آغاز عملیات بهسازی راه‌های عشایر قزوین

رئیس اداره امور عشایر استان قزوین گفت: عملیات بهسازی راه‌های عشایر قزوین در سطح ۴۲ کیلومتر آغاز شد.

سعید ابیت رئیس اداره امور عشایر استان قزوین گفت: عملیات بهسازی راه‌های عشایر قزوین در سطح ۴۲ کیلومتر آغاز شد و این عملیات شامل تسطیح، بهسازی و مرمت ایل راه‌های عشایری در مناطق مختلف استان قزوین است.

وی اظهار کرد: به منظور سهولت دسترسی عشایر به مناطق ییلاقی و پایدار زیستی با شروع فصل کوچ عشایر قزوین به مناطق ییلاقی، عملیات بهسازی ایل راه عشایری از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری با استان آغاز شده است.

رئیس اداره امور عشایر قزوین افزود: قزوین دارای ۲ هزار و ۴۲۵ کیلومتر ایل راه بوده که از این مقدار هزار و ۷۸۲ کیلومتر ایل راه اصلی و ۶۴۳ کیلومتر ایل راه فرعی است که متاسفانه در سال‌های اخیر تعارضات زیادی به آن‌ها وارد شده که در بسیاری از موارد مشکلات فراوانی را برای عشایر جهت جابجایی دام از قشلاق به ییلاق ایجاد کرد و امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده شاهد رفع این مشکل باشیم.

۲ هزار و ۳۰۰ خانوار عشایری در استان قزوین زندگی می‌کنند که شغل اصلی آن‌ها دامپروری (دام سبک) است.

از مهم‌ترین اقوام عشایری استان قزوین می‌توان به ایل شاهسوند و کله کوهی که در فصل کوچ بهاره از مناطقی از بویین زهرا به زرندیه در استان مرکزی کوچ می‌کنند و همچنین ایلات کلهر که از مناطق پایین دست طارم سفلی به ارتفاعات این منطقه کوچ می‌کنند، اشاره کرد.

بخشی از اقوام عشایری استان قزوین نیز لک و لر بوده و در بخش‌های کوهین و طارم سفلی ساکن هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار