وال استریت ژورنال: چین به دنبال ساختن تاسیسات نظامی در کوباست

یک رسانه آمریکایی از گفتگوی چین و کوبا برای ساخت تاسیسات نظامی در این کشور خبر داد.

آمریکا از دیرباز براساس دکترین مونروئه نیمکره غربی را حیاط خلوت خود می‌داند و همواره به سایر قدرت‌های بزرگ درباره حضور نظامی در این منطقه هشدار داده است. استقرار تسلیحات هسته‌ای میانبرد اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۶۲ در کوبا نمونه بارز از عدم تحمل آمریکا درباره حضور قدرت‌های بزرگ در نیمکره غربی است. با این حال، به تازگی گزارش‌هایی درباره تلاش چین به منظور حضور نظامی در کوبا در رسانه‌ها منتشر شده است. 

به گزارش تله تریدر، نشریه وال استریت ژورنال امروز (سه شنبه) به نقل از مقامات ارشد فعلی و پیشین دولت آمریکا که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کرد چین در حال برنامه ریزی به منظور ساختن تاسیسات آموزش نظامی مشترک جدید در سواحل شمالی کشور کوباست. 

مقامات اطلاعاتی آمریکا مدعی هستند گفتگو‌ها میان پکن و هاوانا در این رابطه شاهد پیشرفت‌هایی بوده است با این حال، هنوز توافق نهایی در این زمینه حاصل نشده است. 

برخی دیگر از مقامات آمریکایی می‌گویند طرح جدید دولت چین شامل استقرار دائمی نظامیان این کشور در سواحل کوبا تحت عنوان پروژه ۱۴۱ است. پروژه ۱۴۱ برنامه نظامی دولت چین به منظور گسترش حضور لجستیکی نظامیان این کشور در جهان می‌شود. 

گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد گرچه چین نیروی نظامی در آمریکای لاتین ندارد، اما هم اینک ۳۵۰ هزار نظامی را در مناطق مختلف اقیانوس آرام مستقر کرده است. 

وزارت خارجه آمریکا دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در سفر به پکن به مقامات این کشور صراحتا درباره نگرانی واشنگتن پیرامون حضور اطلاعاتی چین در کوبا نکاتی را بیان کرده بود. 

در همین حال، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز در کنفرانس خبری روزانه خود در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ادعای روزنامه وال استریت ژورنال گفت: من هیچ اطلاعی درباره ادعا‌های مطرح شده از سوی این رسانه آمریکایی ندارم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
۶٠سال پیش اتحاد جماهیر کمونیستی شوروی در همسایگی کشور سرمایه داری آمریکا بود سلاح هسته ای مستقر کرد چگونه ابرقدرت اون زمان احساس نکرد ممکن است نابود شود چون کمونیست سایه سرمایه دار را با تیر میزد و ضد موشک و هواپیما در حد تیربار بود و نفوذ مخالفان آمریکا در کشورهای جنوبی آمریکا بعلت تصرف خاک سرخ پوستان و تشکیل کشور سفیدپوست است که آمریکا را دچار چالش همیشگی کرده و تمامی ندارد و گرنه شوروی عاشق سرخ پوستان و آمریکای لاتین عاشق شوروی نبود.
آخرین اخبار