کنعانی در جمع خبرنگاران مطرح کرد

توسعه روابط و همکاری‌های تهران و دوحه محور رایزنی امیرعبداللهیان و امیر قطر

سخنگوی وزارت امور خارجه توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه بین تهران دوحه را مهمترین دیدار امیرعبداللهیان با امیر قطر دانست.

ناصر کنعانی که به همراه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به دو کشور قطر و عمان سفر کرده است، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آقای امیرعبداللهیان در اولین ایستگاه از سفر منطقه‌ای خود به کشور‌های حاشیه خلیج فارس صبح امروز سه شنبه - ۳۰ خرداد - با آقای شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر دیدار و گفتگو کرد.

وی گفت: در این دیدار آقای امیرعبداللهیان سلام و تحیات رئیس جمهور کشورمان را به امیر قطر ابلاغ کرد و با اشاره به تلاش‌ها و ابتکارات خوب قطر در سال‌های اخیر در راستای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای از این تلاش‌ها تجلیل و قدردانی کرد.

کنعانی افزود: وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تاکید بر «ممتاز بودن روابط سیاسی میان ایران و قطر» تاکید کرد که لازم است روابط تجاری میان دو طرف نیز همپای سطح روابط سیاسی نزدیک و دوستانه ایران و قطر افزایش پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: آقای امیرعبداللهیان در این دیدار «برگزاری قریب‌الوقوع اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی» دو کشور را فرصت مناسبی برای سرعت بخشیدن جهت افزایش تعاملات تجاری دو کشور قلمداد کرد.

وی ادامه داد: موضوع «حمل و نقل و ترانزیت» به ویژه در حوزه دریایی و فعال سازی زمینه‌های همکاری‌های حمل و نقلی از طریق بنادر دو کشور نیز از دیگر موضوعات مورد تاکید وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار بود که با پاسخ مثبت طرف قطری مواجه شد.

کنعانی گفت: همچنین در خصوص موضوعات و مسائل منطقه‌ای آقای امیرعبداللهیان بر این موضوع تاکید کردند که لازم است مبتنی بر منافع مشترک به منظور تقویت صلح، ثبات و امنیت در منطقه و در راستای منافع تمام کشور‌های منطقه، همکاری‌های ایران و قطر تقویت شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در این دیدار برخی از موضوعات منطقه‌ای از جمله تحولات مربوط به افغانستان و فلسطین نیز مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت، تصریح کرد: وزیر امور خارجه کشورمان از همکاری‌های خوب قطر در برگزاری و میزبانی جام جهانی و حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در این مسابقات قدردانی کرد و «تقویت روابط و همکاری‌های ورزشی» میان دو طرف را یکی از فرصت‌های مناسب برای همکاری ذکر کرد.

وی ادامه داد: امیر قطر هم در این دیدار ضمن ابلاغ سلام و تحیاتش به رئیس جمهوری اسلامی ایران بر این موضوع تاکید کرد که ایران برای قطر جایگاه ویژه‌ای دارد و اینکه به «روابط مستحکم و صادقانه خود با ایران» افتخار می‌کنیم.

کنعانی بیان داشت: امیر قطر در این دیدار عنوان کرد که برای ایجاد چنین رابطه‌ای با ایران دهه‌ها تلاش شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: امیر قطر با تاکید بر اهمیت توسعه روابط اقتصادی دو کشور گفت: بر اساس توافقی که با جناب آقای رئیسی رئیس جمهور ایران داشتیم، توافق شد که اقداماتی را جهت توسعه روابط تجاری دو کشور انجام انجام دهیم.

وی ادامه داد: روابط تجاری میان ایران و قطر در حال پیشرفت استف، اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است و باید تلاش کنیم تا به آن «سطح مناسب همکاری‌های تجاری» دست یابیم.

کنعانی بیان کرد: «همکاری‌های دریایی و بندری» میان دو کشور مورد تایید امیر قطر قرار گرفت و وی در این دیدار گفت که دستورات لازم را به مقامات ذیربط قطر در این خصوص خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: موضوعات مهم دیگر منطقه‌ای و بین المللی نیز در این دیدار مورد بحث و تبادل نظر دو طرف قرار گرفت و امیر قطر تاکید کرد که «هیچ حدی را برای همکاری با ایران قائل نیست» و اینکه آن‌ها به دنبال توسعه روابط و همکاری‌های همه‌جانبه با ایران هستند و در این رابطه تلاش خواهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار