در حدود 17 میلیون خانوار در تامین اقلام خوراکی و بهداشت و ... غیره در مضیقه هستند حالا چرا دغدغه این آقایون فقط این قشر از جامعه است پر واضحه و آشکار هست وظیفه حاکمیتی دولت برای تامین مسکن هر ایرانی هست از این مورد شانه خالی کرده و انداخته رو دوش صاحب خانه ها
خارج از این بحث خبری که دیروز دست بدست میشه چند سال پیش بحث آزاد سازی سواحل از دست متصرفین بود برای عموم جامعه بود برای دسترسی همه به ساحل خب دست خیلی ها رو کوتاه کردین حالا از دیروز بحث اینکه وزیر کشور با استانداران سه استان شمالی برای اختصاص سواحل به هر نام و انواعی جهت ایجاد تفرجگاه رو چی اسمشو میزارید تصرف تصرفه دیگه ساحل رو از اونا بگیر بده به اینا چون اینا خودی تر هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۵ تير ۱۴۰۲
چطور قیمت هاکوتاه بیان؟مگردولت محترم چه عمل مثبتی انجام داده؟قیمت ارزوطلاوخودرو رومگه پایین اورده؟خودرو که ساخت خودشه رونمیخاد یانمیتونه بیاره پایبن اونوقت به مسکن رو آورده؟؟؟
جالبه که فقط دولت حالش خوبه از نفس کشیدن مردم هم پول درمیاره...
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۱۲ ۰۵ تير ۱۴۰۲
خوش به غیرت نداشته مسولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۵ تير ۱۴۰۲
یکی از عوامل تورم همین مبلغ رهن برای اجاره است
طبق آمار رسمی که قرار داد اجاره ثبت رسمی در سامانه می شود ( قولنامه های اجاره به صورت دستی نوشته می شوند به کنار) نزدیک 9 میلیون مستاجر در کشور داریم
این آمار ضرب به میانگین رهن هر قراد اجاره 100 میلیون در نظر بگیرید ( حداقلی آن) چیزی حدود یک 9 با 14 تا صفر (900هزار میلیارد تومان) نزدیک یک پنجم بودجه مملکت!!
از آنجایی که این مبلغ تا یک سال بیکار و دست مالکین و با توجه به خرد بودن آن ( هر 100 میلیون چهار تا سکه یا 2 هزار دلار بیشتر نمی شود) قطعاً سر از بازار در میاره برای کسب سود
با تصمیم اشتباه دولت برای دادن تسهیلات به مستاجرین این حجم از نقدینگی وارد بازار چه طرف خودش از جیبش بده یا تسهیلات بگیره باعث وجود تورم در یک فصل از سال می شود!! که آثار آن از آخر تابستان با ورود این حجم از پول نمایان خواهد شد!!
بهتر نبود یک فکر اساسی برای این مشکل که هر ساله با آن مواجه هستیم بشود!؟
مثلاً مبلغ رهن نزد بانک برای دادن تسهیلات به تولید کننده های مواد غذایی با سود بالا یا وارد بورس با ضمانت تضمین اصل و سود نزدیک به تورم و یا تبدیل به اوراق سکه طلا و دلاری شود با نرخ سود نزدیک به تورم مثلا 30 درصدی که سرازیر شدن این حجم از پول جلوگیری کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۵ تير ۱۴۰۲
بورس و خوب اومدی با مزه بود...!
درضمن خود دولت داره روزانه 5 هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ میکنه که نتیجه ش سونامی تورمه بعد تو نگران مبلغ یکساله رهنی و صفراشو حساب میکنی از تاثیرش توی تورم میگی؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۶ تير ۱۴۰۲
این آمار از کجات در آوردی!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۶ تير ۱۴۰۲
مثل اوراق مسکن که خرید فروش میشه
اوراق اجاره مسکن هم باشه منتها فقط طی شرایط و فقط بین مالک و مستاجرین خرید فروش بشه با ارائه قرارداد اجاره که از ورود افراد غیره و دلالان جلوگیری بشه
اینطوری آخر هر سال مستاجر و مالکی که نیاز به این اوراق داره با قیمت روز خرید فروش میشه و پول توی بورس می مانه و وارد بازار های خرد نميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۰۶ تير ۱۴۰۲
به 11:17
طوری حرف میزنی انگار پای دستگاه چاپ پولی اینقدر دقیق اطلاعات داری!؟
بر فرض که آمار چاپ پول درست باشه در سال میشه 1800 میلیارد یعنی یک سوم بودجه 402

اولا این آمار رسمی از قرارداد های رسمی اجاره ثبت شده است که حداقل آن حساب شده
دوما همه خبر داریم که قراردهای غیر رسمی که همچنان بصورت دستی نوشته می شوند خدا می دونه چه تعداد باشه
سوما این آمار فقط در بخش خانگیه اجاره است
آمار قراداد های اجاره مغازه معلوم نیست چقدر باشه که قطعا همه می دانیم دو سه برابر آمار خانه مسکن است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۵ تير ۱۴۰۲
خدایا خودت به فریاد برس. چرا باید اجاره خونه و قیمت خونه اینقدر گران باشه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۵ تير ۱۴۰۲
زندگی درشهرهای بزرگ هزینه داره .اگر خونه وکاردرتهران مفت باشه از همه جای کشور هجوم می آورن میشه وضعیت صبحهای تهران ترافیک وشلوغی بالاخره هرجا برای زندگی یه مشکلاتی داره.باید پذیرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۵ تير ۱۴۰۲
این حرفا هیچ مشکلی را حل نمی کنه مستأجرها همیشه بدبخت و صاحب خانه ها همیشه طلبکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۵ تير ۱۴۰۲
فقط حرف و در عمل هیچ .
Iran (Islamic Republic of)
جوان انقلابی ***********
۰۹:۳۴ ۰۵ تير ۱۴۰۲
اکثر مستاجرها بی مسیولیت هستن
خانه دسته گل بهش میدی طویله تحویل میده
بعدشم چرا باید کمتر از تورم اجاره رشد کنه
من الان میخوام ماشین بخرم
آیا به قیمت پارسال یا 20 درصد بالاتر از قیمت پارسال میدن؟
مثلا 206 پارسال 250 بود
20درصد بزار روش میشه 300 آیا کسی 300 میده ؟ نه قیمتش 530 هستش
پس بگم فروشنده های 206 از خدا بی خبرن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۵ تير ۱۴۰۲
حرف حق جواب نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۵ تير ۱۴۰۲
تو این کشور مسئولین رحم ندارن این مردمه که باید به هم رحم کنن که اینم نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۵ تير ۱۴۰۲
من فاز برخی رو متوجه نمیشم واقعا؛ اولا که تورم هیچ ربطی به مالکین خونه نداره دلیلش اقتصاد بیمار مملکته اونم خونه خودش رو با همین تورم خریده درثانی شرعا قانونا عرفا اخلاقا مال خودشه اصلا دلش میخواد بگه 1000 برابر این شمایی که نباید اجاره کنی ازش اما وقتی بارضایت خودت بدون اجبار مالک اجاره کردی دیگه حتی شرعا حق هیچ اعتراضی نداری پس بیخود ناله نفرین نکنید مالک که دزدی نکرده از شما خونه خریده یا ساخته به زورم بهتون اجاره نداده شما رفتین دنبال اون اون که نیومده دنبال شما این طرح های مالیات بر خونه خالی و نظارت بر املاک و فلان هم هیچ کدوم فایده نداره قیمت خرید و اجاره مشتقی از اقتصاد مملکته تا اقتصاد درست نشه تورم مهار نشه هیچ فایده ای نداره و در آخر اینکه اون مالک خوش انصافی که از درآمد خودش بیاد بزنه و مراعات مستاجر رو بکنه بی شک خدا هم توی دنیا براش چندین برابر جبران میکنه هم در اخرت؛ پس اگر برای رفاه همنوع خودمون از سود خودمون بزنیم دلی رو خوشحال کنیم قطعا مملکت قشنگتری خواهیم داشت و مشکلات رو کمی راحت تر میتونیم پشت سر بگذاریم کنار هم و با کمک هم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۵ تير ۱۴۰۲
آفرین این درست به زور که نمی شه خونه طرف رومفت اجاره کرد .مال خودش وباید با تفاهم ورضایت باشه تورم درهمه موارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۵ تير ۱۴۰۲
وقتی دولت از عهده رسیدگی به مشکلات مردم بر نمیاد و همه مشکلات را دلال ها و ...‌ را مقصر میدونه پس به چه دردی میخوره مملکت بدون این دولتی ها هم اداره میشه چون به جز خالی کردن جیب مردم کاری نمیکنن. دولتمردان عزیز صاحبخانه کردن مستأجرها پیش کش ما دیگه نمی تونیم خونه اجاره کنیم به لطف شما
Iran (Islamic Republic of)
پناهنده
۰۹:۱۹ ۰۵ تير ۱۴۰۲
همه مستأجرهای بیچاره اینطوری هستن، جالبه که هر سال حداقل اجاره بها و پول پیش حداقل دو برابر میشه، ولی موقع گرفتن وام ودیعه مسکن میگن کلا یکبار میتونید وام بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۹:۱۶ ۰۵ تير ۱۴۰۲
میگن بچدار شی وقتی نمی تونی جلوی ..گرونی رو بگیری بی‌جهت تبلیغ نکنین با این اجاره های سرسام آور هر سال بدتر از سال قبل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۵ تير ۱۴۰۲
خود مسئولین صاحبان خانه های خالی هستند اینقدر پررو شدند نمایندگان مجلس شاسی بلند می گیرند و انکار می کنند ، این را بدانید ظلم پایدار نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۵ تير ۱۴۰۲
تنها راه کوتاه مدت وضع و اجرای محکم محکومیت برای موجران سنگدل و بی انصاف است! زندان،شلاق،جریمه های بسیار سنگین نقدی، خلع ید،عدم خدمت رسانی ارگانهای دولتی و.... . مثل گشت ارشاد باید بالا سر این افراد هم گشت گذاشت!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۰۵ تير ۱۴۰۲
همه چی رو نابود کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۰۵ تير ۱۴۰۲
چندنفر باید کار کنند تا اجاره خونه بدن بعد مالک تو رفاه کامل زندگی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۵ تير ۱۴۰۲
انبوه سازی هم کاری نمیکنه چون دلالها میخرند نگاه میدارند و میزارن قیمت بره بالا بعد میفروشند الان پردیس فاز8 فقط با املاکی قیمت گذاری میشه جالبه مسئول املاک پردیس میگه کاری نمیتونم انجام بدم چون میزارنش کنار بعد از کجا بیاره.....
Iran (Islamic Republic of)
نامشخص
۰۸:۰۲ ۰۵ تير ۱۴۰۲
با این شرایط یه دونه بچه هم زیاده چه برسه به 3 تا بچه
باید پول ودیعه که به صاحبخونه دادیم رو بگیریم و به کانادا مهاجرت کنیم اونجا اگه بچه دار هم بشیم اقامت دائم میدن و کلی مزایا داره بهتر از اینجا موندنه.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۵۹ ۰۵ تير ۱۴۰۲
حداقل از کشور انگلستان یاد بگیرید؛ که هر محدود و منطقه شهری را آنها آمدند تقسیم بندی کردند. و قیمت رهن و اجاره را شهرداری مطابق تا محل قرارگیری ملک مشخص میکنه و هیچ بنگاهی حق بستن اجاره بیشتر از مبلغ تعیینی را نداره و روی آنها نظارت دارند، اینطوری هیچ مالکی نمی تونه قیمت خودش تعیین کنه! اما در ایران چی یه سایتی مثل دیوار هست که خودیکسری ازبنگاه های بی انصاف شروع به درج آگهی اجاره می کنند و با قیمت های بسیار بالای اجاره کاری می کنند که مستاجری که دنبال خونه می گرده پیش خودش فکر کنه که عرف اجاره همینه که در آگهی ها زدند در صورتی که آنها یکسری سودجو هستند که چه واقعی چه غیر واقعی آگهی ثبت می کنند و برای مستاجر به مرگ می گیرند تا به تب راضی بشه از اون طرف هم کمسیون اجاره را با مالیات و همه چیزش از مستاجر می گرند. جالبه بعضی از اونها سواد درستی هم ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۵ تير ۱۴۰۲
اگه این کار رو بکنن که مسئولین محترم سرشون بی کلاه می مونه... علت اصلی گرانی مسکن اینه که آقایان مسئول و قانون گذار خودشون از این قضیه منفعت می برن... اگرنه کوتاه کردن دست دلال و بنگاه چیزی نیست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۰۵ تير ۱۴۰۲
واقعا به مسئولان ایران از اون بالا تا پایین باید خسته نباشید گفت.خیلی زحمت میکشن!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۰۵ تير ۱۴۰۲
چرا فقط به اجاره گیر دادید تورم در تن ماهی شکر میوه به بیش از ۱۰۰درصد رسیده اون وقت توقع دارید صاحبخانه ها ۲۵ درصد بیشتر کنن صاحبخانه ها که کارمند دولت نیستن با دستور دولت عمل کنن وقتی شما در کنترل تورم اقلام ومایحتاج درمی مانید مطمئن باشید اجاره خونه وقیمت خونه هم نمی تواند از تورم بازار عقب باشد. این خانه از پایبست ویران است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۰۵ تير ۱۴۰۲
چطور وقتی از پول حرف میشه از دولت طلبکارن ولی این جور موقعها که حرف از اجاره بی در رو پیکر میشه هیچ کدوم کارمند دولت نیستن
بعضی از صاحبان ملک و خانه مثل زالو فقط مکیدن بلدن ولی حرف از مالیات که بشه جون میدن ولی پول نمیدن

باید مالیات ببندن برای ملک مثل کشورهای دیگه وگرنه اگر با این فرمون بخواد جلو بره مستاجرا بدبختر از اینی که هستن میشن

۲ قرون به حقوق اضافه میشه سریع دقیقا همون اندازه صاحبخونه ها طلب میکنن انگار نشستن ببینن چقدر حقوق اضافه میشه که اینا ذوق کنن ۲ برابرشو بکشن رو اجاره و ودیعه
مردشور همچین ادمای حریصی رو ببرن که نه انصاف دارن نه انسانیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۵ تير ۱۴۰۲
آخه چرا چرت وپرت می گی اگر مالیات ببندن که صاحبخانه هم می کشه رواجاره اوضاع بی ریخته می شه.
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۰۷:۲۴ ۰۵ تير ۱۴۰۲
ملت پول خریدقبرراهم ندارن چه برسدبه هزینه خوراک وپوشاک وممکن وووورسانه ملی کم پیگیری میکنه
-
ناشناس
۰۷:۱۴ ۰۵ تير ۱۴۰۲
قیمت مسکن تابعی از تورم وقیمت لوازم و مصالح ساختمانی و قیمت زمین است و تا زمانی که یک کالای سرمایه باشد سوداگری در آن رواج خواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
s
۰۷:۱۱ ۰۵ تير ۱۴۰۲
هدف سرمایه داران، خالی کردن تهران و شهرهای بزرگ از افرادیه که توان پرداخت اجاره بهاء را ندارند ... سیاست کثیفی که سال هاست داره اجرا میشه و متاسفانه برخی با این سیاست همراه شدند .
قیمت مسکن و همینطور اجاره بهاء رو هدفدار و برنامه ریزی شده در نقاط مختلف شهرها بالا بردند تا مردمی که توان مالی کمی دارند به هیچ عنوان حتی با دریافت وام نتوانند صاحب مسکن بشن ...
یکی از برنامه ریزی ها ، حاشیه نشین کردن این افراده تا به زعم خودشان ، تهران و شهرهای بزرگ از افراد کم بضاعت خالی بشه ... (با چه هدفی ؟)
اما این اتفاق نیفتاده و این سیاست بازی کثیف شکست خورده ، چرا که همین افراد کم بضاعت الان دارن زمان بیشتری رو در شهرهای بزرگ صرف می کنند تا هزینه های زندگیشون رو تامین کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۰۵ تير ۱۴۰۲
درست میگیا ، ولی شهرهای دیگم گرون شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۵ تير ۱۴۰۲
شهرهای بزرگ شاید اینطوری باشه ولی شهرهای متوسط مثل زنجان بدتر از شهرهای بزرگه ... چون تو محله های پایینش هم قیمتها بیشتر از تهرانه... با گفته های شما مردم کم بضاعت حتی تو شهرهای متوسط و محله های پایین هم نمیتونن خونه بخرن یا اجاره کنن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۵ تير ۱۴۰۲
افرین واقعا
چرا به عقل کسی نمیرسع این جریان کثیف
قشنگ معلومه دوست ندارند هررکسی تو جاهای خوب تهران زندگی کنند مخصوصا کارگر و کارمند و نطامی و معلم ،،،و حقوق بگیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۰۵ تير ۱۴۰۲
قیمت ملک در کشور ما به دلیل نبود مالیات مناسب دهها برابر چیزیست که باید باشد و عده ای را به پول باد آورده رسانده و عده ای را به بردگی، وتوان و تلاشو شایسته سالاری وامید را به فنا داده،باید از تمام املاک کشوراز هر نوع، مالیات متناسب با ارزشش گرفته شود وبین همه هموطنان به طور مساوی باز توزیع شود،مثلا ۵درصد ارزش ملک سالیانه،یعنی ملکی که ۲۰ سال مالیات نداد متعلق به دولت وهمه ملت باشد‌،بدین ترتیب کسیکه املاکش در حد میانگین جامعه است،همانقدر که مالیات میدهد پس میگیرد و فرقی به حالش نمیکند ولی بسیار به نفع قشر محروم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۵ تير ۱۴۰۲
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۵ تير ۱۴۰۲
همانطور که امنیت کل کشور با جان ومال همه تامین شده ومیشود،همه هم باید سهمی از کل کشور داشته باشند،واین کار درستیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۵ تير ۱۴۰۲
وقتی مسئولین خودشون صدتا صدتا خونه دارن و ازش درآمد کسب می کنن هرگز این اتفاق نمی افته...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۹ ۰۵ تير ۱۴۰۲
ما رو چه به غرب کافر!!!؟؟؟
-
ناشناس
۰۷:۱۲ ۰۵ تير ۱۴۰۲
ما کاری به غرب نداریم این غرب است که با ما کار دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۶ ۰۵ تير ۱۴۰۲
بیچاره شدن مستاجرها تا کی باید با این بدبختی زنده بود وحرف مسئولین بی مسئولیت رو شنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۰ ۰۵ تير ۱۴۰۲
من جوان به جای اینکه پیشرفت کنم خونه اجارکنم برم سرکار و بعد اگر شد ازدواج کنم برعکس دارم از شهر به خاطر نداشتن اجاره و حقوق پایین برمیگردم روستا و ارزوی این همه برنامه هاکه قرار بود بیافته دیگه نمیافته.... لعنت بر باعث و بانیش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۷ ۰۵ تير ۱۴۰۲
مسؤلین عزیز برخورد کنید، مگه قراره هر کی خونه داشت هر جور دوست داشت با هر قیمتی بفروشه یا اجاره بده حاکمین یک حکومت آنقدر باید جسارت داسته باشن که اگر اقتصاد مملکت به خاطر زیادی خواهی این جماعت به خطر بیفته مجازات تعین کنه البته این که گفتم در همه موارد صدق میکنه نه فقط مسکن، ولی مشکل اینجاست وقتی حاکمان و دولتمردان ما خودشون دهها یا صدها آپارتمان دارن و کلی اجاره میگیرن و خودشون دنبال بالابردن قیمت مسکن و یا هرچیز دیگری هستن این وضعیت درست نمیشه، به قول بزرگی که فرمود کسی که میخواد جامعه را اصلاح کنه اول باید خودش صالح باشه حالا تو دولتمردان ما ببینید چند نفر صالح وجود دارد،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۰۵ تير ۱۴۰۲
باریکلا حرف حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۰۵ تير ۱۴۰۲
دمت گرم ... انگار پول خون و دیه جد و ابادشون از مستاجر طلب دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۰۵ تير ۱۴۰۲
کاملا درسته و حق گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۵ تير ۱۴۰۲
نه فقط قراره هرکی ماشین تولید کرد هرجور دلش خواست قیمت بزاره
نه فقط هرکی طلا از بانک مرکزی بیرون داد هرجور دلش خواست قیمت بزاره
نه فقط هر کی مرغ و تخم مرغ تولید کرد هر جور دلش خواست قیمت بزاره
نه فقط هر کی دکتر بود و مطلب داشت بیمارستان داشت هر جور دلش خواست قیمت بزاره
نه فقط ...
میخوای تا صبح هزار مورد بگم
نه عزیرم داری اشتباه میری از دولت بگیره تا همه اقشار جامعه فقط به فکر جیب خودشون هستند نه فقط صاحبخانه ها(نمیدونم چرا همه زوم کردن رو خونه ) باید رابطه منطقی بین سرمایه و درامد باشد تا برای همه عدالت یکسان باشد
احداث خونه از الزامات دولت هست نه صاحبخانه ها (دولت اینقدر خانه احداث کنه تا کسی دیگه از بخش خصوص خونه نگیره )
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۶:۳۲ ۰۵ تير ۱۴۰۲
متراکم سازی یکی از راه حل های قضیه است
یه نفر میبینی خونش توی هشتگرد کرجه
ولی محل کارش توی تهرانه
وقتی اونجا برا کار نیست، هر روز صبح باید بیاد تا تهران که کار کنه
ولی وقتی متراکم سازی اتفاق بیفته دیگه این اقا مجبور نیست تا تهرون بیاد و همین تهرون یه منزل ارزونتر گیرش میاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۷ ۰۵ تير ۱۴۰۲
چاره فقط مجازات شدید املاکی ها و مدیران سایت دیوار ....طوفان قیمت اجاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۰۵ تير ۱۴۰۲
طوفان اجاره‌ای رو خوب آمدی. چرا روهوا حرف می زنید یه خونه ۱۰۰ متری که دروسط پایتخت حدود ۱۰ میلیارد می ارزد اگرسود بانکی با ۲۳ درصد هم محاسبه کنید درسال ۲۳۰۰ میلیون می شود در صورتی که رهن این خانه حدود۱۲۰۰ در سال است چرا منصفانه دودوتا چهارتا نمی کنید.
تورم وگرانی یک عامل بیشتر ندارد تحریم ها باید کشور از تحریم خارج شود والا هیچ راهی برای مهارتورم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۵ تير ۱۴۰۲
به ۷:۴۴
همین خونه ای که میگی با کارای یک مشت ادم بی شرف قیمت رسیده به ۱۰ میلیارد .. خونه ای که ۲ سال پیش با ۲ میلیارد میشد خرید الان با ۸ میلیارد ۱۰ میلیارد و ۱۲ میلیارد نمیشه خرید
ارزش خونه ای که رو هوا و با دلال بازی یک مشت حروم خور بالا رفته معلومه که اجارش چیه
اینا خونه نیست که آتیش جهنم که میره تو حلقوم بعضی از این صاحبخونه های بی انصافی که نه خدا رو میشناسن نه بندگی خدا رو بلدن فقط پول میشناسن و مثل زالو افتادن به جون مستاجرا
خدا ریشه شون بکن الهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۵ ۰۵ تير ۱۴۰۲
تورم و گرانی هست قبول
ولی بعضی از این صاحب خانه ها واقعا طماع و حریص هستن و هیچ حدایی رو بنده نیستن یک ریال کوتاه نمی یان انگار پول ارث جد و آبادشون از مستاجر طلب دارن
خدا ازشون نگذره .. ای کاش میفهمیدن این ربا و دزدی نیست که حرام این درآمدهای نجومی صاحب خانه بودن و اجاره های نجومی تری که خیلی اوقات خود اینها دامن میزنن بهش هم حرام
وقتی مردم به هم رحم نمیکنن از بقیه چه انتظاری باید داشت
خیلی وقتها خود مردم هستن که به تورم و گرانی دامن میزنن و از آب گل آلود ماهی میگیرن اونم چه ماهی حرامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۵ تير ۱۴۰۲
طلبتو از دولت بگیر که ارث پدری ما دستشونه و بهمون نمیدن
صاحبخونه ها خونه خودشونه و اختیار دارن هر قیمتی بخوان بدن چون زحمت کشیدن برای بدست اوردنش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۵ تير ۱۴۰۲
۱۰:۱۶ناشناس
گر گدا به نوایی برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۵ تير ۱۴۰۲
بیچاره مستاجرا
Iran (Islamic Republic of)
هاری
۲۱:۳۲ ۰۵ تير ۱۴۰۲
دوست عزیز تورم ماله همه است من خودم مالک نیستم ولی دقیق حساب کن ملکی بوده سال ۹۷ قیمت اون یک‌میلیارد و نه صد بود ..اجاره اش هم ۶ تومان الان اون ملک شده ۲۸ میلیارد طبق فرمول تورم باید اجاره ۱۵ برابر بشه حالا اون موقه گوشت چند بود عوارض ملک چند بود و بدتر که دولت مالیات درآمد اجاره‌بها را برده بالا مقصر تورم گرانی خود دولت و شما هم مالک باشی ّ طبق دخل و خرج خودت هم به نرخ روز میگیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۰۶ تير ۱۴۰۲
به ۱۰:۱۶
تو ایقدر باد کردی بپا ی وقت نترکی
بعدم زحمت کشیده خونه نوش جونش ولی دلیل نمیشه پول خون پدرشونو از مستاجرا طلب کنن ،، کدوم ارثت دست دولته ؟؟ تو با این همه بادی که کردی معلومه یک قرون دست کسی نمیزاری بمونه تا تهشو بلکم ده برابر شو کشیدی بالا ،، اینقدر که شماها از امکانات دولتی استفاده میکنید دیگه نوبت به بقیه نمیرسه بعدم خیلی موزیانه پای دولت میکشید وسط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۰۶ تير ۱۴۰۲
به هاری
ی کم بیشتر حساب کتاب کنی میبینی اینا از تورم و هزارتا کوفت و‌ زهرمار دیگه هم‌ زدن بالا
اگر قرار باشه هر کس به ساز خودش برقصه و بگه برای خودمه دوست دارم اینطوری باشم به دولت وهیچ کس ربطی نداره سنگ روی سنگ بند نمیشه
همه درگیر گرانی هستن این همه میدونن اما بین اونی که تا خرخره میخوره و اونی که به نون شبش محتاج از زمین تا آسمان فرق هست

بعضی از این صاحب خونه ها واقعا انصاف ندارن یعنی اصلا انسانیت ندارن چه برسه به انصاف
وقتی مردم به هم نوع خودشون رحمی ندارن و همه دک و پزشون اینه که دارایهاشون بیشتر کنن و فقیر رو فقیر تر ، جامعه بهتر از این نمیشه

همیشه نمیشه از دولت طلب داشت
خیلی از این گره های اقتصادی به دست خود مردم باز میشه اونم مردمی که رحم کنن به هم دیگه
نه اینکه از ثروتش کوه بسازه بره بالاش وایسه بگه بقیه به من چه ربطی دارن من زحمت کشیدم دارم مالیاتشو میدم عوارضشو میدم پس من دیگه نباید کاری بکنم تازه با این کارام سودمم ۱۰ برابر میگیرم چون حق دارم بگیرم .. بقیه به من چه برن دولت حل کنه

همین اشتباه سالهاست انجام شده که فکر کردیم همه اقتصاد باید دولت حل کنه و کوتاه هم نیومدیم و هنوز هم اصرار داریم

خیلی از گره های اقتصادی الان به دست خود مردم باز میشه
اگر قرار اقتصاد پویا بشه نباید گفت بقیه به من چه به من ربطی نداره من مزد زحماتم و با ۱۰۰ برابر سودش میبرم نوش جونم

اونی که سهم دولت سر جاش باید انجام بده ولی بخدا ما مردم هم باید قدمی برداریم که حداقل زندگی بهتری برای خودمون و همه بسازیم ...
با به من چه به من چه دولت درست کنه ، همینی که هست میمونه و بدتر هم میشه

تا تفکرات عوض نشه این وضع ادامه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۶ ۰۵ تير ۱۴۰۲
بخدا همتون خائن هستین به مردم خودتون رحم نمیکنین
آخرین اخبار