آرامگاه شمس تبریزی در خوی میعادگاه عارفان و دوستداران عرفان اسلامی

آرامگاه شمس تبریزی در خوی میعادگاه عارفان و دوستداران عرفان اسلامی و یکی از مکان‌های مهم گردشگری و زیارتی خوی در استان آذربایجان غربی‌است است.

انسان از روزی که پا به عرصه حیات می‌گذارد همیشه به دنبال رسیدن به نقطه آغازین وجودی خودش است اینکه از کجا آمده است و چطور و به کجا باید برگردد.

یکی از آن هزاران رهرو راه سیر و سلوک عاشق پر سوزی است بنام محمد ابن علی ابن ملک داد معروف به شمس تبریزی وی در سال ۵۸۲ قمری در تبریز متولد شد. او از بزرگان صوفیه در قرن هفتم هجری است. شمس در طول زندگی خود به ریاضیات، جهانگردی و مکتب داری می‌پرداخت.

وی ابتدا تحت شاگردی شیخ ابوبکر زنبیل باف تبریزی الفبای عشق و عرفان را تلمز کرد و بعداز یک عمر سیرو سلوک در سال ۶۴۵ هجری قمری به سرای باقی و دیدار نقطه آغازین عرفان یعنی خداوند متعال نائل شد.

همه ساله به همت دوستداران عرفان و تصوف هفتم مهرماه روز بزرگداشت شمس تبریزی مراسمی بصورت ملی و بین المللی در جوار آرامگاه آن عارف وارسته در خوی برگزار می‌شود و دوستداران و شمس پژوهان زیادی از سراسر دنیا گرد هم می‌آیند تا با اشعه‌ای از نور عرفان شمس تبریزی منور گردند.

در سال‌های گذشته توسط اعضای شورا‌های مختلف اسلامی و شهرداران مختلف شهر دارالمومنین خوی جهت احداث آرامگاه شمس تلاش‌های زیادی شده و می‌شود و مسئولین زیادی در این راه به خوی شهر عرفان و فقاهت سفرکرده اند تا قدمی در این راه بردارند که یکی از آن‌ها سید عزت الله ضرغامی بود.

با رضا جعفرپور دبیر تولیت شمس و مولانا در باره همایش بین المللی شمس و مولانا در سال جدید تا گفتگویی داشتیم.

جعفرپور گفت: امسال نهمین همایش علمی بین المللی شمس ومولانا با همکاری تولیت شمس تبریزی و تعدادی از دانشگاه‌های کشور و با هدف شناساندن شمس عارف نامی ایران زمین و مولانا شاعر پرآوازه و مرید شمس با حضور شمس و مولانا پژوهان داخلی و خارجی و مسئولان فرهنگی ایرانی و خارجی ۷ و ۸ مهرماه بصورت کارگاه‌های علمی، پژوهشی وسخنرانی در خوی برگزار می‌شود.

وی در پایان افزود: ششمین جشنواره ملی شمس و مولانا نیزاز۲۳ الی ۲۵ آبان ماه امسال با حضور گروه‌های مختلف موسیقی سنتی از سراسر کشور در خوی برگزار می‌شود.

در ادامه این گزارش گفتگو کردیم با افراسیاب گریوند رئیس میراث فرهنگی و گردشگری خوی تا جویا شویم از برکات سفر وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در این شهرستان. افراسیاب گریوند دراین گفتگو در باره تاثیرات سفر رئیس جمهور و وزیر میراث فرهنگی در تکمیل پروژه آرامگاه شمس گفت: اتمام پروژه آرامگاه شمس تبریزی یکی از مطالبات جدی مردم این شهر می‌باشد وی افزود: برای اتمام این پروژه در سفر ریاست جمهوری به استان حدودا ۲۰ میلیارد تومان بودجه مصوب شد که تابحال از این مبلغ ۴ میلیارد تومان اختصاص یافته و پروژه با پیشرفت فیزیکی بیش از ۳۰ درصد درحال اجرامی باشد.

گریوند تاکید کرد: با عنایت به اینکه هر سال همایش بین المللی شمس و مولانا و جشنواره علمی، فرهنگی و موسیقی در محل آرامگاه شمس برگزار می‌شود و دوستداران شمس و مولانا از سراسر دنیا به خوی می‌آیند اتمام پروژه احداث آرامگاه و باغ محوطه، یک پروژه حیثیتی برای ما و در مجموع برای کشور می‌باشد لذا درصورت تخصیص بقیه اعتبارات، پروژه مذکور با شتاب بیشتر و در اسرع وقت تکمیل وبه بهره برداری می‌رسد.

رئیس میراث فرهنگی از تمام خیرین، دوستداران فرهنگ، ادب و عرفان خواست در تکمیل پروژه آرامگاه شمس و باغ محوطه، میراث فرهنگی خوی را یاری کنند. لازم به ذکر است: با توجه به اینکه شهرستان خوی دروازه کشور به جهان اروپا است احداث آرامگاه شمس مانند حافظیه شیراز حق مسلم مردم بوده و شمسیه خوی در تمام طول سال محلی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده و صنعت گردشگری را در این شهرستان رونق بخشیده و موجب توسعه فرهنگی، اقتصادی و اشتغالزایی میشود.

گزارشی از فاطمه فرخ زاده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.