مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران:

ذخیره‌سازی گاز با هدف رفع ناترازی در دستور کار قرار گرفت

چگنی گفت: با هدف رفع ناترازی و رفع مشکل کمبود گاز در فصل سرما راهبرد "ذخیره‌سازی روزمینی" در دستور کار قرار گرفت.

مجید چگنی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران روز جمعه در حاشیه افتتاح پروژه‌های گازرسانی تربت‌حیدریه گفت: شرکت ملی گاز ایران به تبعیت از وزارت نفت با هدف تحقق شعار دولت مبنی بر رفع محرومیت، توسعه عدالت و رفع ناترازی، سیاست راهبردی گازرسانی مطلوب بویژه در فصل سرما از طریق "ذخیره‌سازی روزمینی" را در دستور کار خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: ذخیره‌سازی گاز در مخازن روزمینی راهی اساسی برای مدیریت عرضه و تقاضا و شیوه‌ای متداول در دیگر کشور‌ها است.

وی با بیان اینکه در زمستان پارسال بیش از ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز وارد شبکه سراسری شد، گفت: این میزان مصرف زیاد که در هیچ کشوری سابقه ندارد، به دلیل اسراف یا فقدان مدیریت مصرف بهینه است.

چگنی از "ناترازی" به عنوان یکی از چالش‌های به یادگار مانده دولت‌های قبل و تشدید شده در شرایط کنونی یاد کرد و افزود: برای رفع این مشکل مجلس موضوع بهینه سازی مصرف انرژی را بر وزارت نفت تکلیف کرد و شرکت گاز نیز ذخیره سازی روزمینی را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بدون اشاره به جزئیات طرح ذخیره سازی گاز و منابع اعتباری آن همچنین گفت: اکنون بیش از ۹۸ درصد شهر‌ها و ۸۸ درصد روستا‌های ایران از نعمت گاز برخوردارند.

چگنی طول خطوط پرفشار گاز کشور را بیش از ۳۹ هزار کیلومتر و طول خط انتقال گاز شهری و روستایی را بالغ بر ۴۲۶ هزار کیلومتر عنوان کرد و افزود: این ارقام زمانی خود را بیشتر نمایان می‌کند که مثلا در اوج سرما میزان مصرف روزانه به طور متوسط افزون بر ۳۰۰ میلیون مترمکعب است.

وی اولویت گازرسانی را به ترتیب گاز بخش خانگی شهری و روستایی، نیروگاه‌ها و سپس صنایع اعلام و اضافه کرد: برای خدمت رسانی بهتر از ظرفیت ۹۰ ایستگاه تقویت فشار و ۲۱ ایستگاه پالایشگاه بهره گرفتیم و اکنون بالغ بر ۳۶ هزار واحد صنعتی و تمام نیروگاه‌های ایران از گاز استفاده می‌کنند.

معاون وزیر نفت همچنین گفت: تقویت کیفی گازرسانی شمال شرق کشور از دیگر رویکرد‌های ما است بر این اساس خط انتقال یازدهم سراسری گازرسانی به خراسان رضوی از عسلویه به سرخس را در دستور کار قرار دادیم.

چگنی افزود: اجرای این طرح علاوه بر تقویت و توسعه گازرسانی شمال شرق، مبادلات تجاری با همسایگان ایران را تسهیل کرده و ظرفیت‌های جدیدی را ایجاد می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار